Avatar billede tangveje Nybegynder
08. juli 2008 - 19:35 Der er 42 kommentarer og
1 løsning

Linux på LG bærbar - Tastatur virker ikke

Jeg har et problem med min nye bærbare, en LG E200. Jeg har forgæves forsøgt at få installeret linux istedet for det medfølgende Windows. Jeg har prøvet både Ubuntu, Mandriva og Fedora.

Problemet er at tastaturet holder op med at virke efter boot loaderen. Jeg kan sagtens vælge mellem installation, Live CD og andre muligheder når computeren starter, men derefter reagerer tastaturet ikke længere. Ubuntu går helt i stå under initialiseringen af installationen, så den har jeg opgivet. Fedora ser ud til at virke, men uden tastatur kan jeg ikke fuldføre installationen.

Mandriva's installation kræver ikke tastatur, så lige nu kører jeg Mandriva. Bortset fra at tastaturet ikke virker ser alt ud til at fungere, men uden tastatur er det jo ikke noget værd.

Nogen forslag til hvordan jeg får tastaturet til at virke?
Avatar billede tangveje Nybegynder
10. juli 2008 - 21:43 #1
Har prøvet mig frem med forskellige ideer

Har prøvet at slå USB Legacy Support fra i BIOS og sætte acpi=off under boot options. Det er de to eneste forslag jeg har kunnet finde på nettet, og ingen af dem hjælper. Har prøvet forskellige andre instillinger og kombinationer, både i BIOS og boot options, men ingen resultater. Tastaturet virker stadig ikke.

Ingen forslag?
Avatar billede tangveje Nybegynder
13. juli 2008 - 17:25 #2
Da det lader til at være et sværere spm end jeg oprindeligt håbede på har jeg sat antal point op. Håber nogen kan hjælpe.

Jeg har nu prøvet med både Gentoo og CRUX Linux, men ingen hjælp der. Har også kigget på de indstillinger jeg kunne finde, men har ikke fundet noget der hjælper.
Avatar billede Slettet bruger
13. juli 2008 - 17:34 #3
Prøv at teste med en Live-cd f.eks. www.helgec.dk/knoppix.html
Avatar billede Slettet bruger
13. juli 2008 - 19:46 #4
Hvad står der ved keyboard i xorg.conf
Avatar billede tangveje Nybegynder
13. juli 2008 - 20:49 #5
I xorg.conf står følgende

Section "InputDevice"
  Identifier "Keyboard1"
  Driver "kbd"
  Option "XkbModel" "pc105"
  Option "XkbLayout" "dk"
  Option "XkbOptions" "compose:rwin"
EndSection

Ingen forskel med Knoppix Live CD.
Avatar billede Slettet bruger
13. juli 2008 - 21:04 #6
"Ingen forskel med Knoppix Live CD." hvad mener du har du heller ikke tastatur i KNOPPIX ???
Avatar billede tangveje Nybegynder
13. juli 2008 - 21:12 #7
Netop. Ingen tastatur i Knoppix. Jeg kan trykke enter når den beder mig om det ved opstart, og Knoppix starter fint men tastaturet virker ikke derefter.
Avatar billede Slettet bruger
13. juli 2008 - 21:14 #8
Hos mig (SuSe) hedder den

Identifier "Keyboard[0]"
Avatar billede Slettet bruger
13. juli 2008 - 21:15 #9
Vedr. Knoppix har du prøvet F2/F3 ved boot og vælge "FAILSAFE"
Avatar billede tangveje Nybegynder
13. juli 2008 - 21:46 #10
Med failsafe ender jeg med følgende fejl "Error: No suitable X-server found for your card". Svært at sige om tastaturet virker, for systemet ser ud til at gå helt i stå der.

Prøvede også nogle af de andre options. "fb800x600" gjorde ingen forskel, stadig intet tastatur. Med "Knoppix acpi=off noapic pci=bios nousb" virker hverken touchpad eller tastatur.

Prøvede at ændre xorg.conf, men den vil ikke lade mig logge ind som root, muligvis fordi jeg ikke fik indtastet et kodeord til root under installationen pga manglende tastatur.
Avatar billede Slettet bruger
14. juli 2008 - 06:51 #11
Hvor bor du henne i verden??
Avatar billede Slettet bruger
14. juli 2008 - 07:49 #12
Har du prøvet at installere dit Linux system som rent textbaseret, altså uden X-server - med den opførsel du nævner ved KNOPPIX kunne det tyde på at problemet ligger der
Avatar billede tangveje Nybegynder
14. juli 2008 - 14:34 #13
CRUX Linux er tekst baseret, og tastaturet virker heller ikke der. Så vidt jeg husker når Ubuntu heller ikke ud over det tekst baserede før jeg ikke kan komme videre pga manglende tastatur.

Problemet med failsafe tror jeg er at stort set alt hardware detection er slået fra, og derfor finder den ikke mit grafikkort korrekt.

Jeg prøvede for sjov skyld om det virker under FreeBSD. Jeg valgte en Live CD distribution (FreeSBIE), og her lader tastaturet til at virke fint. Jeg kan dog ikke starte X da den heller ikke ser ud til at kunne finde mit grafikkort. Ingen anelse om det giver nogen clues til hvad problemet er.
Avatar billede Slettet bruger
14. juli 2008 - 14:56 #14
Lad det være sagt med det samme jeg kender kun SuSe og lidt til Red Hat - jeg ved ikke hvor hurtig din netforbindelse er men hvis du har mod på at prøve med SuSe 11 3.4 Gb. vil jeg nok bedre være i stand til at hjælpe
Avatar billede tangveje Nybegynder
14. juli 2008 - 15:07 #15
Tager nok et par timer, men jeg prøver
Avatar billede tangveje Nybegynder
14. juli 2008 - 15:11 #16
Skal lige sikre mig, mener du OpenSuSe 11?
Avatar billede Slettet bruger
14. juli 2008 - 18:23 #17
Ja! jeg får ikke mail fra eksperten, derfor lidt lang respons tid
Avatar billede Slettet bruger
14. juli 2008 - 18:24 #18
Prøv at starte med en tekstbaseret installation
Avatar billede tangveje Nybegynder
14. juli 2008 - 22:06 #19
Ok, det tog sin tid. Jeg valgte den minimale, tekstbaserede installation uden KDE eller GNOME. Stadig en ret grafisk opstart, så jeg er ikke helt sikker på om X kom med alligevel. Tastaturet virker i hvert fald stadig ikke.
Avatar billede Slettet bruger
15. juli 2008 - 06:27 #20
Det lyder bare helt forrykt det her, uden tastarur er det jo lidt vanskeligt at ændre noget som helst har du prøvet at tilslutte et externt USB tastatur
Avatar billede tangveje Nybegynder
15. juli 2008 - 08:16 #21
Jeg kan sagtens tilslutte et USB tastatur, problemet lader kun til at være det indbyggede tastatur.
Avatar billede Slettet bruger
15. juli 2008 - 14:50 #22
Det er noget lort med det eksperten mail der ikke virker, kan vi ikke aftale en tid i aften efter 20:30
Avatar billede tangveje Nybegynder
15. juli 2008 - 15:56 #23
Vi kan vel bare gå over til email herfra hvis eksperten giver problemer.
Avatar billede Slettet bruger
15. juli 2008 - 20:26 #24
Jeg ved lige så som du hvad problemet kan være, men prøv dette i 1. omgang (jeg går ud fra at du kører SuSe og du er startet op, alt det følgende er kommandoer vær omhyggelig
Tast Ctrl+Alt+F2
root  -> enter
dit passwd (root) -> enter
sax2  -> enter
vælg "Change configuration"
vælg keyboard - prøv så at teste de forskellige typer, brug skrivefeltet
Meld tilbage hvis du finder en der virker
Avatar billede tangveje Nybegynder
15. juli 2008 - 21:03 #25
Jeg får en "command not found" for sax2
Avatar billede Slettet bruger
15. juli 2008 - 22:07 #26
Det kan ikke passe
Avatar billede Slettet bruger
15. juli 2008 - 22:10 #27
Vi taler om SuSe - små bogstaver og du skal være logget på som root - har du skype
Avatar billede tangveje Nybegynder
15. juli 2008 - 22:19 #28
OpenSuSe 11. Logget ind som root, brugt små bogstaver. Prøvede flere gange. Skulle være korrekt. Kan det være den installation jeg valgte?

Har ikke skype
Avatar billede Slettet bruger
15. juli 2008 - 22:23 #29
sax2 er simpelthen alfa / omega i SuSe - der er noget der slet ikke stemmer

prøv at skrive ysat -> enter for at finde ud af om det heller snurrer
Avatar billede tangveje Nybegynder
15. juli 2008 - 22:25 #30
Mener du yast? Den virker (ysat gør ikke)
Avatar billede Slettet bruger
15. juli 2008 - 22:26 #31
sorry naturligvis mente jeg yast - øjeblik
Avatar billede Slettet bruger
15. juli 2008 - 22:29 #32
prøv i yast at vælge
Hardware -> Tastaturlayout -> prøv så at teste de forskellige typer, brug krivefeltet
Meld tilbage hvis du finder en der virker
Avatar billede tangveje Nybegynder
15. juli 2008 - 22:41 #33
Ser ikke ud til at nogen af dem virker.
Avatar billede Slettet bruger
15. juli 2008 - 22:47 #34
Så er jeg lost!
Avatar billede tangveje Nybegynder
15. juli 2008 - 22:59 #35
Kiggede lige under Hardware Information. Det ser ud til at tastaturet er fundet, og registreret som "AT Translated Set 2 Keyboard (/dev/input/event1)". Står også at det er et PS/2 keyboard, og en masse andet jeg ikke helt kan få noget ud af.

Jeg er selv ret blank lige nu, men der må da være en løsning.

Jeg øger gerne points yderligere hvis nogen kan komme med flere forslag.
Avatar billede Slettet bruger
16. juli 2008 - 07:04 #36
""AT Translated Set 2 Keyboard (/dev/input/event1)". Er standard, der skal være nærmere definition under "Device Names"
Har du viden om at andre kan køre med Linux på en sådan computer, jeg har aldrig hørt om en Linux installation hvor tastaturet er totalt død
Avatar billede tangveje Nybegynder
16. juli 2008 - 15:03 #37
Under Device Names står der blot

/dev/input/event1
/dev/input/by-path/platform-i8042-serio-0-event-kbd

Under Device Numbers står der

Major: 13
Minor: 65
Range: 1
Type: c

Jeg ikke hørt om andre der har prøvet at køre linux på denne slags bærbare, så ikke meget hjælp at hente der.
Avatar billede Slettet bruger
16. juli 2008 - 17:00 #39
Prøv under alle omstændigheder med den kommando der omtales, i første omgang gør du bare således
Ctrl+Alt+F2
root  -> enter
passwd  ->  enter
i8042.nopnp=1 i8042.dumbkbd=1  -> enter

Hvis det virker kan du senere ændre bootloaderen
Avatar billede Slettet bruger
16. juli 2008 - 17:35 #40
Også selv om det ikke virker må du jo forsøge at tilføje det til din kernel, desperationen begynder jo at brede sig, du tilføjer således
åben /boot/grub/menu.lst - i den linje der starter med "kernel" tilføjer du først et mellemrum (brug ikke enter) og derefter tilføjer du "i8042.nopnp=1 i8042.dumbkbd=1" uden "" og brug ikke enter - husk at gemme
Avatar billede tangveje Nybegynder
16. juli 2008 - 19:13 #41
Det første link er mit. Det andet link har jeg ikke set før, underligt nok, jeg skulle mene det ville have vist sig i mine google søgninger.

Ville have været smart hvis jeg havde set det til at starte med, eftersom løsningen virker. Mit tastatur virker! :) Mange tak for hjælpen!

Ved du forresten noget om hvad de options betyder, såsom hvad pnp er?
Avatar billede Slettet bruger
16. juli 2008 - 20:25 #42
pnp = plug and play  -> virkede det fra konsollen eller skulle det tilføjes din kernel (menu.lst)
Avatar billede tangveje Nybegynder
16. juli 2008 - 21:30 #43
Jeg tilføjede det først til boot options under opstart, da det virkede tilføjede jeg det til menu.lst for ikke at skulle gentage det hele tiden.