Avatar billede kronberg Nybegynder
03. august 2008 - 10:27 Der er 33 kommentarer og
1 løsning

conet Image på en dvd direkte til at restore en maskine ?

Hejsa,

jeg skal clone ca 100 diske de skal være helt ens, med windows på, de skal derfor kunne bootes Mbr osv.

kan man på nogen måde lave et image brænde på en dvd og så uden noget andet botte op på den og kopiere imaget ind på maskinen og vupti ?

eller skal man lige ha en usb nøgle med acronis på, og så en dvd i drevet for det virker ?

Mvh Jesper
Avatar billede off-line Nybegynder
03. august 2008 - 12:39 #1
Efterfølgende forudsætter, at alle maskiner har samme chipset, ellers skal det gøres
anderledes. Hvis dine maskiner kan boote op på en USB stick, kan du gøre følgende.
Installer en rescue på en USB. Brænd et Image på en DVD. Så booter du op på USB,
viser programmet, hvor Image ligger (på DVD) og skulle så være klar til install.
Avatar billede off-line Nybegynder
03. august 2008 - 12:40 #2
Ps. Det samme kan naturligvis lade sig gøre med 2 x CD/DVD drev.
Avatar billede off-line Nybegynder
03. august 2008 - 12:43 #3
Ps. 2 Hvis harddiskene ikke allerede ligger i maskinerne, kan du simpelhen tage
dem en af gangen og klone dem.
Avatar billede kronberg Nybegynder
03. august 2008 - 12:52 #4
Halløj,

Det er helt ens maskiner, der er 2 forskellige, jeg laver self 2 images.

jeg har brugt 3x 4 timer på ikke at få det til at virke ordenligt :-]

har du mulighed for at guide midt lidt pædagogisk igennem det så det spiller ?

1) jeg installerer Acronis 11 fks ? laver en bootable USB nøgle
laver et image af harddisken fra windows mode... men må harddisken være en ikke aktiv disk, altså E:/ fks eller skal det gøres fra den aktive ?

//J
Avatar billede kronberg Nybegynder
03. august 2008 - 13:07 #5
jeg har lige prøvet med et program der hedder HDclone, VIRKELIG simpelt, men når jeg så booter den clonede disk så siger den mangler NTDLR.  har jeg set 100 gange snart, og det må være tegn på den ikke ser MBR eller sådan noget.
Avatar billede off-line Nybegynder
03. august 2008 - 13:27 #6
Ja nu taler du jo om to forskellige ting. Kloning eller install. af Image.
Men uanset hvad du gør, kan du kun boote op på en anden PC, med det du laver, hvis
det er den aktive partition - norm. C-drevet, du kloner eller laver Image fra. Det
er fordi, at i C:\root ligger (norm. skjult)bootfilerne.
Avatar billede kronberg Nybegynder
03. august 2008 - 13:37 #7
allright.

der er flere muligheder.

1 en master maskine hvor jeg sætter source og target harddisk på sata kablet.
2 jeg booter source maskinen med acronis boot usb, og har en target disk på sata, eller usb

men hvad gør jeg herfra for at få det til at virke  ?
Avatar billede off-line Nybegynder
03. august 2008 - 13:51 #8
Når man kloner, får man rub og stub fra den HD som sidder i maskinen. Når man laver
et Image, kan man nøjes med at tage Image af en partition. så det kommer an på, hvad
du vil.
Klone: Man har, på den disk man vil klone fra, installeret det klone program, man vil
bruge til operationen. Og man har sat den disk man vil klone til, på som slave.
Så ber man bare programmet (har selv kun prøvet med Acronis) om at lave en klon af
disken, og det nemmenste er, at vælge automatisk. Så kører resten af sig selv.

Køre et Image ind på en tom disk: 03/08-2008 12:39:12
Avatar billede off-line Nybegynder
03. august 2008 - 14:10 #9
Nu har jeg selv lige prøvet, at boote op på en USB Rescue. Det gik fint, men jeg
måtte først en tur forbi Bios. Der gik jeg ind under Floppydisk og forandrede
boot til USB. Og dernæst satte jeg USB som 1.ste boot. Men den operation var jo
forventelig, og alt klappede. Så metoden er OK!
Avatar billede kronberg Nybegynder
03. august 2008 - 15:28 #10
når jeg cloner, så kan disken ikke læses, eller forstået på den måde der er ingen MBR,

hvor slår jeg det til i acronis ?

den skriver blot at den der ntldr mangler
Avatar billede off-line Nybegynder
03. august 2008 - 16:48 #11
Der skal ikke slås noget til i Acronis. ntldr er en fil som ligger i C:\root.
den kommer automatisk med ved kloning, ligesom alt andet.
Jeg går ud fra, at du kan boote op på den harddisk du vil klone fra. Det er selvfølgelig en forudsætning. Nu er ntldr mangler, en besked som windows smider om
sig med, selv om årsagen er en anden.
Du står vel her. Du har klonet en disk fra en bootable disk, og har sat den klonede
disk i en anden pc. Og får så den besked, at ntldr mangler. Det lyder nærmere som
om, du skal en tur i Bios, og sætte harddisken til der. Hvis det er en Sata disk,
kan det meget vel være, at bios leder efter en Ata (Ide) disk.
Avatar billede kronberg Nybegynder
03. august 2008 - 17:23 #12
kan du fange mig på msn ? donis5@msn.com

du skal nok få point :-]

men det er en lidt længere kamp når jeg sidder og venter på svar hvergang det ikke virker hehe

// Jesper
Avatar billede off-line Nybegynder
03. august 2008 - 17:38 #13
Jeg har ikke msn - microsoft ikke sandt? Har kun Gmail og TDC mail. Men ellers
var det i orden
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2008 - 17:44 #14
Vedr. "Missing ntldr" læs og prøv de sidste 5 linjer lige over "AFSNIT 2" på http://www.helgec.dk/ntldr.html
Avatar billede kronberg Nybegynder
03. august 2008 - 17:57 #15
IM, Messenger :-]

Det er ikke som sådan filen der mangler.

Men jeg prøver lege lidt videre,
Avatar billede off-line Nybegynder
03. august 2008 - 17:58 #16
Det forstår jeg ikke et dyt af. Hvis man kloner en aktiv disk, så er den klonede
disk også aktiv. Problemet må være, at den anden, identiske PC, ikke registrerer
harddisken. Det er derfor jeg foreslår en tur i Bios. Men nu får vi se.
Avatar billede kronberg Nybegynder
03. august 2008 - 18:10 #17
Det samme hvis jeg sætter den i 25 andre maskiner.....

hvis jeg smider en windows skive i, kan jeg installerer maskinerne som normalt.

men det er den del jeg lige ville slippe for :-]

jeg cloner en frisk installeret fungerende windows xp pro, uden noget specielt opsætning i værken bios eller andet.

jeg ændre intet andet end jeg piller en tom disk ud af en maskine, bruger den som target, sætter den tilbage, og så....ntldr mangler..  source disken kan jeg sætte i maskinen og den virker fint.

det er naturligvis 2 helt ens maskiner jeg junglerer med..

men det er stadig kun source disken der virker.

jeg har prøve andre harddiske, og andre programmer.
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2008 - 18:13 #18
ER der nogen speciel grund til at du ikke vil se efter om at disken ikke opfattes som sktiv således som jeg foreslår i mit link??
Avatar billede off-line Nybegynder
03. august 2008 - 18:20 #19
OK! her er en skudsikker metode. Tag kablerne af den disk du har klonet fra.
Sæt så den klonede disk til i stedet for. Altså i den maskine, som har fungeret hele
tiden. Hvis kloningen er lykkedes, vil maskinen starte op på klonen.
Avatar billede kronberg Nybegynder
03. august 2008 - 18:23 #20
Jeg kender godt til repair funktionen og at det kan løse det.

Men det er ikke en særlig holdbar løsning på 100 maskiner, så kan jeg næsten lige så godt køre en ren windows install.

Det må da være muligt at løse dette på en lidt mere simpel måde ?

eller er jeg lidt for naiv ?

//J
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2008 - 18:29 #21
"Jeg kender godt til repair funktionen og at det kan løse det." Ja! men var det da ikke en at finde ud af årsagen, det er vel li`som forudsætningen for problemet kan forsøgs løst
Avatar billede kronberg Nybegynder
03. august 2008 - 18:34 #22
nemlig ja
Avatar billede off-line Nybegynder
03. august 2008 - 18:35 #23
Selvfølgelig kan det løses, men jeg tror stadig det skal løses i Bios på
de nye maskiner.
Jeg har styresystem på en Sata disk. En dag satte jeg en Ata disk til som slave,
uden styresystem. Alligevel valgte mit Asus bundkort at starte op på Ata disken,
og jeg fik derfor følgende besked "ntldr mangler" ja lige netop den.
Så gik jeg i Bios, under harddiske, og satte min Sata til, som første harddisk,
og computeren bootede op som den plejer.
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2008 - 19:38 #24
Jeg må da indrømme at min fantasi rækker ikke til, at gå ud fra, at spørger ikke har sikret sig at computeren booter fra den korrekte disk
Avatar billede off-line Nybegynder
03. august 2008 - 19:50 #25
Ja den mulighed er der da. Det er derfor jeg foreslog at bytte rundt på den originale
og den klonede harddisk, for at sikre at den klonede disk var i orden. Det tror jeg
nu nok den er, fordi Acronis ikke levner megen plads til fejl. Man lader bare Acronis
køre på Auto. Så skal man bare vælge fra hvilken disk og til hvilken. Det er det hele.
Avatar billede kronberg Nybegynder
03. august 2008 - 22:27 #26
Hejsa

i kender alle typen der siger han er så god til computere osv, eller kender en der er og derfor ved bedst.

men rent faktisk er jeg ret teknisk anlagt, og har lavet computere i mange år.

men det her pi.....s gør mig gråhåret hehe

NU er jeg igang med en FRISK acronis fy fy version så jeg kan boote den fra en cd i DOS og clone direkte,  altså uden om windows cloning, osv.

om kort tid ved jeg om det virker.
Avatar billede kronberg Nybegynder
03. august 2008 - 22:32 #27
Jeg har den gode nyhed at meddele at Acronis 11 home / fy fy test version i DOS, med  disk clone.

source en fungerende maskine, target en disk i usb box  på 2 minutter blev clonet og vi fik et nyt og velskabt væsen :-]

så nu må jeg hellere få købt en original, eftersom det rent faktisk virker

Jeg vil gerne give Jasveg point for at have bistået og få sporet mig ordenligt ind.

// Jesper
Avatar billede kronberg Nybegynder
03. august 2008 - 22:33 #28
hvordan accepterer jeg ?
Avatar billede off-line Nybegynder
03. august 2008 - 22:36 #29
Ved du i det hele taget hvor du står? Har du afprøvet mine to forslag, henholdsvis
at bytte om på harddiskene 0g finde harddiskene i bios?
Avatar billede off-line Nybegynder
03. august 2008 - 22:44 #30
Ja så lægger jeg et svar du kan acceptere. Det var lykken du fandt ud af det.
Jeg er ikke helt med, men hvis jeg forstår noget af det, så er vi tilbage til
det forslag jeg begyndte med, eller hvad?
Avatar billede kronberg Nybegynder
03. august 2008 - 22:49 #31
jamen altså... jeg står således at jeg kan clone hvor det virker :]
Avatar billede kronberg Nybegynder
03. august 2008 - 22:51 #32
med hensyn til bios...

der er 1 sata controller, 1 stik og kun plads til 1 disk

der er ikke så meget at rafle om hehe

det er nogle Dell business pc'ere

men nu spiller det
Avatar billede off-line Nybegynder
03. august 2008 - 22:55 #33
Ja ok, når bare du er tilfreds. Takker for point:)
Avatar billede christianbroendum Nybegynder
17. september 2008 - 14:44 #34
Kan man stadigvæk stille spørgsmål her?