Avatar billede osterland Nybegynder
07. juli 2008 - 23:42 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Powermac G5 bliver sløv

Hej,
jeg har i den seneste tid - et par måneder efterhånden, følt at min PowerMac G5 bliver mere og mere sløv. Desuden er den også begyndt at bruge blæseren endnu mere. På maskinen har jeg musik og film og andre "gængse" dokumenter som enhver anden.
Jeg har læst andetsteds på dette forum at Mac'en ikke (endnu) man modtage/håndtere vira - så det kan jo ikke være det.
Er der en venlig sjæl der kan fortælle mig hvilke muligheder jeg har for at optimere min maskine - UDEN at formatere (den var bla. en af augmenterne/årsagerne til at jeg i sin tid købte en mac :-D)
jeg vil også meget gerne have et tip til hvordan jeg kan slippe for hele tiden at høre på blæseren arbejde, når den ikke arbejder med krævende opgaver.
I "systemoplysninger" er processorydelse sat til "automatisk"

For at få et bedre indblik i min maskine (og deraf bedre svar på mine spørgsmål9 har jeg her vedlagt min maskines specifikationer

Computernavn: Power Mac G5
Model: PowerMac7,2
CPU-type: PowerPC 970 (2.2)
Antal processorer: 2
CPU-hastighed: 2 GHz
L2-buffer (pr. CPU): 512 K
Hukommelse: 2 GB
Bushastighed: 1 GHz
Boot ROM-version: 5.1.4f0
Avatar billede egonspock Seniormester
08. juli 2008 - 01:08 #1
Download Yasu fra http://jimmitchell.org/projects/yasu/ og lad den køre en omgang. Du har kun 2 GB RAM og hvis du er på leopard, dvs. Mac OS X 10.5 vil den gerne have mindst 3 for at køre optimalt. - Er der i øvrigt plads nok på din harddisk, dvs. mere end 10-20 GB ledigt? Det kan være at den har svært ved at finde swapplads.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
08. juli 2008 - 09:56 #2
Åbn > Programmer > Hjælpeprogrammer > Diskværktøj

i Diskværktøj beder du maskinen om at "Reparer tilladelser"
-det tager virkelig lang tid, hvis du aldrig har gjort det før.

Bagefter i Diskværktøj skal du "Slet ledig diskplads" ved at vælge "Slet" i den øverste dialog, hvor du før har været under fanen "Førstehjælp"

Så skal du bare se løjer . . .
Avatar billede osterland Nybegynder
08. juli 2008 - 11:46 #3
aeblenet>>> lige nu har jeg ikke mulighed for at udføre oprationen da jeg ikke er hjemme. Men vil det også afhjælpe at blæseren ikke arbejder så meget?
Jeg fik heller ikke nævnt at min mac er begyndt at fryse helt uden videre, så både mus og tastatur er ude af funktion. er dette også noget der vil forsvinde når jeg køre denne opration eller er det noget helt andet?
Avatar billede aeblenet Nybegynder
08. juli 2008 - 12:11 #4
du bør i hvert tilfælde reparere dine tilladelser ofte (jeg gør det efter ca hver 100 arbejdstimer)
-disse ryger lidt skævt mens du installerer opdateringer og andet godt!

Det kan også være en opdatering du mangler ?
-som rent faktisk stiller din blæser i en bedre position ud fra dine gøremål på maskinen.

Men ja. Jeg tror det vil hjælpe en hel del.

Skriv når du har foretaget operationen . . .
Avatar billede osterland Nybegynder
08. juli 2008 - 17:22 #5
"virkelig lang tid" er vidst ren relativ størrelse - det 2 højst 3 min, og jeg gjorde det på min "Macintosh HD"... korrekt ik?
Men kan det være rigtigt at det kan klares på så kort tid?
Avatar billede aeblenet Nybegynder
08. juli 2008 - 17:55 #6
Hjalp det så ?
Avatar billede egonspock Seniormester
08. juli 2008 - 20:04 #7
Jeg tror nærmere at du skal have kørt dine unix-jobs og tømt visse cache- og log-filer, hvilket er det Yasu kan gøre for dig. Er der plads nok på din harddisk?
Avatar billede osterland Nybegynder
08. juli 2008 - 22:45 #8
aeblenet>>> opstarten er blevet væsentlig hurtigere (nu er det første gang siden operationen jeg har startet maskinen) Men mht blæseren er det ca det samme synes jeg. Når jeg f.eks. ser en film bruger den blæseren meget

egonspock>>> hvad mener det med " Jeg tror nærmere at du skal have kørt dine unix-jobs og tømt visse cache- og log-filer"??? Jeg har kun haft mac i 6 måneder så er temmelig ny :-S.
Jeg har 16 GB ledig
Avatar billede egonspock Seniormester
09. juli 2008 - 00:40 #9
Opstarten er formentlig blevet hurtigere hvis en fil havde en forkert tilladelse, og at den hidtil har ventet på at skrivning eller læsning timede ud.
Mht. Unix-jobs så er det en god ting at vide at det er en ægte unix-maskine du her arbejder på. Det vil sige at den skriver adskillige interessante og uinteressante ting i logfiler, som helst skal tømmes, da der kan blive skrevet rigtigt meget, selv på 6 måneder. Det sker normalt kun midt om natten, og hvis du ikke har computeren tændt der, så bliver filerne ikke tømt efter hensigten.
Caches kan blive for store og korrupte og dermed fylder de blot i afvikling af programmer og gør ikke den nytte de har til hensigt.
Af de to grunde kan det være en god ide at få ryddet op engang i mellem. Yasu er et af de mange gratis programmer der kan hjælpe med det. Der er f. eks. også Onyx, men Yasu har så nem en brugerflade at man blot starter programmet, skriver sin kode og lader det køre indtil det genstarter maskinen. Nogen gange hjælper det en del på hastigheden.
16 GB ledig er ikke meget og jeg kan godt forestille mig at det kan være svært at finde plads til swap-filer når det går vildt for sig, og som sagt er 2 GB heller ikke specielt meget, især hvis du kører Leopard.
Avatar billede osterland Nybegynder
09. juli 2008 - 12:41 #10
egonspock>>> igår kørte jeg Yasu og ja den er blevet en del hurtigere... men jeg har ikke betalt noget for programmet - bare kørt en gratis scan. Er der forskel på udbedringen af fejl om man har betalt/ikke betalt?
ved du om der findes en måde hvorpå mine blæser indstillinger kan optimeres?
Jeg køre med OS tiger så RAM skulle ikke være et problem
Avatar billede egonspock Seniormester
10. juli 2008 - 00:17 #11
Yasu er donationware, så det virker lige godt om du betaler eller ej, men jeg mener ikke at Jim Mitchell, der laver det kræver mere end et par dollars, så man kan jo altid overveje at give en skilling til en øl :-)
Mht. blæser, så er du nok på den, for selv om der er 8 blæsere eller hvor meget det nu er, så har jeg i hvert fald ikke selv set programmer, der kan sætte dem mere eller mindre ud af drift. Annekdotisk kan jeg fortælle at jeg forleden hørte en, der havde fået skiftet sin G5 med en Mac Pro og han var helt bange nu, for han kunne slet ikke høre maskinen længere!
Avatar billede osterland Nybegynder
10. juli 2008 - 10:19 #12
tak for hjælpen begge 2... i deler i porten da begge fremgangsmåder gav pote.
er der nogle af jer der ved hvilke ram min maskine bruger, og hvor mange jeg makimalt kan puttet i den?
Avatar billede aeblenet Nybegynder
10. juli 2008 - 20:39 #13
Her er softwaren der fortæller dig om dine og alle de andre maskiners specs

Sæt nu du får en nyere Mac en gang eller vil handle en brugt!
-de er her alle sammen . . .

http://www.mactracker.ca/downloads/
Avatar billede osterland Nybegynder
11. juli 2008 - 11:46 #14
mega fed app. Den vil jeg helt sikkert bruge igen...
Jeg har gået med følgende spørgsmål i lang tid uden svar - kan i evt hjælpe med dette?
http://www.eksperten.dk/spm/830316

Men tak for hjælpen begge 2
Avatar billede osterland Nybegynder
14. august 2008 - 23:34 #15
Hov det her glemte jeg at spørge om. I min mactracker app. under "This mac" definere den 2 mac's - henholdsvis en Powermac G5 og en Powermac G5 (early 2005) hvordan finder jeg ud af hvilken af disse der reelt er min?
Avatar billede aeblenet Nybegynder
15. august 2008 - 06:41 #16
De har ikke samme processor-type kan jeg se.
-Gå i "Æblemenuen" > "Om denne Mac"

Her kan du straks se hvilken processor din har . . .
Avatar billede osterland Nybegynder
15. august 2008 - 17:32 #17
min spec. er følgende:

  Computernavn:    Power Mac G5
  Model:    PowerMac7,2
  CPU-type:    PowerPC 970  (2.2)
  Antal processorer:    2
  CPU-hastighed:    2 GHz
  L2-buffer (pr. CPU):    512 K
  Hukommelse:    2 GB
  Bushastighed:    1 GHz
  Boot ROM-version:    5.1.4f0
  Serienummer:    CK406H2RNVB

Vil det sige at det er en G5 - UDEN "early 2005"?
Avatar billede aeblenet Nybegynder
18. august 2008 - 07:34 #18
Nej. Den ligner mere EARLY 2005, da din maskine hedder PowerMac7,2 (som er DUAL 2,0Ghz)
-kan også se det på 512k L2-buffer og CPU-type

Eller også er det den der bare hedder PowerMac G5 fra 2003

-du kan se produktionsdato'en på den lille seddel, hvorpå der også står Ghz, RAM USB, FireWire o.s.v.

Hvis; 2003 eller 2004 hedder den bare PowerMac G5
Hvis; 2005 er det en Early 2005