Avatar billede malle85 Nybegynder
10. august 2008 - 21:09 Der er 47 kommentarer og
1 løsning

Alt data på ekstern harddisk er pludselig væk

hej jeg har købt en maxtor 250 GB ekstern harddisk
for ca. 2 mdr siden.
nu her for en lille ue siden begyndte jeg og få problemer med den.
at (skrivningen til disken kunne ikke fortsættes) Pga en I:/$MSI eller noget i den dur. det kunne jeg i starten løse med at hive stikket ud og derpå tænde den igen.. men nu ka den hverken finde disken "jo inde i enhedshåndering" men nu er der intet data på..
Hvad gør jeg... alle mine fars billeder ligger på.... så er pænt i krise
Avatar billede off-line Nybegynder
10. august 2008 - 22:42 #1
Først og fremmest, kan du se disken i Diskhåndtering? Hvis du kan, hvad står der så?
Avatar billede malle85 Nybegynder
10. august 2008 - 23:04 #2
jeps det kan jeg sagtens.. har også fået den synlig ude i denne computer nu. efter jeg hvade fjernet USB-hub'ne og rebootet.. derefter gik jeg ind i diskhåndtering og der kunne jeg se at alt data var fjernet.. men nu har jeg fundet et program som kan recover alt dataen. så går jeg ud fra at jeg bare skal formatere den påny..
Avatar billede off-line Nybegynder
10. august 2008 - 23:42 #3
Recover alle data og formatere påny??? Hvad mener du ? Når du formaterer
ødelægges alle data.
Avatar billede fuglen1 Novice
11. august 2008 - 08:50 #4
Skynd dig at få reddet de data fra den du kan.
Her efter piller du selve harddisken ud af kassen og montere den i en stationær pc..
Går ud fra det er en alm pata/sata disk der er sat i en kasse.

Her efter så kan du i nogle programmer se smart data fra harddisken.
feks med activesmart og hddhealth
Melder smart fejl og det samme gør seatools som er seagatas test program program er der noget galt med disken.

Grunden til disken skal pilles ud af kassen er at det med nogle eksterne diske ikke kan få smart data igennem usb.
Måske kan du med din men prøv.
Avatar billede nva Praktikant
11. august 2008 - 14:37 #5
Hvis det er partitionstabellen der er ødelagt og harddisken derfor ser uformateret ud, så kan Testdisk måske hjælpe dig http://www.helgec.dk/lost%20partition.html
Avatar billede off-line Nybegynder
11. august 2008 - 17:19 #6
Det er muligt, at partitionstabellen er røget, men når man skal hive stikket
ud og ind for at harddisken kan køre, er der noget helt galt.
Det lyder som om den er forholdsvis ny, så jeg mener, spørgeren skal kontakte sælger.
Avatar billede malle85 Nybegynder
11. august 2008 - 17:27 #7
tror du misforstod hvad jeg skrev jasveg.. da jeg skrev sidste besked var jeg igang med at recover alle dataerne.. hvor efter jeg havde tænkt mig og formater den..

MEN. jeg har kun kunne lave en partion på disken.. den vil ej formateres..

men jeg forsøger mig lige med NVA's forslag, det virker lige til..
kommer med tilbage melding så snart det er muligt :-)
Avatar billede malle85 Nybegynder
11. august 2008 - 17:33 #8
den er nemlig ret ny... men min far tror at man løser et problem ved at hive alt ud og sæt det i, igen.. det skal ige siges at han er absolut analabet på alt elektonisk..

men testdisk viser indtil videre at der er read error på en del steder etc. 9936/1/1

er det den såkaldte partitionstabel som i snakker om?
Avatar billede malle85 Nybegynder
11. august 2008 - 17:35 #9
hov sorry.. det var fuglen den forrige besked var til.. sorry jasveg
Avatar billede off-line Nybegynder
11. august 2008 - 17:37 #10
Misforstået eller slet ikke forstået, jeg tør godt påstå der er harware fejl her.
Avatar billede malle85 Nybegynder
11. august 2008 - 17:38 #11
jeg roder vist rundt i navnene... hahaha..
Avatar billede off-line Nybegynder
11. august 2008 - 17:39 #12
Nå ja skriver i "oven i hinanden" skal vi nok få noget sjovt ud af det:)
Avatar billede malle85 Nybegynder
11. august 2008 - 17:43 #13
kan man egentlig dele point ud til flere.. syns i fortjener noget begge, Bare fordi i blev hængene omkring..
Avatar billede off-line Nybegynder
11. august 2008 - 17:46 #14
Det kan man godt, men opgiv nu ikke uden videre. Her er ikke nogen Time out:)
Avatar billede malle85 Nybegynder
11. august 2008 - 17:50 #15
nå men.. testdisk siger at strukturen er OK!!!
så er det vel ikke fejl i patitionstabellen som er problemet..
så ja en hardware fejl er det sgu helt sikkert. men kan denne fejl så være opstået ved at stikket er blevet hevet ud, uden at anvende "sikker fjernelse af Hardware" for som sagt mener min far at det er løsningen på alt, samt "genstart" selvfølgelig hehe
Avatar billede off-line Nybegynder
11. august 2008 - 17:51 #16
Er det en Ata (Ide) eller en Sata harddisk?
Avatar billede off-line Nybegynder
11. august 2008 - 17:58 #17
Har du mulighed for at sætte den til en computer på bundkortet, som den eneste HD?
Avatar billede malle85 Nybegynder
11. august 2008 - 18:10 #18
uha.. det må du ikke spørge mig om..

hvad jeg kan finde på nettet om den. så er seagate producenten
nææh hov.. det er en Serial ATA så SATA it is.

nej dessvære sidder ved en bærbar... og min egen stationær er pakket ned..
Avatar billede off-line Nybegynder
11. august 2008 - 18:26 #19
Prøv om du kan redde dine Data med programmet Lost Data. NB Det ligger kun på min
hjemmeside i kort tid, fordi jeg kun råder over 10MB i alt. Så meld tilbage så
snart du har downloadet det. http://www.sitecenter.dk/jasveg/nss-folder/filer/
Avatar billede malle85 Nybegynder
11. august 2008 - 18:29 #20
har hentet dataen ud.. det gjorde jeg i går aftes med Nucleus kernel ntfs Partitions Recovery..
citat: men nu har jeg fundet et program som kan recover alt dataen. så går jeg ud fra at jeg bare skal formatere den påny.. så mangler sådan set kun go få den til at fatte at den godt må formateres :-)
Avatar billede malle85 Nybegynder
11. august 2008 - 18:36 #21
kom til at starte testdisk igen.. for min test viste noget andet end den guide NVA sendte med.. men i stedet for at den viser read error på 9962/1/1 viser den det nu på 13775/1/1 o.s.v dog alligevel siger den at strukturen er OK
Avatar billede off-line Nybegynder
11. august 2008 - 18:40 #22
Hente data ud og derefter recover dem, det forstår jeg ikke. At recover data er at hente
data ud i en form hvor de er genkendelige og brugbare.
Nu kender jeg ikke det program du skriver om, men partition recovery betyder, st skrive
en ny partitionstabel (filtabel) altså det samme som nva foreslår med sit link.
Data recovery er når recovery programmet kan finde data på en harddisk, som man så
efterfølgende kan kopiere til en anden HD eller USB stick. Atså redde sine data hjem,
uagtet at harddisken er syg.
Avatar billede off-line Nybegynder
11. august 2008 - 18:43 #23
Hvad enten du er interesseret i det program jeg tilbyder eller ej, slettes det kl. 19:00
Avatar billede malle85 Nybegynder
11. august 2008 - 18:56 #24
har hentet dataen ud.. !!!
Avatar billede off-line Nybegynder
11. august 2008 - 19:01 #25
OK!
Avatar billede malle85 Nybegynder
11. august 2008 - 19:21 #26
nå seatools siger PASS både på short og Long drive self test, dog Failer den på short generic.. men hvad er det?
Avatar billede off-line Nybegynder
11. august 2008 - 19:29 #27
Det ved jeg ikke umiddelbart, kan muligvis finde ud af det. Men jeg har faktisk
en Powermax analyser, hvis du er interesseret. Jeg har den både som floppy og som
Iso, der skal brændes til en bootCD.
Avatar billede off-line Nybegynder
11. august 2008 - 19:30 #28
Nej lige et øjeblik. Pass må da betyde passeret = i orden.
Avatar billede malle85 Nybegynder
11. august 2008 - 19:35 #29
jo det står der i guiden.. den pass'r på de to andre men failer på short generic test.. vil gerne have den tester der. men kan jeg ikke bare loade den med Daemon tools?
Avatar billede malle85 Nybegynder
11. august 2008 - 19:39 #30
heeeeey nu virker den sgu... skiftede den over i en anden usb og lavede en ekspress formatering og nu virker den.. kan være at jeg bare har været utålmodig ved den normale formatering.. :-)
Avatar billede malle85 Nybegynder
11. august 2008 - 19:40 #31
er det i øvrigt "dårligt" og lave en ekspress formatering?
Avatar billede off-line Nybegynder
11. august 2008 - 19:41 #32
Daemon tools, det kender jeg ikke.  Er det ikke købeprogram? Jeg køber aldrig noget.
Enten får jeg en kopi af andre, eller jeg bruger freewate. jeg vil se om jeg kan få
gratis på nettet.
Avatar billede off-line Nybegynder
11. august 2008 - 19:44 #33
Ekspress formatering er kun tilrådelig, hvis man er 100% sikker på, at harddisken er
i orden. Brug den ikke, for så undersøges harddisken ikke for klosterfejl.
Avatar billede malle85 Nybegynder
11. august 2008 - 19:54 #34
nej daemon er freeware... jeg bruger heller aldrig købe programme eller jo.. men finder en crack til det... har i øvrigt et link til alle nucleus programmer inklusiv crack.. hvis du er interesseret.. det er ret godt og ha i bag hånden
Avatar billede malle85 Nybegynder
11. august 2008 - 19:54 #35
shit... så må jeg hellere formatere den om igen..
Avatar billede malle85 Nybegynder
11. august 2008 - 19:56 #36
deamon bruger man til at lave et virtuelt cd-rom drev til at loade image-filer i stedet for at brænde dem
Avatar billede malle85 Nybegynder
11. august 2008 - 19:58 #37
hvad skal jeg sætte størrelsen på allokeringsenhed
Avatar billede off-line Nybegynder
11. august 2008 - 20:17 #38
Jeg er desorienteret. Hvad vil du bruge et virtual drive til?
Angående dit tilbud. Takker, men læg aldrig den slags ud her på Eksperten, det er
imod reglerne, og du kan blive deaktiveret (smidt ud). Størrelsen på allokeringsenheden? Er det i Daemon tools? Normalt skal man ikke røre ved det.
Værd forøvrig påpasselig med cracks og patches, de indeholder sommetider mere end
man bryder sig om at få ind på sin computer.
Avatar billede malle85 Nybegynder
11. august 2008 - 20:22 #39
eksempelvis kan man mounte den iso fil du snakker om og så åbne den der.. så slipper man for at brænde installations filerne over på skiver.. havde ikke tænkt mig og lægge det u på eksperten. kun til dig hvis det havde interresse...

nej allokering til formateringen.. men jeg tog standardallokeringsstørrelse..
startede formateringen for 20 min siden og den har ikke flyttet sig..
Avatar billede off-line Nybegynder
11. august 2008 - 20:36 #40
Når der er tale om bootCD så kan man ikke lave en Virtual CD, man skal jo kunne
boote op på den. Cracks og patches, dem er jeg bange for, man ender nemt som en Zombie:)
Avatar billede malle85 Nybegynder
11. august 2008 - 20:51 #41
nårh.. vidste ikke at der var ale om en boot-cd.. men appropo min formatering.. så har den stadig ikke flyttet sig....
Avatar billede off-line Nybegynder
11. august 2008 - 21:41 #42
Som jeg har skrevet før, der er hardwarefejl. Om det skyldes din computer eller om
harddisken er syg kan jeg ikke sige.  Nu skrev du, at du har hentet data ud.
Vil det sige, at din fars billeder er reddet, så du kan se se dem?
Avatar billede malle85 Nybegynder
11. august 2008 - 22:00 #43
Nu skrev du, at du har hentet data ud.
Vil det sige, at din fars billeder er reddet, så du kan se se dem?

ORK ja :-)
Avatar billede malle85 Nybegynder
11. august 2008 - 22:02 #44
men det må næsten være harddisken... da den virker fint når den bliver ekspress formateret.. men tak for hjælpen du..

hvordan er det lige man giver point her hehe
Avatar billede off-line Nybegynder
11. august 2008 - 22:28 #45
Ekspress formatering betyder jo netop, at der ses bort fra fejl.
Vedrørende point. Man ber bare den eller dem, man finder har været til hjælp,
om at lægge et svar. Så markere man navnet med musen, og trykker på accept.
Ok du kan godt lukke spørgsmålet nu, men kom bare tilbage, giv ikke op, før du har
fundet en løsning.
Avatar billede malle85 Nybegynder
11. august 2008 - 22:39 #46
tror sgu mit svar er fundet.. der er fejl på disken.. så må sende den tilbage hvis jeg kan huske hvor jeg købte den :-(
Avatar billede off-line Nybegynder
11. august 2008 - 22:39 #47
takker for point:)
Avatar billede off-line Nybegynder
11. august 2008 - 22:46 #48
Der er i alt fald hardwarefejl, så det er en rigtig god ide, at snakke med sælger:)