Avatar billede ander Nybegynder
08. august 2008 - 02:14 Der er 8 kommentarer

Hvorfor kan man ikke kan læse et VistaWord dok. med XP-Word

Jeg synes det er ufatteligt dårligt at de ikke er kompatible, men der må være en forklaring. Er der nogen som gider at gi en kort forklaring ?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
08. august 2008 - 02:32 #1
Du har sikkert brugt Office 2007 og gemt i .docx-format. Læg mærke til at der er et "x" tilføjet "doc". Dette format er faktisk en ZIP fil der indeholder XML filer.

Det kan den "gamle" Office 2003 (og tidligere version) ikke forstå.

Hvis du vil oprette dokumenter i Office 2007, som skal kunne læses i tidligere versioner, skal du vælge "2003" eller "97" format (eller ligende), når du skal til at gemme dokumentet.
Avatar billede vejmand Juniormester
08. august 2008 - 02:46 #2
De kan faktisk godt åbnes i de gamle versioner.
Du skal bare lige installere kompatibilitetspakken først:
http://office.microsoft.com/da-dk/word/HA100444731030.aspx
Avatar billede ander Nybegynder
09. august 2008 - 00:31 #3
først tak til thesurfer og vejmand

Da jeg stillede sprørgsmålet var det ikke fordi, at jeg ikke var i stand til at gemme og læse de forskellige formater.
Min tanke var lidt mere "microsoft-paranoid". Jeg fornemmer, at jeg ikke er den eneste med denne sygdom (microsoft-paranoid). Man må heller sige, at det er en ret udbredt sygdom. Microsoft finder konstant på noget, som faktisk bare går ud på, at få folk på en vogn, som de kan tjene "$" på.

De to svar jeg har fået tyder på at jeg ikke er i stand til at formulere mine irritationer, måske det jeg nu har skrevet kan gi en forklaring på at Microsoft måske ikke - denne gang - kun har tænkt på dumme afhængie forbrugere.
Håber stadig på info på dette område :-)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
09. august 2008 - 01:13 #4
Fra et økomonisk synspunkt, er det dumt at lave software der holder i mange år. Der er det bedst at lave software, som skal skiftes ud en gang om året, eller ligende..
Så kan man holde pengestrømmen flyende..

Med andre ord, man skal netop opfylde kundens behov, og lokke med bedre udgaver.

Det er nok grunden til at Windows Vista findes i ca 11 udgaver (sortering: færrest til flest features):

Windows Vista Starter, 32 Bit
Windows Vista Home Basic 32 Bit
Windows Vista Home Basic 64 Bit
Windows Vista Home Premium 32 Bit
Windows Vista Home Premium 64 Bit
Windows Vista Business 32 Bit
Windows Vista Business 64 Bit
Windows Vista Enterprise 32 Bit
Windows Vista Enterprise 64 Bit
Windows Vista Ultimate 32 Bit
Windows Vista Ultimate 64 Bit

Desuden kan man også få:

Windows Vista Business for Embedded Systems
Windows Vista Ultimate for Embedded System

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Vista_editions

Med hensyn til Office 2007 vs tidligere versioner:
Jeg tror at DOCX filerne fylder mindre end DOC, da DOCX skulle være komprimeret og andet pjat..
Men det må man kalde en forbedring.

Der har længe været en krig med hensyn til åbne formatet, som alle må bruge uden at man skal betale for at bruge dem.
Kommercielt vs open software.. og den krig vil altid være der..

Hvis man ser på Microsoft's operativsystemer gennem tiden, kan man se at det faktisk er nødvendigt ikke at være bagudkompatibel.
Prøv at forestille dig, hvis Windows Vista skulle være kompatibel med DOS, Windows 3.1 og Windows 1.

Windows Vista tager allerede for meget plads og er for langsom, og for "se mig jeg glimmer".

Hvis mine valgmuligheder var Windows XP eller Windows Vista, ville jeg vælge Windows XP.
Hvis mine valgmuligheder var Office 2003 eller Office 2007, ville jeg vælge Office 2003.

Folk, inklusiv Microsoft, forveksler ting der ser pæne ud, med ting der er gode at bruge.. og pæne ting er normalt dyre..
Avatar billede ander Nybegynder
09. august 2008 - 03:02 #5
tak til thesurfer

som du beskriver de forskellige varianter, så er der ikke nogen fordel for nogen at vælge Vista og den nye Office-pakke. Det ligner noget man kan kalde FUP eller, at man forsøger at snyde alle dem som ikke er nørder på en eller anden måde.
Det er jo helt utroligt.
Men hvad med 32 bit og 64 bit, er der virkelig ikke nogen som kan få en fordel ved at vælge 64bit ?
Er der nogen som kan sige en par ord om forskellen mellem 32 og 64 bit, hvorfor har man de to typer, hvorfor ikke kun 32 eller kun 64?
Håber på at få en enkel forklaring på forskellen på de to :-)
09. august 2008 - 08:13 #6
"...Folk, inklusiv Microsoft, forveksler ting der ser pæne ud, med ting der er gode at bruge.. og pæne ting er normalt dyre..." - sådan er det også med Q kønnet *SS*
Avatar billede thesurfer Nybegynder
09. august 2008 - 11:24 #7
Den mest åbenlyse forskel på 32 Bit og 64 Bit er mængden af RAM/hukommelse der understøttes. Med 32 Bit har man en grænse på 4 GB (effektivt er det vist omkring 3.25 GB). Med 64 Bit er grænsen på 128 GB.

Så hvis man skal arbejde med ting der har brug for meget hukommelse (billede/videoredigering) kan det være en fordel at bruge 64 Bit.

Problemet er så, at de fleste programmer er lavet til 32 Bit. Der er dog en del 32 Bit-programmer, der også kan køre på 64 Bit system. Men det er sjældent at det virker den anden vej.. Et program der kræver 40 enheder/pladser vil kunne køre på et system der har 64 enheder/pladser, men vil ikke kunne køre på et system med kun 32 enheder/pladser, da der så mangler 8 enheder/pladser.. lidt simpliceret forklaring, men håber at man kan se pointen.

Det skulle gerne blive bedre, når alt kører 64 Bit og man kan nå nye højder og bedre udnyttelse af systemets ressourcer.

Så der er forskel på 32 Bit og 64 Bit, men den forskel lægger man nok først til, hvis man har specielle behov..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
09. august 2008 - 11:32 #8
Info om 32 Bit og 64 Bit (engelsk, teknisk, kan godt blive lidt tørt):

32 Bit: http://en.wikipedia.org/wiki/32-bit
64 Bit: http://en.wikipedia.org/wiki/64-bit

Når man laver forretninger, gælder det typisk om at tjene penge.
De fleste varer man køber, til f.eks. 1000 kr, koster måske kun 200 kr at producere. Dvs, producenten/sælgeren tjener 800 kr hver gang en vare bliver solgt. Sommetider er der over 1000% fortjeneste. Andre gange tjener man f.eks. kun 10%, fordi man vil være konkurrencedygtig, så man kan følge med de andre. Og hvis man vil være foran de andre, kan man nogle gang være nødt til at miste penge på en var.. f.eks., det koster 100 kr at producere varen, men man bliver nødt til at sælge varen til 90 kr, for at få fat på kunderne.. det handler sådan set bare om penge..

"Show me the money!"
- Flim, Jerry Maguire, 1996