Avatar billede fusentasten Nybegynder
13. juli 2008 - 13:35 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Skal man have noget antivirus

Hej eksperter.

Måske er dette et lidt dumt spørgsmål, men jeg er ny i gamet.

Jeg har lige fået mig en iMac. Der fulgte ikke nogen form for antivirus / firewall med så vidt jeg kan se. I Windows bliver man jo bombarderet med advasler om, at man skal huske at installere antivirus og firewall. Behøver man ikke det til en Mac?

Og når jeg kører XP på min Parallels installation, skal man så heller ikke her installere noget antivirus? Eller skal man stadig huske at installere antivirus på den partition, men ikke på selve Mac'en?

Det var bare det :-)
Avatar billede peet-49 Novice
13. juli 2008 - 13:37 #1
Du skal også have sikkerhedsprogrammer indstalleret på en mac
Avatar billede peet-49 Novice
13. juli 2008 - 13:37 #2
Avatar billede simlau Nybegynder
13. juli 2008 - 13:43 #3
"Avast 4 home" er et god gratis antivirus program du kan installer på din windows partition..

Ja du skal have noget antivirus, hvis du ikke vil leve livet farligt.

/simlau
Avatar billede egonspock Seniormester
13. juli 2008 - 14:07 #4
Der er endnu ingen virus til Mac OS X, men der er et par trojanere, som man skal passe på, og de bliver ikke nødvendigvis fanget af et antivirusprogram. Jeg kan ikke se grunden til at bruge et (endnu), især ikke hvis man lige følge med i nyhederne, for det vil jo være noget af en sensation, hvis(når) den første virus kommer.

Men installer helt klart noget på din windoze-partition!
Avatar billede fusentasten Nybegynder
13. juli 2008 - 14:17 #5
ok. Jeg installerer Norton på min windows. Jeg har jo købt det til min gamle computer. Men på min OS X venter jeg så med at gøre noget. Dejlig nemt. Smider du et svar, Egonspock. Og tak til jer andre for hjælpen :-)
Avatar billede egonspock Seniormester
13. juli 2008 - 20:09 #6
Der er ikke så mange steder man kan gemme en virus på en Mac, da der ikke er en registreringsdatabase, men man skal jo aldrig sige aldrig!  Virusbeskyttelse er også kun så god som opdateringerne kan følge med, og kommer der et eller andet grimt en dag kan det være at man simpelthen ikke er beskyttet fra dag 1 alligevel.
Jeg har i øvrigt en udgave af ClamXav (Gratis) liggende på mine Macs, hvis jeg modtager noget, der lige skal undersøges, men hidtil har jeg ikke set skyggen af andet end Windows-virus, og det hænder da at der kommer en af den slags: http://www.clamxav.com/ Men det er rart ikke at spilde processortid på den slags.