Avatar billede kirkbye Nybegynder
09. juli 2008 - 20:52 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Jeg går amok

...men først vil jeg lige høre jer ad.

Jeg har lige investeret i en MacBook Pro. Jeg har altid kørt på PC, så jeg kender ikke maskinen til bunds endnu. Jeg bruger den til arbejde i Illustrator, Photoshop og InDesign og det er også her mit problem ligger.

Når jeg gemmer en fil i f.eks. Illustrator gemmer den korrekt nok filen som .ai, men når jeg dobbeltklikker på filen for at åbne, så åbner den i billedfremviser. Det gør den med alle mine Adobe-filer og det driver mig til vanvid. jeg har prøvet at højreklikke og vælge program, men så gælder det kun for denne ene fil. Nu har jeg en del filer og gider ikke gøre det med hver enkelt.

Til det konkrete spørgsmål; findes der en måde, som i Windows, hvor man kan højreklikke eller andet og vælge at alle samme filtyper skal åbne i et bestemt program?
Avatar billede macintosse Nybegynder
09. juli 2008 - 20:56 #1
klik en gang på filen og vælg æble+i ret program som skal åbne filen til illustrator og vælg ret alle
Avatar billede macintosse Nybegynder
09. juli 2008 - 21:15 #2
velkommen til mac’ens vidunderlige verden.
Avatar billede kirkbye Nybegynder
09. juli 2008 - 21:19 #3
Det forstår jeg ikke. Kan det lade sig gøre på en MacBook? Jeg har ingen æbletast og når jeg højreklikker for at vælge et standardprogram vælger jeg det kun for den ene fil. Jeg kan ikke finde noget der hedder ret program, eller noget der kan gøre dette.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
09. juli 2008 - 21:26 #4
ÆBLE er de to knaper på hver sin side af SPACE
-også kaldet OPTION (altså ÆBLE)
Avatar billede macintosse Nybegynder
09. juli 2008 - 21:40 #5
der står cmd på dem
Avatar billede kirkbye Nybegynder
09. juli 2008 - 21:45 #6
Æbleknap eller cmd på den jeg ejer. Jeg har selv fundet ud af det. Jeg skulle vælge "vis info" -> åbn i -> Illustrator -> ret alle. Ikke noget med æble/option. Takker alligevel.
Avatar billede vejmand Juniormester
09. juli 2008 - 21:51 #7
Er det ikke denne? http://www.apple.com/dk/macbookpro/design.html

Hvis ja, så er det nr. 2 knap henholdsvis til højre og til venstr for space-tasten.
Avatar billede egonspock Seniormester
10. juli 2008 - 00:21 #8
Hæ, Apple har fjernet æblet fra de nyeste modeller, og erstattet det med et grimt "cmd". Det giver en del forvirring, da alle "gamle" Apple-brugere kender tasterne som "æble-tasten". Men velkommen til, værre er det skam ikke ;-)
Avatar billede aeblenet Nybegynder
10. juli 2008 - 06:16 #9
undskylder mange gange, men det var ikke OPTION, men COMMAND.
-de har ALTID siddet ved siden af SPACE.

Du bruger COMMAND+ET-ELLER-ANDET til genveje i stedet for CTRL++ET-ELLER-ANDET på PC!

ÆBLE+i (Vis info ved højreklik)
-vælg det foretrukne prograqm
-klik RET ALLE knappen og vupti!