Avatar billede blixa Nybegynder
31. juli 2008 - 10:42 Der er 16 kommentarer

CPU køler

Da min Pc pludeselig gik ud og hvergangang jeg startede den gik den ud med det samme. Åbnede jeg den, jeg kunne se at når jeg tændte PC så kørte CPU blæseren ikke og køleren var meget varm. Jeg tog derefter køleren og blæseren ud og rensede den. Da jeg derefter startede den op så kørte blæseren derefter ca 12 sek og stoppede derefter. Efterfølgende når jeg starter op igen så kører blæseren ikke. Det er kun når jeg fjerner blæser og køler fra bundkortet og sætter på plads igen og derefter starter op at den kører i 12 sek. Skal blæseren køre hele tiden? Hvad kan problemet være?
Avatar billede peet-49 Novice
31. juli 2008 - 11:03 #1
Sæt en ny køler samt pasta på, cpu lukker, da den bliver for varm.
Avatar billede blixa Nybegynder
31. juli 2008 - 11:21 #2
Det kan ikke have noget strømmen at gøre for den starter jo i 12 sek. Hvordan sætter jeg en ny køler  på og skal der også en ny blæser på. og hvad koster det.
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2008 - 11:24 #3
ca 180 incl køler og blæser prisen er ca alt efter hvad du vælger

men kig på north q 120/140 mm blæser eller thermaltake de larmer ikke meget
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2008 - 11:25 #4
husk og vælg køler der passer til din cpu sokkel dvs enten amd socker a /am2 osv
Avatar billede blixa Nybegynder
31. juli 2008 - 11:32 #5
I tror  kke det har noget med strømmen at gøre og hvordan påsættes den
Avatar billede peet-49 Novice
31. juli 2008 - 11:33 #6
Det har ikke noget med strømmen, at gøre, det tyder kun på et temperaturproblem.
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2008 - 11:36 #7
hvis det skulle være strømmen cpu fan stikket hvilket det jo godt kan være at der er en lille defekt ,så prøv og sæt blæseren i et af de andre fan stik hvis kablet kan nå .

bundkortet brokker sig nok når du starter maskinen pga den ikke kan se blæseren på cpu fan
Avatar billede blixa Nybegynder
31. juli 2008 - 11:58 #8
Jeg troede, det var strømmen da den jo kørte i 12 sek, hvordan sættes en ny køler på
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2008 - 15:11 #9
hvad sokkel er cpu´n
Avatar billede blixa Nybegynder
31. juli 2008 - 16:03 #10
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2008 - 16:38 #11
godt

rundt om cpu´n sidder en sort plast ramme som cpu køleren er klipset fast i ,i 2 sider .I den ene side er der ligsom et hængles der kan lirkes fri så kan du vippe køleren af rammen på bundkortet .

når du så har den pillet af skal cpu overfladen gøres ren ,nemmest med sprit alt det gamle køle middel skal helt af .Når du køber en ny køler vil der sidde køle middel i bunden af denne og skal bruges .

prøvede du og sætte den i en anden fan tilslutning om den gør det samme der ?
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2008 - 16:40 #12
glemte alt efter hvor hurtig din 939 cpu er så vælg en køler der dækker mhz tallet meget gerne over dette
Avatar billede blixa Nybegynder
01. august 2008 - 10:41 #13
På en anden fan tilslutning kører blæseren fint. Er det så tilslutningen der er noget galt med? kan man evt forlænge ledningen og bruge denne fantilslutning. skal der nyt kølemiddel til hvis jeg kan bruge den gamle køler/blæser?
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2008 - 10:56 #14
efter det du siger at den kører i 12 sek

Har du aktiveret cool & quit i bios

det noget i den stil det er blæser styring alt efter hvor hurtig cpu´n kører

jeg har lige testet det på vores asus board og den gør precis det samme som du siger .

men ellers ja kablet kan godt forlænges .

siger maskinen nogen fejl når den ikke kan se blæseren på cpu fan under opstart hvis så skal du ind i bios og koble overvågningen af .

http://www.amd.com/us-en/Processors/SellAMDProducts/0,,30_177_4458_3505%5E9487%5E10272,00.html
Avatar billede blixa Nybegynder
01. august 2008 - 11:37 #15
Hvor aktiverer man den i bios
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2008 - 11:47 #16
mener jeg har set den under power management

samme sted hvor man kan se cpu temp osv