Avatar billede snr Nybegynder
08. august 2008 - 11:33 Der er 4 kommentarer

Hjælp til Excel vedr. lidt formler

Hej

Har brug for noget Excel hjælp vedr. statistik værktøj.

Jeg har brug for 2 ting:

1.    Jeg skal lave en udregne standardafvigelsen på nogle tal som ligger spredt ned over rækkerne i kolonne K. Tallene kan findes ved, at i Kolonne J er der en tekst værdi som altid er lige vedsiden af tallet. Et eksempel er i J615 står der mandag4 og i K615 er tallet 7664.
Jeg har brug for at udregne en stanardafvigelse på de tal i kolonne K, hvor mandag4 er repræsenteret i Kolonne J.
Resultatet skal gerne laves i en formel hvis muligt.

2.    Når jeg i ovenstående har standardafvigelsen, vil jeg meget gerne have udregnet et konfidens interval i kolonne H som markerer, hvis tallet i Kolonne K er uden de 95 %. Tallet i Kolonne J skal selvfølgelig stadig være under forudsætning af, at mandag4 er repræsenteret i Kolonne J

Hvem kan hjælpe mig?
Avatar billede freekyzone Nybegynder
08. august 2008 - 12:15 #1
Du kan jo lave to kolonner mere, en der er =hvis(J615="mandag4";J615;"") og en ved siden af der sider =hvis(Jxxx="";"";Jxxx)

På den måde får du i den ekstra kolonne kun mandag4 og ved siden af værdien for mandag4.

Derefter kan du vælge =STDAFV()
Avatar billede snr Nybegynder
08. august 2008 - 12:36 #2
Hej Freekyzone

Jeg har nok ikke helt klar i spyttet, så prøver lige lidt mere uddybende...

JEg har brug for en samlet formel som først udregner standardafvigelsen på det de tal i Kolonne K, hvor der ved siden af er noteret en bestemt værdi i Kolonne J f.eks. mandag4.

Resultatet af denne formel skal altså give et tal, i en celle

Herefter skal jeg have lavet et kofidens interval som i ny indsat kolonne H angiver om tallet i kolonne K er uden for de 95%
Avatar billede nobrain38 Nybegynder
08. august 2008 - 14:56 #3
Tror ikke at man gå direkte fra standard afvigelse til konfidensinterval, mener at det er nødvendigt med en udregning af standard error og differencen først?
Og mener som Freekyzone at den enkleste måde at gøre det på er ved at lægge lidt flere kolonner ind med mellemregninger?
Avatar billede snr Nybegynder
12. marts 2009 - 16:55 #4
Lukker