Avatar billede Slettet bruger
04. juli 2008 - 14:08 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvad beskytter TOR mod?

Jeg er newbie med TOR. Jeg har downloadet pakken med TOR, Privoxy og Torbutton til Firefox 3.0, og det virker stort set fint. Jeg kan via www.whatip.com se, at afsenders (mit) ip nummer ændres til et andet (en TOR exit server) og det er jo fint i forhold til onde IP-nummer opsamlere.

Men hvad beskytter TOR og Privoxy mod i relation til Teleudbyderne og deres opsamling af data i relation til EUs logningsdirektiv http://www.logningsdirektivet.dk ?

Teleudbyderen må jo kende mit virkelige IP nummer, da de jo selv har tildelt det til trådparret, så de må kunne logge datastrømmen mellem mit ADSL modem og jordkloden. Men hvad kan de se ukrypteret?

Kan de se data mellem Firefox (med TOR og Privoxy enablet) og den første TOR server ukrypteret? Det hele?
IP-nummer på første TOR server?
IP nummer på den endelige server?
TCP protokol (fx HTTP)?
Portnummer?
Andet indhold af requestet - hvilke dele?
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2008 - 14:43 #1
Som jeg har forstået det kan man kun se addresse (IP nummer og port) på den første TOR server.
Avatar billede Slettet bruger
04. juli 2008 - 15:07 #2
> arne_v - Du er jo eksperternes ekspert :-), så når du skriver "som jeg har forstået det" er jeg ret sikker på, at det forholder sig sådan, men kunne du måske alligevel levere et "sikkert" svar :-) eller henvise til et "skriftsted" :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2008 - 15:40 #3
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2008 - 15:45 #4
Men det grundliggende princip er ret simpelt. Lad os kigge på en model med kun 1 enkelt
lag TOR servere (i virkeligheden er der mange så det er meget mere komplekst):

Vi har:

3 brugere: A, B og C
1 TOR server
3 web sites: htp://www.eksperten.dk/, http://www.kedeligereferaterfrafolketinget.dk/ og http://www.slimeyport.com/

alle 3 brugere er connectet til TOR serveren

TOR serveren er connectet til de 3 web sites

men det er alt man kan se - p.g.a. krypteringen er det ikke muligt at se hvem der
henter fra hvilken web site.

Tilføj så en masse TOR servere i flere lag og så er der millioner af web sites brugerne
kunne være igang med at hente fra.
Avatar billede frand Nybegynder
04. juli 2008 - 16:22 #5
Husk også at læse de afsnit, som omhandler trafik genereret af andre applikationer. Herunder java og flash i din browser.
Avatar billede Slettet bruger
06. juli 2008 - 17:12 #6
>arne_v
Mange tak for forklaringen på TOR. Smid venligst et svar. Men det, jeg var ude efter (og som jeg fik forklaret dårligt) :-) var mest en forklaring på aktiviteten mellem min egen pc/browser og den første TOR server. Altså hvad kan min teleudbyder se ske (jfr. mit spørsmål)?
Avatar billede Slettet bruger
06. juli 2008 - 17:13 #7
>frand
Tak for din vigtige kommentar!
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juli 2008 - 21:29 #8
De kan kun se en krypteret forbindelse til TOR serveren. De kan ikke se hvad du henter
eller hvor du henter fra.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juli 2008 - 21:30 #9
og et svar