Avatar billede ermolenko Nybegynder
28. juli 2008 - 12:37 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Konvertere data fra word til excel

Hola.
Jeg har et word-dokument med kundeemner på. Disse er adskilt af dobbelt-linieskift, og derudover er deres data opdelt med enkelte linieskift. Altså sådan her:

Kundeemne 1
Adresse
Postnr.
Tlf.
email

Kundeemne2
Adresse
Postnr.
Tlf.
email

Kundeemne 3
Adresse
Postnr.
Tlf.
email

osv....

Kan jeg få det smidt ind i et excel-ark, således at kundeemnerne har hver deres række og de enkelte kundedata står i hver deres kolonne (navn, adresse, tlf, email, osv)?

Jeg er totalt idiot til excel...

/Ermo
Avatar billede mugs Novice
28. juli 2008 - 12:44 #1
http://www.eksperten.dk/spm/287581

Er også en tumpe til Excel, men ved at søge i Ezxcelkategorien kommer der flere hint.
28. juli 2008 - 13:03 #2
I Word:
- udskiftes alle linieskift med semikolon.
- udskiftes alle dobbelte semikoloner med et linieskift
- gemmes som tekstfil

Skulle nu kunne åbnes i Excel, så oplysningerne står som ønsket.
Avatar billede ermolenko Nybegynder
28. juli 2008 - 13:07 #3
Jeg har også søgt og kigget lidt rundt (blandt andet på det spørgsmål, du linker til), men jeg er ikke rigtigt kommet videre.

Jeg kan godt importere tekstfilen, men jeg kan ikke få excel til at tolke enkelt linieskift som celleafgrænsning og dobbelt linieskift som rækkeafgrænsning.

Jeg formoder, at jeg skal ud i noget brevfletning i word for at få genereret noget, som excel kan forstå, men jeg ved ikke lige hvordan?

Måske burde jeg have stillet spørgsmålet i word i stedet...
Avatar billede ermolenko Nybegynder
28. juli 2008 - 13:08 #4
@erikjuul: Great. Jeg skrev lige samtidigt med dig. Jeg kaster mig ud i det.

/Ermo
Avatar billede mugs Novice
28. juli 2008 - 13:12 #5
Ermo - Dropper ud af dette spørgsmål - Du er i sikre hænder :o)
Avatar billede ermolenko Nybegynder
28. juli 2008 - 13:35 #6
Hmmm...
Jeg har lidt problemer med søg/erstat.

Når jeg kigger på min word fil med skjult tegnsætning slået til, så er alle linieskift markeret med "det mærkelige linieskift-tegn" (Jeg ved ikke, hvad det hedder, men det ligner et spejlvendt "P" med to lodrette streger). De dobbelte linieskift er markeret med en prik efterfulgt af "det spejlvendte P".

Men hvis jeg søger i dokumentet efter "manuelt linieskift", så påstår den, at der ikke er nogen...?

Kan jeg få en pædagogisk indføring i, hvordan jeg rent konkret erstatter linieskiftene med ; og derefter erstatter dobbelt; med linieskift?

Please :-)

/Ermo
28. juli 2008 - 13:52 #7
Når du skal erstatte et linieskift med semikolon, skal du i dialogboksen 'Søg og erstat' klikke på knappen 'Flere', og herefter på knappen 'Speciel'
Herefter vælger du 'Manuel linieskift'
I feltet Erstat indtaster du et semikolon.
Avatar billede jkrons Professor
28. juli 2008 - 14:29 #8
Afsnitstegnene - det omvendte P - skrives som ^P i søg og erstat. Manuelt linieskift skrives som ^L.

Hvis ikke de dobbelte linieskift angivers ved to omvendte P'er, er det nok fordi, der i virkeligheden ikke er dobbelt linieskift. I stedet kan der være et enkelæt linieskift, og så et afsnitsformat, der sætter større plads efter afsnittet.