Avatar billede g41384 Nybegynder
15. juli 2008 - 13:48 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Fødselsdato i korrekt format

Hej Alle

Jeg er ved at lave et dataark, som skal sendes ud forskellige firmaer. Jeg vil gerne lave datavalidering, så indtastningen bliver korrekt.

Det må ikke være macrokodning, da vores spamfilter ikke accepter tilsendet ark med macroer.

Folk skal indtaste fødselsdag i formatet ÅÅÅÅMMDD.

Kan man ved hjælp af datavalidering lave en formel, som sikre, at man kun kan taste fra 1900 til 2036 i ÅÅÅÅ delen og kun fra 1-12 i MM delen og fra 1-31 i DD?

Problemet er at der ofte byttes rundt på MM og DD. Jeg er klar over, at dette kun vil stoppe nogle af fejlene, men det er bedre end ingenting.
15. juli 2008 - 14:00 #1
Vælg datoformat i cellen, og brugerdefineret: ååååmmdd
15. juli 2008 - 14:06 #2
Skil inddata og uddata fra hinanden.

Lav en celle, hvor datoen indtastes i et mere logisk (dansk) format, og overfør denne dato til den celle, hvor det nævnte format skal anvendes.
Avatar billede g41384 Nybegynder
15. juli 2008 - 14:15 #3
God ide, men grundet vores efterfølgende IT bearbejdning, så skal formatet være korrekt i cellen og ikke bare ændret via en formel. Cellen er formateret ########.
15. juli 2008 - 14:19 #4
Jeg vil stadig foreslå adskillelse af ind- og uddata. Så kan du lave alle de valideringer, der er behov for.
Avatar billede g41384 Nybegynder
15. juli 2008 - 14:44 #5
Jeg har allerede 30 forskellige kolonner, så det selvom det er det klogeste, så vælger jeg den ide fra. Jeg vurderer, at den ikke er med til at øge simplisiteten.
Avatar billede fbhzone Nybegynder
15. juli 2008 - 14:47 #6
Du kan vel også lave et felt til hver ting? Et til år et til måned og et til dag og så lve ét felt med reference til de 3 felter lige efter hinanden, for at få det som du gerne vil have det?

(jeg er IKKE rutineret excelbruger, så det er kun et forslag)
Avatar billede staal84 Nybegynder
15. juli 2008 - 18:55 #7
Excel 2003

Kontrol celle = A2

Datavalidering - Indstillinger - Valideringskriterier - Tillad:
"Brugerdefineret"

Formel:
=OG(VÆRDI(VENSTRE(A2;4))>1900;VÆRDI(VENSTRE(A2;4))<2036;
VÆRDI(MIDT(A2;5;2))>1;VÆRDI(MIDT(A2;5;2))<12;
VÆRDI(HØJRE(A2;2))>1;VÆRDI(HØJRE(A2;2))<31)

Kan det bruges?
Avatar billede g41384 Nybegynder
16. juli 2008 - 09:01 #8
Hej Staal84

Du kører jo bare med klatten. Det er lige i øjet.

Kig lige efter min næste opgave ang. cpr. Den kommer senere i dag.
Avatar billede staal84 Nybegynder
16. juli 2008 - 09:19 #9
Jeg kan godt lide lange formler....;-)
Vi må se om du har flere opgaver, som jeg kan finde ud af...