Avatar billede thomsensec Nybegynder
14. juli 2008 - 19:17 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Småanskaffelser eller arbejdstøj

Hej

Jeg har oprettet en enkeltmandsvirkomshed og alt hvad jeg har lært om bogføring er stort set glemt.

Jeg har to spørgsmål, der sikkert er simpelt for jer, men lidt uoverskuelig for mig pt.

1. Jeg har anskaffet noget sikkerhedsudstyr (stiksikkervest m.m.) og er i tvivl om det skal bogføres under arbejdstøj eller om det kan bogføres på småanskaffelser under afskrivninger. Udstyret bruges kun når vi er på vagt.

2. Jeg har søgt en del rundt på nettet, men kan simpelthen ikke finde ud af, om skatten betales af "resultatet" eller om det betales af "aktiverne".

Håber I kan give mig et svar hurtigst muligt.
Avatar billede leif Seniormester
14. juli 2008 - 21:20 #1
I en enkeltmandsvirksomhed må du bogføre det som du har lyst (Du kan lave dit regnskab på Lokumspapir hvis det er det du vil)

Du beskattes af årets resultat (dvs. du tager dine indtægter minus udgifter for 2008 den total er det du bliver beskattet af)
Avatar billede leif Seniormester
14. juli 2008 - 21:21 #2
Nogen vil kalde det at du beskattes af driften og ikke af Status
Avatar billede thomsensec Nybegynder
15. juli 2008 - 00:02 #3
Det vil sige at selvom jeg er moms-registreret så kan jeg trække ALLE udgifter ud, dvs. at alt er fradragsberettiget. Er det korrekt forstået?
Avatar billede leif Seniormester
15. juli 2008 - 09:08 #4
Sådan som jeg har forstået det, sålænge udgiften er noget som relaterer sig til dit arbejde. Så hvis det er direkte Arbejdstøj du har købt, som du kun har købt pga. virksomheden så kan du.
Avatar billede thomsensec Nybegynder
15. juli 2008 - 16:27 #5
Tak for det.
Avatar billede b_hansen Novice
16. juli 2008 - 13:49 #6
Her skal lige rettes en meget stor misforståelse!

Det er IKKE alle udgifter der er fradragsberettiget. Hvis det drejer sig om arbejdstøj, er det vigtigt, at det er "ødelagt", så det ikke kan bruges privat. Det vil sige, at der skal firmanavn og logo på, for at Skat vil acceptere fradrag. Selv da kan der være situationer, hvor der ikke accepteres fradrag.

Dog vil sikkerhedsudstyr nok ikke give de store problemer, forudsat at det er nødvendigt for at drive virksomheden. Det skal ikke bare være på grund af, at det er en rar ting at have.

Så skal du i øvrigt være opmærksom på, om prisen overstiger en ca. 12.000 kr. ex. moms. Hvis det gør det, skal det afskrives, medmindre det har en levetid på under 3 år.

Iøvrigt beskattes man ALTID af resultatet i virksomheden. Det er derfor, at resultatet skal opgøres, før du selv hæver penge i virksomheden.

Status er en opgørelse over virksomhedens værdier (aktiver) og gæld (passiver).

Bjarne, revisor
Avatar billede thomsensec Nybegynder
16. juli 2008 - 15:06 #7
Tak for det, Bjarne.
Avatar billede thomsensec Nybegynder
16. juli 2008 - 15:10 #8
Hej Bjarne - har prøvet at acceptere svaret for at afslutte og give dig points, men den accepterer det ikke. Kan du ikke prøve at svare igen.

På forhånd tak.
Avatar billede leif Seniormester
16. juli 2008 - 15:18 #9
Du skal klikke på hans navn i den lille boks og der efter trykke "Accepter Svar"
Avatar billede leif Seniormester
16. juli 2008 - 15:34 #10
Men altid dejligt at få tingene præciseret
Avatar billede thomsensec Nybegynder
16. juli 2008 - 15:38 #11
super - tak for det. Troede at det var nok med at få sat navnet i.
Nå, men nu er den afsluttet. Endnu engang tak
Avatar billede b_hansen Novice
16. juli 2008 - 18:17 #12
Velbekomme. Håber du kan bruge svaret.
Avatar billede thomsensec Nybegynder
16. juli 2008 - 23:23 #13
Jo tak, det var det. Men der er stadig mange spørgsmål åben omkring bogføring, noget der går lidt mere i dybden og dem har jeg prøvet at finde på nettet. Dog ikke lige det nemmeste at finde. Det ender nok med, at vi får os en revisor til at kigge på regnskabet 3-4 gange om året. Kender du iøvrigt måske nogle links, hvor der er nyttige informationer ud over de gængse?
Avatar billede b_hansen Novice
17. juli 2008 - 20:57 #14
Hvad er det for spørgsmål, du er i tvivl om? Afhængig af omfanget kan vi måske klare det her uden at det koster dig noget. Jeg er selv revisor, så jeg ved da lidt om tingene *S*

Jeg vil tro, at du har svært ved at finde svarene på nettet, da svarene måske ikke altid er helt ligetil, specielt hvis det er omkring skattereglerne.
Avatar billede thomsensec Nybegynder
17. juli 2008 - 22:14 #15
Tusind tak for det. Det ville hjælpe enormt. Jeg har lige enkelte spørgsmål, som jeg håber du kan svare på:

1. Hvis man har ikke-fradragsberettigede udgifter, hvor skal disse posteres i regnskabet?

2. Jeg ejer et security firma. Vi har kunder, der hyrer os periodisk. Da vores husstand dog ikke kan varetage alle vagter, hyrer vi selv freelance dørmand, som dog ikke er i besiddelse af et cvr.-nr. (tjener langt under 50.000 kr.). Vores aftale er at giver hinanden fakturaer. Jeg har læst et sted at en faktura uden cvr ikke er fradragsberettiget - er det korrekt og i så fald, er der undtagelser, således at de alligevel kan fradragsberettiges, for det er den største udgift på firmaet.

3. Som nævnt er det kun periodisk, at vi bliver hyret, og derfor har vi på nuværende tidspunkt ikke tænkt os at ansætte folk. Vi har derfor tænkt os at betale evt. lønninger som B-indkomst (har iøvrigt meddelt det da vi søgte om cvr-registreringen). Er der nogle forholdsregler vi skal være bevidst om (fx. max antal timer pr. år etc).

Håber du kan besvare spørgsmålene ud fra ovenstående beskrivelse. På forhånd tak.
Avatar billede b_hansen Novice
18. juli 2008 - 17:48 #16
pkt 1. Nu kommer det an på, hvad du mener med ikke-fradragsberetigede udgifter. Hvis du tænker på momsen, skal konteringen ske på særskilte konti, hvor der ikke afløftes moms. Men kontiene skal stadig være i de relevante grupperinger i regnskabet. Hvis du mener skattefradrag, er svaret stort set det samme; du bestemmer selv, hvor du vil kontere udgifterne, blot skal du korrigere dit skatteregnskab.

pkt 2. Hvis du tænker på momsfradrag er det korrekt, at der ikke er momsfradrag for en udgift, hvor der ikke er pålagt moms. Du har jo ikke haft udgiften til momsen og kan derfor heller ikke få refusionen. Hvis du tænker på skattefradrag, er det ikke korrekt, at du ikke kan få fradrag. Hvis der er fradrag med moms er der også fradrag uden moms.

3. Umiddelbart lyder det som om, du skal registreres som arbejdsgivere og udbetale A-indkomst. Du skal blot registreres til at angive periodisk. Alternativt skal din "ansatte" sende dig en faktura for udført arbejde. Så længe der faktureres under 50.000 kr. årligt, skal vedkommende ikke momsregistreres.
Avatar billede thomsensec Nybegynder
18. juli 2008 - 19:46 #17
Hej igen. Super at du svarer så hurtigt - og iøvrigt en kæmpe hjælp - tak :o)

Momsen har jeg ingen problemer med at forstå. Årsagen til spm. 1 var, at vi købte udstyr som umiddelbart ikke passer ind i arbejdstøj el. lign, men som alligevel kun bruges, når vi står vagt.

Pkt. 2 er uden moms. Var bare nervøs for at fakturaerne uden cvr-nr. ikke var et brugbart bilag og lige til at smide i skradespanden. Det er det så heldigvis ikke og de største bekymringer er med et forsvundet :o)

Punkt 3. Det anede mig. Og vi skal nok begynde at overveje det seriøst med registrering som arbejdsgiver. Er der ikke forbundet en del udgifter som arbejdsgiver - feriepenge, atp bidrag osv.?

Under alle omstændigheder har du givet mig nattesøvn igen. Tak for det!
Avatar billede b_hansen Novice
19. juli 2008 - 11:48 #18
jo, der skal som udgangspunkt afregnes feriepenge og ATP. ATP er dog den mindste del af det.

Det lyder som om, det nævnte udstyr hører under småanskaffelser, forudsat at udgiften er under 12.000 ex. moms.

Sov godt *S*

jeg er tilbage om en uges tid...