Avatar billede bjarnefilm Juniormester
12. juli 2008 - 18:45 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Systemdisk enheden skal hedde C

Jeg er ved at ordne en computer med en harddisk (til forskel fra flere harddiske). Når der kun er en harddisk, er den uden tvivl systemdiskenheden. Problemet er at den hedder I (stort i). Den skal hedde C. Så har jeg været ind i "denne computer" -> "administrer" -> "diskhåndtering" -> "højreklik på lokal disk" -> "skift drevbogstav og sti". Men det kan man ikke. Den skriver "kan ikke ændre drevbogstav for systemdiskenheden". Hvordan kan jeg omdøbe systemdiskenhedens drevbogstav?
MVH
Bjarne
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. juli 2008 - 20:42 #1
Det kan du ved at formattere skidtet og starte forfra.
Eller ved at følge denne som angiveligt skulle kunne ændre drevbogstav: http://www.petri.co.il/change_system_drive_letter_in_windows_xp.htm
Jeg har ikke selv testet denne så det er på eget ansvar!
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. juli 2008 - 20:42 #2
:)
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
12. juli 2008 - 21:12 #3
må jeg spørge hvorfor du vil have den til at hedde c?
Avatar billede frand Nybegynder
12. juli 2008 - 22:23 #4
Man kan såmænd godt lave bogstavet om, som beskrevet i den guide, men windows vil ikke længere fungere, da der mange steder i systemet er henvisninger til det oprindelige bogstav
Avatar billede bjarnefilm Juniormester
13. juli 2008 - 02:03 #5
Nu tænker jeg over det, og så finder jeg på noget. Det ender nok med at jeg geninstallerer. :-)

Det er min fætter's maskine og jeg aner ikke hvad han har gjort, for at få den til at hedde I. Han kan ikke selv forklare noget, for han kan ikke kende forskel på en diskette og en CD. Og DVD er noget med film. Han er tømrer og han har et bedre øjemål end jeg har.

Mht hvorfor den skal hedde c, så hed den det fra starten. Det tror jeg nok, jeg var ikke med til at nyinstallere, men jeg synes jeg kan huske, at den hed c. Og det skal den hedde, ellers går jeg i stå hele tiden. Fx kan jeg ikke installere netbank på maskinen. Der er også mange andre ting, hvor software leder efter c-drevet.
Avatar billede bjarnefilm Juniormester
20. juli 2008 - 09:44 #6
Nu er jeg ved at geninstallere. Systemharddisken hedder I, fordi den oprindelige harddisk brændte af. Ham der satte en ny harddisk i, valgte at kalde den for I.