Avatar billede jspot Nybegynder
09. juli 2008 - 22:08 Der er 34 kommentarer

Ubenyttede drev - Hvordan fjerner jeg dem?

Hej.
Jeg bruger Vista, og har 3 drev jeg ikke benytter.
Dvs der er flytbar disk G, H og J.
Jeg aner ikke hvad de er der for. Det er hverken hardisks, usb-sticks eller andet.
Der sidder intet af den art i mine usb-porte, og mine harddiske har andre drevbogstaver.
Jeg har hverken daemon tools, poweriso eller andet i den dur installeret.
De har været der længe. Jeg har lige formateret maskinen, og de er der stadig.
Er der nogen der kan sige mig hvad de drev laver der, og hvordan jeg fjerner dem?
Avatar billede vejmand Juniormester
09. juli 2008 - 22:11 #1
Måske kortlæser? Bare et gæt....
Avatar billede Slettet bruger
09. juli 2008 - 22:14 #2
Jeg vil gerne være med på en lytter, da jeg på min Vista også har 4 flytbare drev, jeg ikke ved, hvad jeg skal bruge til ?
Avatar billede jspot Nybegynder
09. juli 2008 - 22:44 #3
Heller ikke kortlæser, nej :) Jeg får at vide at jeg skal indsætte en disk, hvis jeg prøver at trykke på nogen af dem.

Altid noget at høre jeg ikke er den eneste ;) Du må meget gerne smide et svar herinde, hvis du skulle finde det et sted :)
Avatar billede Slettet bruger
09. juli 2008 - 23:12 #4
afvis, hvis det ikke er mig du mener. Jeg tror ikke de drev gør nogen skade
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
09. juli 2008 - 23:23 #5
bare en strøtanke, du har vel ikke en printer med kortlæser i??
Avatar billede justrace Novice
09. juli 2008 - 23:31 #6
Hvad er det for en maskine?
Avatar billede vejmand Juniormester
09. juli 2008 - 23:46 #7
cool_m_f >> Netop min tanke.......
Avatar billede Slettet bruger
10. juli 2008 - 09:06 #8
jeg har en printer der er ca mindst år gammel, men jeg ved ikke havd en kortlæser er
Avatar billede leif Seniormester
10. juli 2008 - 09:10 #9
Hvad med at fortælle lidt om din computer og din printer så vi kan fortælle om det kan være det ?

En kortlæser kan du sammenligne med dit CDrom drev. Dit CDrom læser CDer en kortlæser læser normalt et hav af forskellige memorykort fra digital kameraer og andet udstyr.
Avatar billede Slettet bruger
10. juli 2008 - 09:29 #10
Der skulle have stået  8 år gammel. Var der noget der hed en kortlæser dengang. Den kan både scanne, kopiere, printe og faxe.

Jeg har 4 flytbare drev som præcis,  som jspot beskriver
Avatar billede justrace Novice
10. juli 2008 - 09:49 #11
Jamen så spørger vi bare en gang til. Hvad er det for en PC og printer???
Avatar billede Slettet bruger
10. juli 2008 - 09:58 #12
Printeren er en HP officejet v40 og computeren er en stationær Acer Aspire
Avatar billede justrace Novice
10. juli 2008 - 12:50 #13
Hvilken model Aspire?
Avatar billede justrace Novice
10. juli 2008 - 12:52 #14
Mange af dem har nemlig kortlæser så mon ikke din også har?
Avatar billede Slettet bruger
10. juli 2008 - 13:04 #15
Acer Aspire E380
Avatar billede Slettet bruger
10. juli 2008 - 13:05 #16
Den computer "samsonjens" omtaler har Cardreader - har "samsonjens" fået installeret SUSE på omtalte PC ??
Avatar billede Slettet bruger
10. juli 2008 - 13:16 #17
Ikke endnu, men glæder mig til det sker.
Alt har her heddet opdateringer, opdateringer, sikkerhed, sikkerhed antivirus og antivirus

Er bare bange for at dette sker igen
http://www.eksperten.dk/spm/836094
Avatar billede Slettet bruger
10. juli 2008 - 13:49 #18
Lav et image af din nuværende partition så er ulykken til at overse hvis noget går galt
Avatar billede Slettet bruger
10. juli 2008 - 16:11 #19
24/06-2008 22:30:40  skrev jeg her: http://www.eksperten.dk/spm/836094

jeg havde et image jeg evt. kunne bruge. Det prøvede jeg, også men forbindelsen virkede ikke efter en genstart.  Derfor er jeg denne gang  ikke sikker
Avatar billede Slettet bruger
11. juli 2008 - 23:04 #20
Hvis du kunne bruge mit svar til  noget, bør du markere mit navn trykke accepter. hvis ikke afvis forneden
Avatar billede jspot Nybegynder
15. juli 2008 - 23:26 #21
Intet af ovenstående er aktuelt for mit vedkommende.
Jeg ved godt hvad mine enheder er for noget, jeg har ikke koblet noget til maskinen, som jeg ikke har taget højde for.
Maskinen er en Acer E560.
3.0 GHz - 2GB ram - 512GB HDD - CDRW/DVDRW - der er koblet en usb-hub til, med 2 eksterne harddiske.
Der sidder desuden et micro-sd i kortlæseren.
Derudover sidder der lige pt en mp3-afspiller.
Jeg har ikke fået min PC i går, og sætter ikke en ekstern HDD til min computer, for bagefter at undre mig over hvor det nye drev pludselig kommer fra.
Det svar jeg søger, er fra nogen der kender Windows i dybden... Og muligvis har god forstand på Acer OEM, da jeg har en anelse om det er der problemet ligger, eftersom drevene er der ved en clean install af den medfølgende OEM.
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
16. juli 2008 - 00:36 #22
ok ok, du har alså ikke fået din pc igår
men jeg bliver lige nødt til at spørge, kender jeg windows godt nok til at må svare?

vover pelsen og forsøger:
for lige at være enige, så har du altså (og jeg kan godt se at rækkefølgen ikke lige passer)
hd i maskinen c:
optisk drev  d:
kortlæser    e:/f:/g:/h: (inklusiv dit micro-sd kort)
2 usbdiske    i:/j:
mp3          k:

men du har altså yderligere tre drev??

der er normalt ikke nogen specielle mappede drev i acers image
men giv os deres hardwareid og/eller device id, så kan vi da finde frem til hvad det er de har lavet i det image
Avatar billede justrace Novice
16. juli 2008 - 00:46 #23
Om der er kort i koerlæseren eller ej vil de altid fremstå som "Flytbare drev".
Avatar billede justrace Novice
16. juli 2008 - 08:11 #24
En Acer har partitioner på harddisken. :)
Avatar billede jspot Nybegynder
16. juli 2008 - 19:26 #25
Cool m f...
Det lyder som om du er med på hvad vi taler om :)
Undskyld hvis jeg virker som et brokkehovede, men det trætter mig lidt, at hver gang jeg laver et indlæg nogen steder, skal vi igennem en proces med "har du tændt for strømmen" og den slags.
Jeg har følgende drev i stifinder:
C: HDD 1, part 1.
D: HDD 2.
E: HDD 1, part 2.
F: CDRW/DVDRW.
G: Flytbar disk.
H: Flytbar disk.
Avatar billede jspot Nybegynder
16. juli 2008 - 19:41 #26
argh, var ikke færdig...
I: Micro-SD.
J: Flytbar disk.
K: Ekstern HDD (Via HUB)
M: Ekstern HDD (Via HUB)
...og justrace... dit første indlæg var tilsyneladende også ganske relevant for mig.
Der er 4 slots i kortlæseren + 1 stik, der umiddelbart ligner mini-usb. Jeg bruger normalt ikke kortlæser til noget, udover det ene Micro-SD der sidder i, så det er ikke noget jeg har gidet sætte mig ind i.
Jeg har en ekstern kortlæser som jeg benyttede på min tidligere pc, og der dukker drevet først op, når man indsætter et kort, så jeg havde aldrig spekuleret over den løsning.
Det kunne tyde på det er de tomme slots, der er mit problem. Jeg har ikke kort der passer ind i de andre slots, men jeg har prøvet at pille mit Micro-SD ud, og rigtignok forblev drevet, blot uden indhold.
Det ser altså ud til første del af mit spørgsmål er besvaret :)
Nu mangler jeg bare at vide hvordan jeg fjerner de overskydende drev. Jeg har forsøgt via Computeradministration --> Diskhåndtering, men det er tilsyneladende ikke en mulighed. Bliver jeg virkelig nødt til at åbne pc'en, og på en eller anden måde afmontere kortlæseren? Jeg er opmærksom på det vil betyde jeg ikke længere kan benytte mit Micro-SD, men det må jeg så leve med.
Avatar billede justrace Novice
16. juli 2008 - 20:14 #27
Du kan prøve at fjerne driveren, eller installere en forkert. Det burde kunne gøre det, men uden garanti.

Men hvorfor irriterer de dig?
Avatar billede Slettet bruger
16. juli 2008 - 20:37 #28
Du kan fjerne dem ved at højreklikke på et af de flytbare der og trykke slet. Derefter nederst ved sikker fjernelse af hardvare, kan du fjerne dem ved at marmkere dem og trykke enten fjern elller slet
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
16. juli 2008 - 22:07 #29
dem du er utilfreds med (altså drevene, ikke os) det er din 9 i 1 kortlæser, den optræder som fire drev, lige som et diskettedrev eller et dvd drev kan det ses selv om der ikke er sat noget i (selve drevet sidder der jo stadig)

men du kan sagtens fjerne det, det er nemt nok

gå i enhedshåndtering og deaktiver dem (h.klik på dem og vælg deaktiver)
så forsvinder de helt af sig selv
Avatar billede vejmand Juniormester
17. juli 2008 - 05:51 #30
Kommentar: vejmand 09/07-2008 22:11:21
Jeg har altså ikke spurgt om "har du tændt for strømmen" eller lign.  :-)
Avatar billede jspot Nybegynder
17. juli 2008 - 19:12 #31
Så vidt jeg forstår gælder jeres forslag hele kortlæseren. Er der ikke nogen der har en ide til hvordan man fjerner de 3 ubrugelige og beholder det jeg bruger?
Justrace - De er grimme.
vejmand - Nej, nej, fair nok. Det er nok bare mig der er begyndt at lade mig gå lidt på af de svar jeg ofte får i diverse fora :)
Avatar billede justrace Novice
17. juli 2008 - 21:59 #32
Tror du bliver nødt til at vænne dig til dem, eller køb en uden kortlæser.

En anden mulighed kunne være at finde en måde at få nogle andre ikoner på. Eller køb et par kort og sæt dem i, evt. med et par mindre lødige billeder på så drevene har en funktion.
Avatar billede Slettet bruger
17. juli 2008 - 23:02 #33
Jeg har fjernet mine 4 flytbare drev på den måde som  cool_m_f  foreslår 16/07-2008 22:07:25. Så kan man ikke se dem i denne computer og de kan ikke irritere. Samtidig ved man, at der ikke er gjort noget forkert  og at de kan komme frem igen ved at aktivere dem i enhedshåndtering, hvis de af en eller anden mystisk grund skal være der
Avatar billede vejmand Juniormester
26. september 2008 - 02:31 #34
Er problemet løst?