Avatar billede faceorbit Nybegynder
23. juni 2001 - 21:17 Der er 39 kommentarer og
3 løsninger

win 2000 finder ikke cd-rom drev\'ene

Jeg har efterhånden prøvet at installere, en
del versioner af win2000: prof. server. adv. server.
Men lige meget hvilken version jeg installere
bliver mine cd-rom drev væk :(

Jeg har en Athlon 750Mhz, med plextor brænder,
og creative cd-rom.

Har nogen oplevet det samme, eller kender løsningen
på svaret?
Avatar billede avlund Nybegynder
23. juni 2001 - 21:25 #1
Kan du finde dem i DOS?

Hvis ikke, har du sikkert glemt at sætte strøm til dem, eller defineret Master/Slave relationer forkert (fysisk og/eller i BIOS).
Avatar billede double-g Juniormester
23. juni 2001 - 21:29 #2

De må vel virke, når det kan lade sig gøre at installere w2k.

Avatar billede retaxes Nybegynder
23. juni 2001 - 21:50 #3
double-g> Man kan godt installere win2k fra disketter, men den fortsatte installetion kræver selvfølgelig at CD-rom drevet er tilstede.

faceorbit> Har du prøvet at lade CD-rom sidde alene på Sekundærsiden og hd på Primærsiden?
Avatar billede double-g Juniormester
23. juni 2001 - 21:58 #4

ok,det er rigtigt. Jeg læste det bare som om w2k var installeret og drevene ikke kunne findes i selve w2k.
Avatar billede retaxes Nybegynder
23. juni 2001 - 22:07 #5
faceorbit> Har du undersøgt om dit CD-rom drev er win2k godkendt, ellers kunne du prøve at installere Service Pack2.
Avatar billede 9876543221 Nybegynder
26. juni 2001 - 16:09 #6
er det ide eller scsi drev
Avatar billede faceorbit Nybegynder
26. juni 2001 - 21:19 #7
Undskyld jeg har været lang tid om at svare tilbage, min bruger
var brudt ned :( Tilbage til problemet:

Det er ide cd-rom\'er, de sidder på sekundær siden, brænderen er master
og den \'almindlige\' er slave. De virker i DOS, win95 og win98. Der er
strøm på. Mine Harddiske sidder på primærsiden. Master/slave dip switches mm er sat rigtigt.
Jeg ved ikke om de er win2000 godkendt, men det er forholdsvis nye
drev (købt for 9 mdr siden).

Min bios understøtter cd-rom boot, så der er ikke noget problem at installere,
men når win2000 starter for første gang (og derefter) er cd-rom\'erne ikke
synlige.

Avatar billede retaxes Nybegynder
26. juni 2001 - 21:39 #8
Har du installeret den nyeste Service Pack2?
Win2k er efterhånden et par år gammel, så det er ikke sikkert der er drivere til den, derfor SP2.
Hvad hedder CD-rom drevene.
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
18. juli 2001 - 22:13 #9
http://www.ntcompatible.com/0b.shtml
Her kan du se om dit hardware er kombitabel med win 2000
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. juli 2001 - 22:25 #10
Du kunne også prøve at installere ny hardware fra kontrolpanelet!
Det skulle synes unødvendigt, jeg har aldrig haft problemer i den retning!
Det jeg slås mest med er USB tilbehør.
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
24. juli 2001 - 00:18 #11
Har du fået løst dit problem????

Husk at lukke spørgsmålet
Avatar billede faceorbit Nybegynder
30. juli 2001 - 22:51 #12
Problemet er desværre ikke løst. Svar på ældre spørgsmål

Mit hardware virker fint med win2000 på
andre maskiner.

Jeg har prøvet SP2

cd-rom\'erne hedder:
PlexWriter 12/10/32A og
Creative 52Xmx

Jeg har prøvet at fjerne drevene skiftevis,
jeg har prøvet at erstatte drevene med andre
typer nyere drev -- intet af det virkede.

Jeg havde måske håbet lidt på at støde ind i en
der har haft samme problem.
Avatar billede makse Nybegynder
30. juli 2001 - 23:10 #13
Prøv at installere Aspi driverne.
De kan hentes på ftp://ftp.adaptec.com/software_pc/aspi/aspi32.exe

Hvis den siger No Qualified Adaptec Products have been Detected on this System skal du først installere den her.
ftp://ftp.cuhk.edu.hk/.1/chinese/cpatch/system/aspichk/aspi4571009/aspiinst.exe
Avatar billede faceorbit Nybegynder
02. august 2001 - 15:14 #14
Tak for driverne -- virkede ikke, der er stadig
ingen cd-rom\'er at se :(

Avatar billede retaxes Nybegynder
02. august 2001 - 15:54 #15
Har du prøvet med brænderen alene eller med creative cd-rom alene?
Det må da kunne lade sig gøre!
Jeg har plexwriter 8/4/32 siddene alene nu, men har før haft den og en creative cd-rom 24X uden problemer.

Lige et sidste, måske overflødigt spm. har du autodetectet dem i bios?
Avatar billede faceorbit Nybegynder
04. august 2001 - 10:38 #16
Jeg har prøvet drevene \'alene\', og jeg har også byttet
rundt på master slave forhold, sat den efter harddisken --
Jeg har næsten prøvet alt bortset fra at male den grøn og
vende den 180 grader.

Jeg mener de bliver autodetected i BIOS, men jeg tjekker da
lige en ekstra gang
Avatar billede makse Nybegynder
04. august 2001 - 10:47 #17
Har du installeret driverne til chipsettet på bundkortet? (ALI, VIA, Intel, SIS osv.)
Avatar billede faceorbit Nybegynder
04. august 2001 - 15:45 #18
Makse>> ja, men jeg hvorfor ikke geninstallere --
Avatar billede makse Nybegynder
08. august 2001 - 12:09 #19
15:45:57, hvad mener du?
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. august 2001 - 12:17 #20
faceorbit> Har du prøvet med andre kabler?
Avatar billede faceorbit Nybegynder
09. august 2001 - 22:34 #21
makse>> jeg har installeret driverne, men nu
har jeg geninstalleret dem. Ingen forskel

retaxes>> De virker fint under win98, så det
udelukker at det er hardware den er galt med

Avatar billede makse Nybegynder
09. august 2001 - 22:48 #22
Hvilket brænderprogram bruger du?
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
09. august 2001 - 22:51 #23
Prøv programmet sandra....der kan du se mange oplysninger om dit system, den kan komme med forslag eller påpege fejl i opsætningen!

Jeg fik selv linket igår, og jeg er meget imponeret over hvad den kan oplyse om

http://www.sisoftware.demon.co.uk/sandra/
når du har fået indstalleret den, kører du den der hedder \"drive information\"
Derefter får du en lang liste med alle mulige oplysninger.....tryk F1 og du får yderligere hjælp....helt genialt program
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
09. august 2001 - 22:53 #24
tak for linket (retaxes)
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. august 2001 - 22:58 #25
erik-pedersen> Velbekomme!
Avatar billede makse Nybegynder
09. august 2001 - 23:06 #26
Okay, jeg fandt lige noget interessant i Reg.basen.

Prøv følgende.
Start - Kør - Regedit
Gå ned til punktet HKEY_LOCAL_MACHINE\\SYSTEM\\CurrentControlSet\\Control\\Class\\{4D36E965-E325-11
CE-BFC1-08002BE10318}
Se efter om der står to værdier der hedder \'UpperFilters\' og \'LowerFilters\'
Hvis de står der, så slet dem og genstart. Lav evt. en backup af Registreringsdatabasen først.

Avatar billede faceorbit Nybegynder
17. august 2001 - 13:37 #27
>>eric-pedersen
Helt fint link Sandra, men det er lidt svært at køre
drives diagnosticering, når drevet ikke er synligt
i win2000 :)

>>makse
Desværre den entry er ikke i min reg base.
Avatar billede makse Nybegynder
17. august 2001 - 15:23 #28
Okay. Her er så lige et lille trick til plextor brænderen, du kan prøve.

Ved siden af digital audio udgangen (til venstre), er der 2 vandrette pins.
Sæt en jumper over de 2 pins, det vil så \"force\" drevet til Ultra DMA-33 mode.

Hvis det ikke hjælper, så prøv at sætte jumperne til CS (Cable Select)

Hvad hedder dit bundkort? (På f.eks. Asus A7V er det et kendt problem, som løses med en bios opdatering)
Avatar billede faceorbit Nybegynder
17. august 2001 - 17:48 #29
>>makse jamen det gør ikke drevet synligt under win2000. Jeg
kan altså slet ikke se drevene -- de virker fint under 95 og 98.

Mit bundkort er faktisk Asus A7V så vidt jeg husker. Jeg har kørt
en BIOS opdatering jvf tidligere kommentar her på siden. Det gav
intet resultat -- meen hellere en gang for meget end en gang for
lidt
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. august 2001 - 17:56 #30
Kan du overhovedet ikke se den i enhedshåndtering, der må da være noget under IDE ATA/ATAPI-controllere?
Avatar billede faceorbit Nybegynder
19. august 2001 - 16:19 #31
retaxes>> Hvis jeg åbner stifinder, salamander, powerdesk, wincmd osv.
kan man ikke se hverken brænder eller cd-rom, det \'ser\' altså ud som
om de slet ikke sidder i maskinen.

De er heller ikke synlige under ATA/ATAPI-controllere, eller via
sandra osv. På enhver tænkelig måde præsenterer win2000 mig for en
maskine med kun 2 fysiske partitioner (de to harddiske) og 8 logiske
(hver harddisk er delt i 4 partitioner)

Iøvrigt har jeg sendt mine system oplysninger til Microsoft/support,
men de har heller ingen forklaring.
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. august 2001 - 17:38 #32
Jeg tror ikke vi kommer meget videre, der er en ting jeg mener du ikke har prøvet.
Prøv at højreklik på Denne Computer og vælg Administrer/Diskhåndtering, der vises alle drev, men det må du næsten have prøvet, nå never mind..prøv
Avatar billede faceorbit Nybegynder
19. august 2001 - 21:57 #33
Så blev problemet løst. Jeg har downloadet et BIOS
opdaterings program fra ASUS, og prøvet at flashe
BIOS\'en via dette program, og den medfølgende driver.
Pludselig virkede det!!!??? Men efter at have brugt så
meget tid på det, er det jo ikke nok at få det til at
virke, man skal vel også finde ud af hvorfor de andre
BIOS opdateringer ikke virkede.

Af en aller anden mystisk grund bliver PCI/PNP switchen
sat til yes med den ene opdaterings fil (ver. 1.008) hvor
den anden sætter den til default værdien no/ICU. Dette sker
kun på IRQ 15 (ha, ha, ha) som jo så tilfældigvis er IRQ\'en
for min sekundære IDE channel.

Jeg kan ikke huske om jeg har haft noget kørende på IRQ 15, og
så måske ikke fået afinstalleret det ordentligt, hvilket har
medført følgende konflikt?? Det er ihvertfald det tætteste
jeg kan komme på problemet.

Jeg takker for hjælpen og tålmodigheden vh/foo
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. august 2001 - 22:26 #34
Nå, det så ellers sort ud en overgang, men det lykkedes da for dig1

Takker for pointene ;o)

www.foxt.net/retaxes
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. august 2001 - 22:28 #35
wrong url;O(

www.fotx.net/retaxes
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
19. august 2001 - 22:37 #36
Takker for point.....og tilbagemelding

www.fotx.net/eric-pedersen

Avatar billede retaxes Nybegynder
19. august 2001 - 22:43 #37
eric-pedersen> Må vi ikke se et billede af dig på www.fotx.net/eric-pedersen ;o)
Avatar billede makse Nybegynder
19. august 2001 - 22:53 #38
Takker for point. :)
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
19. august 2001 - 23:09 #39
Jeg kan ikke uploade......har ellers prøvet
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. august 2001 - 23:12 #40
Hvorfor kunne du ikke uploade, fyldte det for meget eller var det et forkert aspect ratio?
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
19. august 2001 - 23:30 #41
forkert aspect ratio......men nu er der et billede på, omend det ikke er ret køn......altså billedet, ikke mig
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. august 2001 - 23:34 #42
Man kan da se dig.

\"Se billede i fuld størrelse\" virker ikke og det er lige meget hvilket portræt man vil se!