Avatar billede guldmand Nybegynder
05. august 2008 - 16:28 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hjemmeserver til brug af webudvikling

Halløj folkens :)

Jeg skriver endnu engang herinde, da jeg står og skal til at starte med 2årigt multimediedesigner studie her 25/08/08.

I den forbindelse ønsker jeg at anskaffe mig en hjemmeserver, jeg kan brug som lokal webserver - så jeg altså kan udvilke sider på min laptop og teste dem lokalt (på  serveren), uden at skulle overføre den til et webhotel eller lign.

På den måde ønsker jeg altså en server, hvor jeg kan samle mit studie arbejde, så jeg - så let og sikkert (backup) som overhovedet muligt - kan udvikle mit kenskab til webudvikling.

Jeg ønsker også at få en server for at få indblik i hvordan den skal opsiddes/ konfigureres (php, asp, IIS, flash osv..)
- Alt sammen meget nyt for mig, så det er vigtigt at det ikke kræver en phd + en iq højjere end einsteins...

vigtige egenskaber for serveren:
--------------------------------------
være støjsvag
bruge så lidt Watt som muligt (Strøm)
stor harddisk - eller mulighed for udbyggelse på senere tidspunkt.

Jeg vil gerne høre jeres mening på, hvilken server jeg bør vælge...

Mvh Jannik B. Guldmand
Avatar billede jokkejensen Novice
05. august 2008 - 16:44 #1
OS ? - hvis det bare er en xp maskine, skal der ikke ret meget til, bemærk mssql kan tage lidt ressourcer også. På en xp, vil jeg skyde på 2ghz 1gb ram, kan klare det hele til test...

Men har du kigget på virtual pc? - og bare have en lokal server du kan starte og stoppe, eller er det fordi du vil have en der kører uafbrudt, og kan tilgåes udefra ?

Venligst.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. august 2008 - 16:49 #2
Der er forskellig muligheder alt efter prioritering.

billig i anskaffelse => find en tilfaeldig brugt PC

stoejsvag og billig i stroem => samle en special PC til formaalet
Avatar billede guldmand Nybegynder
05. august 2008 - 19:46 #3
Tak for godt imput :)

Jeg har tidligere samlet pc'er slev, men jeg må erkende at jeg den dag idag ikke længere har fingeren på pulsen - mht hardvware... Altså hvad der er bedst til en god markedspris.

Som samlet løsning har jeg læst om Hp mediasmart server. Nogen der kan sige noget godt / skidt om dem?
Her kan i måske give mig nogle hints? Hvilken type processor, ram, hdd og bundkort jeg bør vælge. Evt komme med et forslag...

OS: framragende spørgsmål - her må jeg også søge jeres ekspertråd.
Jeg ved ikke om det vil være bedst at bruge xp på min server, men jeg flirter lidt med idén om at anskaffe en Windows server licens med i købet af servere...
En af mine venner  har forklaret at det give gode muligheder for remote tilgang til serveren, og at der fra microsofts side er sat fokus for let mulighed for backup osv.
Men det er måske bare fordi jeg ikke ved nok om server software muligheder i xp - eller hvordan??

Jeg har ikke tænkt mig at spare på serveren i den forstand, at den skal være billig. Jeg ønsker at få en server der kan dække alle de "server" behov i forbindelse med mit studie de næste to år.
Jeg er ikke interesseret i en billig løsning, hvor jeg så skal ud og købe en ny server næste sommer pga outdated hardware eller lign.

Mht Virtual pc, har idén også slået mig, men jeg vil gerne ha serveren lokalt hos mig, da jeg så har muligheden for at prøve server software osv hos mig... webserver,ftp,mailserver osv.

Endvidere har jeg idé om at jeg vil køre en ventrilo server på serveren, så jeg altid kan snakke med mine venner :).

................... som en sidste ting har jeg tænkt på om det er muligt at få en server med 2netkort i pcen, og så kører routerfuntion lokalt på serveren. Hvis dette skal gøres og det skal fungere, kan man så gøre dette i windows xp?

Håber ikke det var for mange spørgsmål og for megen information på en gang.
Mvh Jannik B. Guldmand
Avatar billede super-mann Juniormester
05. august 2008 - 19:52 #4
Det er utrolig dyrt, at anskaffe en server som kan ASP (Microsoft har en god licens på dette produkt, hvor ellers PHP er gratis).

Jeg vil dog anbefale: http://www.qnap.com/pro_detail_feature.asp?p_id=85
eller: http://www.qnap.com/pro_detail_feature.asp?p_id=86

De har ikke ASP, men PHP samt databaser osv. Derudover kan du både komme på den fra skolen/arbejdet/hjemmet etc. Derudover en god filserver samt en god måde, at få testet mange af sine ting af på.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. august 2008 - 01:54 #5
Jeg kender intet til den HP.

Med hensyn til software vil LAMP jo være billig.
Avatar billede guldmand Nybegynder
06. august 2008 - 12:42 #6
igen tak for godt imput :)

til Super-mann:
det første link du skriver er her hos mig dødt?!

mht http://www.qnap.com/pro_detail_feature.asp?p_id=86 synes jeg den ser meget fornuftig  ud. Mange inbuild serverfunktioner - kan bla sa Jumbola, Hvilket jeg har læst en del om. Mht Os, er jeg ikke sikker på jeg er helt med på hvordan denne server fungerer... Kører den så på linux eller hvordan?

Den server jeg snakker om fra hp kan der læses mere om her:

http://www.shopping.hp.com/webapp/shopping/can.do?landing=notebook&storeName=accessories&category=notebook_hp&subcat1=home_servers&catLevel=1

Jeg har fundet et dansk review af serveren fra pc bladet Komputer.
- anmeldelsen kan ses her:

http://www.komputer.dk/polopoly.jsp?d=520&a=9172

... Jeg synes det de skriver lyder meget fornuftigt. Såfrenmt hvad jeg læser fra microsofts hjemmeside følger der flere forksellige ting med i server licensen, bla mulighed for følgende ting - altså ink. i det OS der medfølger serveren: http://www.microsoft.com/windows/products/winfamily/windowshomeserver/features.mspx

et sted hvor man også kan læse mere om mulighederne i hp serveren er http://www.wegotserved.co.uk/
Avatar billede super-mann Juniormester
07. august 2008 - 00:02 #7
guldmand --> Linket virker hos mig, men ellers se på deres hjemmeside og deres produkt: TS-409 Pro Turbo NAS

Mht. OS kan jeg ikke huske hvad den bruger, men mener du kan se det her:
http://www.qnap.com/pro_detail_software.asp?p_id=86

Den fra HP ser også ok ud, men kender den ikke og har ikke hørt om den. Så vil helst ikke udtale mig om den :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
18. januar 2009 - 04:34 #8
guldmand>

Tid at få afsluttet her ?
Avatar billede guldmand Nybegynder
01. marts 2009 - 14:02 #9
er  her med afsluttet. beklager jeg ikke kunne gi dig pointsene super-man