Avatar billede laus_s Nybegynder
20. juli 2008 - 00:54 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Side forsvundet

På min relativt nye hjemmeside om udflugter i Prag har jeg oplevet noget underligt.
Hjemmesiden kom ret hurtigt til at ligge nogenlunde bekvemt i søgninger på Google. Via Zipstat, som jeg har stor fornøjelse af, kunne jeg se, at hyppigste søgeterm er "seværdigheder Prag" og jeg tænkte, at det kunne jeg så lige så godt tilgodese, så jeg skrev en lang og - synes jeg selv - grundig artikel om dette emne. Jeg forsøgte at være opmærksom på at inkludere vigtige søgeord men ikke at spamme med dem. Jeg har tværtimod ofte anvendt synonymer for ikke utilsigtet at blive "knaldet" for spam.
Straks fik siden med netop denne artikel en rigtig god placering og dermed mange besøgende på hjemmesiden.
Men efter 4-5 dage forsvandt artiklen pludselig helt fra Google. Hvis jeg søger på en nøglesætning, kommer der ikke noget resultat.

Hvad er mon forklaringen?
Kan jeg gøre noget, eller vil det komme tilbage af sig selv?

Som nævnt er artiklen relevant og efterspurgt. Der er ikke tale om spam eller tomt indhold - tværtimod. Jeg har faktisk modtaget tilfredse e-mails fra folk, som har læst den.

Jeg har med vilje ikke bragt links, da jeg ikke tror, det er tilladt her. Jeg bringer dem naturligvis gerne, hvis det er relevant for et svar - og tilladt

Med venlig hilsen

Laus, Prag
Avatar billede laus_s Nybegynder
20. juli 2008 - 01:00 #1
Jeg ser nu, at jeg vist uden problemer kan vise links - så jeg tager chancen.

Hoved-url på hjemmesiden er:
http://www.prag-udflugter.dk
og artiklen findes her (der er linket til den fra menuen på forsiden):
http://www.prag-udflugter.dk/sevaerdigheder/sevaerdigheder.htm

Venligst

Laus
Avatar billede vejmand Juniormester
20. juli 2008 - 01:10 #2
Hvis jeg søger på Google efter "Seværdigheder i Prag" kommer din side som 3. link under "Sponsorerede links"
Avatar billede laus_s Nybegynder
20. juli 2008 - 01:17 #3
Det er korrekt.

Spørgsmålet går på, hvorfor mon en bestemt side - den om seværdigheder - først er synlig på Google, og derefter helt er forsvundet efter nogle dage.
Søger jeg f.eks. på en sætning som
"Alternativt kan man tage lidt væk fra centrum, til bydelen Vinohrady" burde det komme 1 og kun 1 resultat, idet jeg ikke formoder denne sætning findes helt magen til andre steder.
Men der kommer ikke noget resultat - ergo er artiklen ikke længere indekseret.
Og det er dét, der bekymrer mig, især fordin den lå rigtig godt placeret, mens den stadig var indekseret
Avatar billede vejmand Juniormester
20. juli 2008 - 01:25 #4
Og det er lige nøjagtig hvad der sker når jeg søger på "Alternativt kan man tage lidt væk fra centrum, til bydelen Vinohrady"
Så kommer dette link, som det eneste: http://www.prag-udflugter.dk/sevaerdigheder/sevaerdigheder.htm

Jeg kan desværre ikke svare på, hvorfor det er anderledes hos dig.  :-)
Avatar billede anderssaugstrup Nybegynder
20. juli 2008 - 01:26 #5
Hej Laus

Det er helt normalt at en ny side (eller et nyt website for den sags skyld) hopper op og ned og ind og ud af placeringerne i den første tid.

Mit bedste råd er at lade det ligge og arbejde videre med at skrive flere sider i samme flotte kaliber om alt hvad dine besøgende har interesse for.
Brug også noget tid på at opbygge relevante links til dine sider fra andre websites i samme kategori, så skal du nok se store resultater i løbet af nogle måneder eller om et år.

Det tager altså tid at få googles tillid til en ny side - med mindre den ligger på et meget tungt domæne og eller får meget tungtvejende links til sig.

Hilsen Anders
Avatar billede laus_s Nybegynder
20. juli 2008 - 07:41 #6
Tak for svarene.

Jeg må jo så væbne mig med tålmodighed og undre mig over, hvorfor siden først lå fuldstændig i top - og så nærmest forsvandt...
Avatar billede vejmand Juniormester
20. juli 2008 - 08:54 #7
Hmmm, har du læst Kommentar: vejmand 20/07-2008 01:25:18
Avatar billede laus_s Nybegynder
20. juli 2008 - 09:46 #8
Ja, det har jeg - det var det, min kommentar gik på.
Altså det faktum, at min artikel i de første dage kom frem som et meget fint resultat ved søgning på nogle af nøgleordene "prag seværdigheder" - og nu ved søgning på de samme nøgleord ikke ligger i Top 1000 men endnu længere nede

Tak under alle omstændigheder
Avatar billede anderssaugstrup Nybegynder
20. juli 2008 - 11:14 #9
Hej Laus

Har lige kigget kort på din side i forhold til hvor optimeret den er til søgemaskiner som Google, og kan se at der er en hel del at gøre.

Fx linker du på alle siderne til forsiden (Pragh Udflugter) med ordet "Hjem" øverst i menuen. Det er ikke smart. Link hellere en gang tidligere til forsiden i koden (fx der i toppen hvor der står "Prag Udflugter" v/ Laus Sørensen ). Teksten i Det første link fra en side til en bestemt anden side er meget vigtigt for Goolge. Se evt her: http://www.saugstrup.org/linktekster-ankertekster/

En anden ting er at du linker din forside på mindst to forskellige adresser på sitet. Den ene slags link er til denne adresse: http://www.prag-udflugter.dk/ og den anden linker hertil: http://www.prag-udflugter.dk/default.htm

Det ligner en utrolig god side indholdmæssigt, men jeg fornemmer uden at have analyseret det i dybden, at den på nuværende tidspunkt ikke er søgemaskineoptimeret nok til at kunne tiltrække al den trafik den fortjener.
Avatar billede laus_s Nybegynder
20. juli 2008 - 11:29 #10
Hej Anders;

Mange tak - interessant!
Jeg har i arbejdet med siden forsøgt at gøre den søgevenlig med den ringe formåen, jeg nu engang har - og har først og fremmest fokuseret på indhold, på at undgå spam med søgeordene, at navngive siderne logisk osv.
"Hjem"-knappen kan vel uden problimer blive der (uden /default.htm endelsen, som jeg ikke lige var opmærksom på) - og så kan jeg tilføje linket, som du foreslår øverst oppe i billedet?

Jeg skal naturligvis arbejde mere med indgående links, men det er et område, jeg finder noget vanskeligt. For at være helt ærlig, så ved jeg ikke, hvor jeg skal få dem fra?
Jeg har vis søgninger på nogle af søgeordene fundet forskellige fora, jeg kunne skrive artikler på og har i den forbindelse gjort mig stor umage med at skrive noget, læserne faktisk kunne bruge til noget - og har så selvfølgelig også linket til mit site. Er der andet, jeg kan gøre?
Jeg har en blog, hvorfra jeg også linker.

Jeg vil gerne understrege, at mit indlæg her på eksperten på ingen måde var et forsøg på at få ekstra links, hvilket forhåbentlig også fremgår af det første indlæg!

Med venlig hilsen

Laus
Avatar billede anderssaugstrup Nybegynder
20. juli 2008 - 12:05 #11
Det bør ikke være noget problem med den Hjem-knap, når du har tilføjet det øverste link.

Link building er en kreativ kunst, som du sikkert allerede har opdaget. Der er dog en enkelt gruppe lavthængende frugter, som skal plukkes og det er linkkatalogerne: http://www.semoblog.com/tilf%c3%b8j-link-71.html
Avatar billede laus_s Nybegynder
20. juli 2008 - 12:52 #12
Tak for linket til listen. Læste samtidig Sørens artikel, som får mig til at tage den lidt med ro. Det var jo ellers fristende at høvle alle tilmeldinger igennem på en enkelt søndag. Men jeg napper 10 ad gangen. Så må jeg se, om jeg kan få dagen til at gå her i Prag :-)
Avatar billede bakkers Nybegynder
23. juli 2008 - 21:08 #13
Jeg har samme problem med min side www.tmv.dk. I perioder bliver jeg fundet på første side på flere af mine søgeord, men så lige pludselig er mine sider ikke til at finde på de søgeord.
Avatar billede laus_s Nybegynder
24. juli 2008 - 15:55 #14
Googles veje er uransagelige...

Min "forsvundne" side var her til morgen tilbage i top 10 på søgninger, der involverer Prag Seværdigheder. Det var jeg selvfølgelig begejstret for!

Og nu er den så forsvundet igen...
Jeg må være tålmodig