Avatar billede stalle Nybegynder
11. august 2008 - 09:21 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Fil server. Hvilken Bit version. 32 eller 64 ?

Hej.

Jeg er igang med at strikke vores IT-platfom sammen her på mit arbejde.
Jeg sidder nu og skal have lavet en installation af en fil-server.
Systemet er Windows Server 2008, men skal jeg tage en 32 eller 64 bit version?
Avatar billede leif Seniormester
11. august 2008 - 09:25 #1
Det er vel anpå CPUen ?
Avatar billede stalle Nybegynder
11. august 2008 - 09:56 #2
Begge dele er en mulighed.
Det var mere, om der var noget uhensigtsmæssigt ved at vælge 64bit.
Avatar billede snowball Novice
11. august 2008 - 09:57 #3
Og hvor meget RAM der skal være i serveren.

En 32-bit Standard udgave kan max håndtere 4GB hvorimod en 64-bit Standard kan håndtere 32GB.

http://www.microsoft.com/windowsserver2008/en/us/system-requirements.aspx
Avatar billede stalle Nybegynder
11. august 2008 - 10:03 #4
okay - jeg prøver at uddybe.
Hvad angår ram, så er jeg med på hvad der måtte være af begrænsninger.
Hvad angår CPU har jeg til begge dele.

Endvidere er det 64 GB på 32bit Enterprise/Datacenter.

Så, udover de fysiske begrænsninger/ønsker.
Avatar billede dudez Nybegynder
11. august 2008 - 10:15 #5
Hvis du vil have muligheden for at benytte hyber-v (senere), så ligger denne funktion kun i 64bit
Avatar billede stalle Nybegynder
11. august 2008 - 11:10 #6
Okay.
Min egen skyld.

Er igang med at køre en mindre "server park" op, bestående af windows 2008 servere.
Så godt som det hele er virtualiseret på ESX-servere.

Altså er hyper-v ikke inde i billedet her.

Men som jeg kan forstå på det hele, er der ikke nogen problemer med nogen af delene.
Altså er jeg ligeså godt stillet med en 32bit som en 64bit.
Avatar billede leif Seniormester
11. august 2008 - 11:18 #7
Hvis det til Ren fil server og du ikke overstiger begræsningerne, så vil jeg mene at en 32bit er lige så godt stillet som med en 64bit. På en 64bit kan du have problemer med drivere, programmer eller andet 3. part hvis det ikke er lavet til 64bit.
Avatar billede stalle Nybegynder
11. august 2008 - 15:42 #8
Der er tale om REN fil-server.
Nu ved jeg ikke hvem i mener der skal have point, men vedkommende kan bare smide et svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. august 2008 - 17:06 #9
32 bit til en server i 2008 lyder som styring efter bakspejl.

Du boer satse paa 64 bit.

Jeg tror ikke at det kan lade sig goere at koebe en server med en CPU som ikke
understoetter 64 bit.

Og drivere er naeppe et problem - man har normalt ikke saa eksotisk hardware paa
en server - og det er jo efterhaanden mange aar siden at man begyndte at skifte
til 64 bit i servere, saa diverse RAID controllere skal nok have en Windows 64 bit driver.
Avatar billede dudez Nybegynder
11. august 2008 - 21:11 #10
Avatar billede stalle Nybegynder
14. august 2008 - 00:47 #11
arne_v
Jeg valgte og gå efter 64 bit, så det er det jeg er i krig med.

dudez
Ikke en mulighed, selvom der er mulighed for at køre den op mod et AD.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. oktober 2008 - 01:45 #12
Tid at få afsluttet her ?
Avatar billede stalle Nybegynder
26. oktober 2008 - 09:41 #13
Det ville jeg også mene arne_v, men det er ikke fordi der er så mange der har meldt sig på banen, med ønske om at modtage point
Avatar billede arne_v Ekspert
26. oktober 2008 - 16:36 #14
Der har jo været mange på banen her - du skal nok fortælle hvem du mener har bidraget med noget,
så ligger de nogle svar.
Avatar billede stalle Nybegynder
10. november 2008 - 13:29 #15
arne_v - Hvis du ligger et svar får vi lige lukket her.
Avatar billede arne_v Ekspert
10. november 2008 - 14:53 #16
svar