Avatar billede tif12345 Nybegynder
24. juli 2008 - 01:36 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

køb af ny computer - hvad kan anbefales (samler selv)

Jeg står og skal købe en ny computer indenfor den næste uges tid og ville lige høre hvad der kan anbefales af hardware for tiden..

Budgettet hedder 8000 kr og computeren skal bruges til at spille spil såsom BF2, CSS og diverse nye titler..

Jeg har tidligere fået anbefalet noget af følgende (uden at kunne huske tingene specifikt)

CPU:
Core 2 Duo 3.0ghz

Grafikkort:
Geforce 9800 GTX

RAM:
Corsair 2x2GB

Motherboard:
Asus p5nb (eller noget i den stil)

Kommentarer eller helt andre forslag er velkomne :)
Avatar billede mads-3 Nybegynder
24. juli 2008 - 12:21 #1
Altså for at spille BF2 og CSS skal du altså ikke have det helt vilde...
Lad være med at bruge alle 8.000 kroner.
Brug hellere ~6000 nu, og gem de 2000 til når du skal opgradere den om et års tid, det vil du vinde meget mere på.

Jeg vil anbefale:
Strømforsyning: Corsair 750 Watt

Motherboard: ASUS, MSI eller Gigabyte p35-p45 chipset (gerne med crossfire)

CPU: Core 2 Duo E8400 3,0 Ghz

RAM: Mushkin redline 2x2 Gb: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=439801&searchArea=&Soegeord=

Grafikkort: Radeon HD 4850 eller 4870

Samlet bliver det nok omkring 5-6.000 kroner med kabinet. Jeg vil IKKE anbefale at give flere penge for grafikkort eller processor, da det højst er 5-10% ekstra ydelse du vil få, for de 2.000 kroner. Hvis du derimod venter, vil du kunne få meget mere for pengene. (Selvom computeren trækker alle spil på nær crysis på max.)
ISÆR CSS og BF2. De spil kræver ikke ret meget..
Avatar billede mads-3 Nybegynder
24. juli 2008 - 12:22 #2
Af harddiske ville jeg vælge en samsung F1.
Bare søg på edbpriser efter de forskellige navne.
Avatar billede euhp Nybegynder
26. juli 2008 - 01:53 #3
Vi sætter gerne en computer sammen til dig - gerne til selvbyg. MED onsite garanti til denne pris.
Vi bruger kun ASUS mainbords og grafikkort. Skriv evt din mail adresse så kan vi sende dig et tilbud.

Mvh Peter / c/o Havécom
Avatar billede tif12345 Nybegynder
26. juli 2008 - 02:28 #4
Jeg har ikke brug for at få sat en computer sammen, da jeg udemærket selv kan selve..

Men Mads-3 - god ide med at opgradere, det er dog ikke personligt til mig og gemmes de 2000 kr nu vil jeg alligevel ikke ha dem tilgode næste år, så kan ligeså godt fyre dem af nu :)..

Det radeon du nævner er det i klassen af feks Geforce 9800 GTX? Det virker som om dette kort yder rimelig godt?

Mushkin - har jeg aldrig hørt om? er det så at sige rigtig "gamer" RAM? Synes altid jeg hører Corsair når vi taler gaming..
Avatar billede mads-3 Nybegynder
27. juli 2008 - 11:26 #5
Et Radeon HD 4870 yder bedre end et 9800 GTX, men de er beggge super gode kort.
Corsair er et rigtig godt mærke ja, uden tvivl.
Mushkin er et ligeså godt mærke, men deres redline series er deres dyre serie, så de er super gode.
Dog er Cellshock nok de superbe når det angår gaming og overclocking ram, men de er også dyre, og pengene er ikke godt givet ud til en gaming pc, sammenlignet med hvad man kunne få af grafik og processor for de penge.

Jeg har selv Mushkin rammene, og det gode ved dem er, at de bruger D9 chips (hvilket er de samme som mange Cellshock ram bruger), og de er helt fantastiske til at køre hurtigt, og til at overclocke.
Samtidig kører rammene jo så 1000 Mhz ved 5-5-5-12 timings, på 2,05 Volt.
Og de kan komme højere op endnu ;)

PLUS at de er rigtig billige, så du får sindsygt meget for pengene, og derved mange flere penge til at bygge det fedeste system!

Du kunne evt. vælge 2x 4870 i crossfire, hvis du køber et
crossfire board,
Corsair 750 Watt PSU,
intel C2D E 8400 3,0 Ghz,
og Mushkin rammene..

Det ville sparke røv :D
Jeg vil tro det vil komme til at koste omkring de 8.000 ved hurtig hovedregning og vejledene priser..
Avatar billede euhp Nybegynder
27. juli 2008 - 14:12 #6
ATI er IKKE bedre end nvidia som det er nu, Mads... du kan jo selv se testene. Plus de er forholdsmæssigt dyrere og opdateres sjældnere, derudover så går flere og flere spilproducenter væk fra at optimere til ATI...
Avatar billede mads-3 Nybegynder
27. juli 2008 - 18:13 #7
?
Jeg har da aldrig sagt at alt fra ATI er bedre end nVidia's?
ATI kom bare på banen med deres HD 4850 og HD4870, og det gav stor konkurrence til nVidia, som før nærmest havde monopol på grafikkort markedet. Jeg sidder da selv med et 8800 GTX i computeren for eksempel.

ATI's HD 4850 og HD 4870 yder bare rigtig godt i forhold til prisen, og derfor er de blevet vældigt populære.

nVidia's Geforce 9800 GX2 og GTX 280 er da også enormt gode kort, især GTX 280!
... Men til gengæld koster et GTX 280 også lige over 3.000 kroner, hvorimod et HD 4870 koster 1.800 kroner.

Så du får meget for pengene hos ATI, og de 3.000 kr for et grafikkort er ikke særlig godt givet ud, i forhold til hvad du får ekstra.

Du kan jo evt. tage et kig på disse to tests af de forskellige kort:
HD 4870: http://hwt.dk/literaturedetails.aspx?LiteratureID=10609
GTX 280: http://hwt.dk/literaturedetails.aspx?LiteratureID=10641
Avatar billede mads-3 Nybegynder
27. juli 2008 - 18:19 #8
.. Og hvad angår spil der er "optimeret" til nVidia...
Det er altså i allerhøjeste grad fordi nVidia har haft monopol på grafik markedet så længe at de har flere reklame-kroner i kassen, som de kan dele ud af til spilproducenterne.

Og så skriver spilproducenterne gladeligt nVidias navn på spillet, mod en klækkelig sum.
Spillene er skam ikke som sådan "optimeret" til at køre på specifikke kort.
Bare du har et high-end grafikkort, så er det altså det der betyder noget, når det kommer til ydelsen i spil, og ikke hvilket mærke det er fra.
Avatar billede euhp Nybegynder
29. juli 2008 - 12:49 #9
Jamen, enig. Men man sparer altså flere penge ift ydelse og pris, hvis man køber nV.
Avatar billede mads-3 Nybegynder
29. juli 2008 - 17:50 #10
Ej, det gør man altså ikke nødvendigvis.
Du har fuldstændig ret i at nVidia i lang tid har lavet de bedste kort til prisen. Men de er altså 2 konkurrenter der kæmper. Ligesom AMD og Intel.
Nogle gange laver nVidia et bedre kort (til prisen) end ATI, og vice versa.

Fx dengang de konkurrerede med Radeon X19xx serien mod Geforce 79xx serien, da var det ATI's kort, Radeon x1950 pro, der gav mest for pengene.
Forrige generation, da det hed Radeon X2xxx og Geforce 8xxx var det nVidias Geforce 8800 GT der gav suverænt mest ydelse for pengene... Sådan er det. Det skifter hele tiden.

Men for at hjælpe trådstarteren, så vil jeg anbefale et Radeon HD 4870: http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=459431&searchArea=&Soegeord=
Fremfor et 9800 GTX, da et HD 4870 giver dig mere ydelse, til blot 300 kroner mere.

Hvis du vil spare de 300 kroner er 9800 GTX også et rigtig godt kort, men HD 4870 giver lige lidt mere, og også generelt mere ydelse for pengene.. Det er meget man vinder fra 1500-1800 kroner. Tjek evt. test: http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=view&id=8111&Itemid=40&limit=1&limitstart=1
Avatar billede tif12345 Nybegynder
30. juli 2008 - 15:20 #11
Hey hey, godt at se alt den aktivtitet og ikke mindst godt at se din vildt gode indsats mads .. Sætter virkelig pris på det! Jeg er nu overbevidst om at jeg skal prøve mig af med et HD 4870..

Jeg er pt noget frem til følgende:
PSU:
Corsair 750 Watt

CPU:
Intel Core 2 Duo E8500 / 3.16 GHz ( 1333 MHz ) - LGA775 Socket - L2 6 MB - Box

MOTHERBOARD:
ASUS P5N-D - Bundkort - ATX - nForce 750i SLI - LGA775 Socket

RAM:
2x2GB Mushkin

HDD:
Samsung SpinPoint F1 Desktop Class HD502IJ - Harddisk - 500 GB - SATA-300 - 7200 rpm - buffer: 16 MB

TOWER:
AOpen H 450B - minitower - micro-ATX - Strømforsyning 350 Watt

Er det en ok løsning? Passer rammene til motherboardet?
Den løsning ender omkring de 5600 kr, så jeg tænker lidt om jeg måske bør købe endnu et 4870 og køre SLI som du skriver et sted. I så fald, kan du så være specifikt anbefale et motherboard til dette (ved godt du nævner crossfire board - tænker bare hvilket :)

Jeg siger mange tak for hjælpen so far !
Avatar billede tif12345 Nybegynder
11. september 2008 - 20:03 #12
Mads, smider du et svar så du kan få nogle points i nakken :)
Avatar billede mads-3 Nybegynder
11. september 2008 - 20:39 #13
Jamen her er dit svar :)
... Fik du samlet svinet og fik du det op at køre?
Har åbenbart ikke set din sidste kommentar, men du kan ikke køre 2 ATI kort på et SLI bundkort. Det SKAL være Crossfire når det er ATI.
SLI er nVidias navn for 2 grafikkort der kører i samme computer, og er en forkortelse for Scabable Link Interface.

Ellers ser din konfiguration god ud, bortset fra du nok får problemer med at få et standard ATX bundkort ind i et micro ATX kabinet :O
Køb da tilsvarende et micro ATX bundkort, eller et standard ATX kabinet.

MVH Mads
Avatar billede tif12345 Nybegynder
11. september 2008 - 21:10 #14
Yeps, fik bæstet op og køre .. No problems so far. Så alt har bare spillet .. Mange tak for hjælpen ! :)