Avatar billede weblance Nybegynder
04. juli 2008 - 14:40 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvordan ser et godt sitemap ud som Google også kan li'?

Hej

Jeg skal til at opdatere sitmap'en på mit site med en masse sider, og så sad jeg og tænkte på hvordan et godt sitemap ser ud. Som det ser ud nu:

http://www.faeroerne.dk/sitemap.php

og med de RIGTIG MANGE sider jeg nu skal til at tilføje bliver listen meget lang. Er det den rigtige måde jeg har valgt at lave et sitemap på eller kan det laves bedre. Hvordan ser et sitemap ud som Google godt kan li'?

/Carl
Avatar billede weblance Nybegynder
04. juli 2008 - 14:43 #1
Skal lige siges at der er lavet 225 nye sider som jeg havde planlagt at få med på sitemap'en...
Avatar billede linebille Nybegynder
04. juli 2008 - 14:48 #2
Sitemaps er 2 forskellige ting ;-) Forklaring: Sådan et sitemap som du har lavet er en fin service til dine besøgende og øger også roboternes mulighed for at crawle dine sider. Et Google sitemap er et xml-site map, som du indsender til Google, f.eks via google webmasterværktøjer.

Wiki om sitemaps: http://en.wikipedia.org/wiki/Sitemaps
Om Google webmastertools: https://www.google.com/webmasters/tools/docs/en/protocol.html

God fornøjelse,
Line
Avatar billede linebille Nybegynder
04. juli 2008 - 14:50 #3
Der findes værktøjer til at generere dit sitemap for dig - læs artiklerne :-)
Avatar billede tue_skaarup Nybegynder
04. juli 2008 - 15:09 #4
Et sitemap på et website bør opfylde følgende:

1) Give en god oversigt over dine websider for dine brugere.

2) Sikre at hver af dine websider er max. 3 klik fra udgangspunktet, helst kun 2.

3) Undgå for mange links (200 er ok, nogen siger op til 500 er ok på én side).

Hvis du har så mange sider på websitet at dit sitemap bliver for stort, enten pga. antallet af links eller fordi det bliver for uoverskueligt for dine brugere, kan du opdele det i mindre sitemaps, der er linket logisk sammen. F.eks. kan du flytte links til en masse nyhedssider til et andet sitemap (eller et nyhedsarkiv).

Konkret vil jeg foreslå, at du bruger mindst 2 kolonner i dit sitemap for at bibeholde et godt overblik for dine brugere.

/Tue Skaarup
Avatar billede frankm Nybegynder
11. juli 2008 - 14:56 #5
Jeg vil tilslutte mig det mest af det, Tue skriver, bortset fra, at jeg vil holde antallet af links på en side under 100.

Google anbefaler selv i deres Webmaster Guidelines, at man har under 100 links pr. side:
http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?hl=en&answer=35769

Selv er jeg glad for modellen, hvor et sitemap deles op i temaer, så man kan flytte nogle links ud på en separat underside og dermed holde antal links under 100.