Avatar billede dosdesign Juniormester
27. juli 2008 - 10:30 Der er 48 kommentarer og
1 løsning

Knallert spriritus kørsel ?

Hej - Ved nogen 100% sikker, hvad der sker hvis man er taget og anholdt for at køre på knallert (alm. knallert) med over 2 i promille og æret inde og fået taget blodprøve ???

Får man "bare" og kun en bøde ??

Hvor stor ca. ?

Kan man miste kørekort til bil ?
Avatar billede sleeper Nybegynder
27. juli 2008 - 11:13 #1
Ja du kan miste kørekortet til bil.
Jeg kan ikke svarer dig på størrelsen af bøden.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
27. juli 2008 - 11:13 #2
Avatar billede ejldk Nybegynder
27. juli 2008 - 13:58 #3
Det lyder somom at der er nogen som har dummet sig;)
Men du får nok en anseelig bøde, og måske problemer med at ta kørekort...
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
27. juli 2008 - 14:58 #4
1. gang, du kører spirituskørsel får du:

    * Frakendt kørekortet
      0,51-1,2 promille: betinget frakendelse/ny bilist: kørselsforbud
      over 1,2 promille: ubetinget frakendelse i min. 3 år
    * En bøde
      0,51 - 2,0 promille: Bøde = din netto månedsløn x din promille
      Over 2,0 promille: 20 dages betinget fængsel og bøde på en måneds nettoløn
    * Alkohol- og Trafikkursus
      Du skal gennemføre et obligatorisk kursus i Alkohol og Trafik (A/T-kursus) for egen regning. Kurset varer 4 x 2 1/2 time og koster pt. 2000 kr.

Betinget fængsel betyder, at du ikke kommer i fængsel – på betingelse af, at du gennemfører samfundstjeneste eller går i alkoholistbehandling.
Avatar billede aciboy Nybegynder
27. juli 2008 - 19:49 #5
De overstående svar er korrekte - de samme regler gælder vist i øvrigt for cyklister... :-)
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. juli 2008 - 20:40 #6
Nope aciboy.
Kører man spirituspåvirket på cykel, får man en bøde - hvis man vel at mærke er så fuld at man ikke kan køre ordentligt på cyklen.

Spirituskørsel på knallert er en bøde på 2000 kr første gang, 4000 kr anden gang og 10 dages fængsel tredje gang.
Avatar billede dosdesign Juniormester
28. juli 2008 - 08:57 #7
->  cool_m_f  du skriver en liste over bøder/regler men er det ikke hvis det er i bil ???

Og john_stigers er du sikker på man KUN får en bøde når det er første gang overhovedet i bil/knallert og dette va54r som skrevet på alm. 30 knallert !

Eller kommer det an på promillens størrelse - kort sagt skal bare vide om man kan miste kørekort elelr man BARE får en bøde
Avatar billede dosdesign Juniormester
28. juli 2008 - 14:44 #8
Er der ingen der er 100% sikker på om han er sikker på at man kun får en bøde ?
Avatar billede john0000 Nybegynder
28. juli 2008 - 15:46 #9
Avatar billede dosdesign Juniormester
28. juli 2008 - 16:00 #10
tak synes bare ikke det står helt klar !
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. juli 2008 - 20:46 #11
Kommentar: cool_m_f

Jeg vil mene denne tager udgangspunkt i at man kører bil...
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. juli 2008 - 20:52 #12
Færdsels afdelingen er hermed forespurgt!
Mail er faerd.afd@politi.dk
Avatar billede dosdesign Juniormester
28. juli 2008 - 21:03 #13
ok skriv gerne hvis de svarer dig !
Avatar billede thegenuine Praktikant
29. juli 2008 - 12:19 #14
Man kan ikke miste sit kørekort, hvis man kører sprit på cykel eller knallert, men det kan man, hvis man kører sprit på en knallert 45.
Avatar billede dosdesign Juniormester
29. juli 2008 - 17:01 #15
Er du helt sikker og har du evt. en side hvor det står klart og tydeligt og som er autoiseret til at skrive det ???

Og er du sikker selvom ens promille er over 2 ?
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. juli 2008 - 17:37 #16
dosdesign -  nu gider jeg ikke google igen, men prøv selv. Det tog mig 3 kvarter at finde oplysningerne...
Men ja, de sider jeg har info fra burde være 100% korrekte!!
Avatar billede dosdesign Juniormester
29. juli 2008 - 17:57 #17
jeg har skam googlet løs selv, der er bare modstridende oplysninger rundt omkring på nettet + gamle regler + utvetydige .... så det var bare hvis der var en side som var godkendt og det stod KLART ! men ellers tak for alle svar til nu !
Avatar billede geforce3 Praktikant
30. juli 2008 - 10:45 #18
Jeg mener nu godt nok at have ladet mig fortælle, at kørekort godt kan mistes. Både ved at tune sin scooter, eller kører sprit, det er bare en vurderingssag fra politiets side, og man vil være til fare for sig selv og andre, den dag man fylder 18. Og derfor kan få udsat kortet til man er 21.
Avatar billede thegenuine Praktikant
30. juli 2008 - 11:43 #19
Det blev besvaret på TV2s hjemmeside sidste dag, hvor man kan spørge diverse betjente - jeg kan til min store irritation ikke finde det igen.
Jeg er 112% sikker...
Avatar billede thegenuine Praktikant
30. juli 2008 - 14:51 #20
Avatar billede dosdesign Juniormester
30. juli 2008 - 16:57 #21
Hej - Fint indlæg, DOG står det igen utvetydig - da han skriver "normalt mister man ikke kørekort på en knallert 30 men derimod knallert 45 "

Så er vi lige langt, for han svare jo ikke direkte at man ikke kan miste den, men normalt miter man den ikke??? TRÆLS det ikke kan stå mere tydelig nogen steder overhovedet !
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. juli 2008 - 21:19 #22
Ubetinget frakendelse

§ 126. Føreren af et motordrevet køretøj, hvortil der kræves kørekort, skal ubetinget frakendes retten til at føre et sådant køretøj, hvis føreren

1) har gjort sig skyldig i spirituskørsel med en alkoholkoncentration i blodet under eller efter kørslen over 1,20 promille,

2) ulovligt har ført køretøjet uden hastighedsbegrænser eller føreren har foretaget et uautoriseret, konstruktivt indgreb i køretøjets hastighedsbegrænser eller dens forbindelser eller føreren vidste eller burde have vidst, at der er foretaget et sådant indgreb, eller hvis føreren har betjent køretøjet på en sådan måde, at hastighedsbegrænseren gøres uvirksom,

3) forsætligt har voldt skade på andres person eller ting, forsætligt har fremkaldt nærliggende fare herfor eller i øvrigt har ført motordrevet køretøj på særlig hensynsløs måde,

4) har gjort sig skyldig i flere forhold, der hver for sig er omfattet af § 125, stk. 1, nr. 1-5, eller stk. 2 eller 3,

5) tidligere er frakendt førerretten betinget og har begået et nyt forhold i prøvetiden,

6) tidligere er pålagt kørselsforbud og har begået et nyt forhold inden 3 år efter, at kørselsforbuddet blev pålagt, eller

7) tidligere er frakendt førerretten ubetinget og har begået et nyt forhold inden 5 år efter udløbet af frakendelsestiden.

Stk. 2. Under særlig formildende omstændigheder kan der ske betinget frakendelse i tilfælde, hvor frakendelse efter stk. 1 ellers skulle ske ubetinget.
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. juli 2008 - 21:21 #23
Bemærk:
"Føreren af et motordrevet køretøj, hvortil der kræves kørekort"
Avatar billede dosdesign Juniormester
30. juli 2008 - 21:34 #24
John -> ja jeg kan se det er vedr. dem der kører motordrevet køretøj, det er ikke knallert 30 - ergo kan det ikek bruges !
Se her at knallert ikke er http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=71
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. juli 2008 - 21:39 #25
Motordrevet køretøj:
køretøj, der er forsynet med motor som drivkraft. For kørestol, som er konstrueret til en hastighed af højst 15 km i timen og kun med væsentlig konstruktiv forandring kan ændres til større hastighed, gælder bestemmelserne om cykel, hvor intet andet er bestemt. Motordrevne køretøjer inddeles i motorkøretøj, traktor, motorredskab og knallert
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. juli 2008 - 21:41 #26
Du forveksler det vist med Motorkøretøj!
Avatar billede dosdesign Juniormester
30. juli 2008 - 22:06 #27
der står længere nede "Knallert anses dog ikke som motorkøretøj. Motordrevet køretøj, som er indrettet til at trække andet køretøj eller arbejdsredskab, og som er konstrueret til en hastighed af over 40 km i timen, og motordrevet køretøj, som er indrettet til andet formål, og som er konstrueret til en hastighed af over 30 km i timen, anses ligeledes for motorkøretøj. Motorkøretøjer inddeles i bil og motorcykel."

Du kan vel regne ud at hvis du kører på en knallert 30 og har over 1,2 promille ja så mister du da ikke kørekort første gang eller overhovedet 2000 - 4000 og 3. gang fængsel - MEN som sagt ingen steder står det præcis !
Avatar billede Beach Mester
30. juli 2008 - 22:58 #28
§ 126. Føreren af et motordrevet køretøj, hvortil der --->kræves kørekort<---

Man skal da stadig ikke have kørekort til en knallert 30 hvis man er over 18, eller er det først når man har erhvervet et alm. kørekort til bil mf. det gælder?

Hvis ovenstående antagelse er rigtig, så gælder § 126 jo ikke hele vejen...

//Beach
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. juli 2008 - 23:17 #29
Beach>
Det var for at vise at man mister kortet hvis man kører spirituskørsel i et køretøj der kræver kørekort.
Dermed også sagt man ikke mister det hvis man kører spirituskørsel på knallert.

dosdesign> Jo det står præcist.
Avatar billede dosdesign Juniormester
30. juli 2008 - 23:34 #30
Nej det står ikke præcist vedr. knallert 30 nogen steder på nettet !
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. juli 2008 - 23:35 #31
http://trafik-unionen.dk/knallert.htm

Hvis du kører spritkørsel på knallert30 (lille knallert)
1. gang: 2000 kr. i bøde
2. gang: 4000 kr i bøde
3. gang: 10 dages fængsel
Avatar billede dosdesign Juniormester
31. juli 2008 - 08:01 #32
Hej John - Den har jeg også fundet, men der står bare ikke noget om promille størrelsen - tror du det er ligemeget om promillen er 0,6 eller 2,5 altså om man får en bøde første+anden gang uanset promille størrelsen ???

Hvis man så nu efter 1. gang (og har fået en bøde hvis skemaet holder selv med en promille over 2) og man starter at kører på cykel hver gang man evt. skal have et par pils eller 3 til fodbold/billard/hygge aften med venner og har en promille på eks. 1,2 og kører cykel hjem, får man så en bøde på 4000,- ??? Fordi det er anden gang ialt eller får man bare en bøde på 500,- fordi det er 1. gang på cykel ??

Har fundet et sted der står

http://www.sikkertrafik.dk/119d3e80

Hvad er straffen for at køre fuld på cykel?

Du kan få en bøde for at køre fuld på cykel. I følge Politiets Bødekatalog er bødetaksten således:

1. gang = 500 kr.
2. gang = 1000 kr.
3. gang = 1000 kr.

Og hvad er fuld ??
Avatar billede dosdesign Juniormester
31. juli 2008 - 08:03 #33
EDIT TIL FORRIG INDLÆG : Det er kopi fra siden alt under LINKET jeg skrev over her - Har dog selv skrevet "Og hvad er fuld" til sidst
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. juli 2008 - 12:45 #34
Fuld = spirituskørsel = promille over 0.5 (svarende til een genstand)
Avatar billede dosdesign Juniormester
31. juli 2008 - 16:48 #35
Ja hvis man er fuld er det spritkørsel det er klart. Men hvornår er man fuld ???
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. juli 2008 - 16:58 #36
Det har jeg lige skrevet!!!???
Hvis promillen er over 0.5 er du fuld i lovens forstand.
Avatar billede dosdesign Juniormester
07. august 2008 - 08:51 #37
ja det tror du men ved det ikke præcis vel?
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. august 2008 - 10:32 #38
Det er ikke det jeg skriver???? Hvor har du fra at jeg TROR??????
Avatar billede dosdesign Juniormester
07. august 2008 - 16:38 #39
du tror fordi, du ikek har skrevet hvorfra du har denne oplysning ifa. link elign
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. august 2008 - 20:03 #40
Avatar billede dosdesign Juniormester
08. august 2008 - 08:46 #41
flot gooogle søgningslink !
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. august 2008 - 11:24 #42
SÅ SØG DA SELV!!!???
Avatar billede dosdesign Juniormester
08. august 2008 - 11:41 #43
øhhh ja det er det man gør altid som det første pg dernæst spørg man i fora !
Avatar billede dosdesign Juniormester
08. august 2008 - 11:42 #44
Når man ikke selv kan finde det helt rigtige svar - man kan ikke søge på andres viden/erfaring - det er derfor der er oprettet fora som denne !!
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. august 2008 - 12:08 #45
Så er der svar fra Politiet:

I e-mail modtaget den 28. juli 2008 hos Rigspolitiet, Nationalt Færdselscenter, forespørger De om spirituskørsel på knallert.

Det er Rigspolitiets opfattelse, at straffen for denne kørsel er 1. gang = 2000 kr., 2. gang = 4000 kr. og 3. gang = 10 dages fængsel. Bemærk at det gælder lille knallert og ikke stor knallert. Man mister ikke almindeligvis kørekortet til motorkøretøj.

Rigspolitiet skal afslutningsvis bemærke, at den endelige fortolkning af spørgsmålet i sidste instans henhører under domstolene.

De er velkommen til telefonisk ma-to kl. 1000-1500, at kontakte undertegnede for en uddybning af emnet.

Eventuel tilbagesvar kan ikke ske til denne mail-adresse, men til adressen: rpchi@politi.dk

Venlig hilsen

Finn Andreasen
politiassistent
Rigspolitiet
Nationalt Færdselscenter
Ellebjergvej 52, 2.
2450  København SV
tlf. 4515-3081

-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: John Stigers [mailto:xxxxxxxxxxxxxxx]
Sendt: 28. juli 2008 20:52
Til: Færd.afd FP Sikker
Emne: Lille spørgsmål vedr. spirituskørsel på knallert.

Hej!

Jeg håber i kan hjælpe os med vores lille diskussion:

Hvad der sker hvis man bliver taget og anholdt for at køre på knallert (alm. knallert) med over 2 i promille og været inde og fået taget blodprøve ???

Får man "bare" og kun en bøde ??

Hvor stor ca. ?

Kan man miste kørekort til bil ?

Jeg håber i vil løse denne diskussion for os. Vi kan ikke finde noget på nettet der giver et klart billede.

Mvh

John Stigers
Avatar billede dosdesign Juniormester
15. august 2008 - 14:51 #46
Tak -  ja så kommer vi nok ikke nærmere desværre !
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. august 2008 - 21:02 #47
Kommentar: john_stigers

:)
Avatar billede pd1908 Nybegynder
26. juli 2011 - 18:07 #48
jeg blev taget med 2.67%% på 30 knallert fik 2000 i bøde og ja jeg ved det var dumt
Avatar billede Carlson Rock Novice
14. juni 2016 - 23:49 #49
Ikke tilladt

Dette indlæg er blevet modereret af en CoAdmin