Avatar billede natsort Nybegynder
22. juni 2001 - 10:37 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

C5 light delvis moms

Jeg driver en biks, hvor en del af vores aktiviteter er momsfritaget. Jeg har næsten fundet ud af, hvordan man sætter momskoder, så disse aktiviteter bliver momsfritaget.

Det store problem kommer først, når den udgående moms - momsen for udgifterne -  skal deles ud.

Altså 30% af indkomsten var momsfritaget. Dermed skal alle udgifter, der bruges til ALLE aktiviteter kun fratrækkes 30% af momsen.
De udgifter der har med den fuld-moms-pligtige del at gøre skal fratrækkes de resterende 70%.

Hvordan får jeg C5 light til at udregne denne sats, og markere alle disse udgifter med denne særlige variable momssats??

Håber det er forståeligt...

mvh
NATSort
22. juni 2001 - 10:49 #1
Let misforståeligt :-) hvorfor jeg ikke er sikker på, at dette er rigtigt, men du kan prøve i dit DMO regnskab.

Finans/Tilpasning/Momskoder/
Opret en momskode, som trækker 25% som sædvanlig og skriv 30% i feltet FRI.

Er det nok ?
Avatar billede natsort Nybegynder
22. juni 2001 - 13:32 #2
Problemet er at de 30% varierer fra måned til måned ...
indtægt m.moms 10.000,-
indtægt ingen moms 5.000,-

Alle udgifter der bruges til begge dele (eks. administration) skal i denne periode kun fratrækkes 1/3 af den normale moms på 25%. = 8,33%.

Men i måneden efter kan det jo se helt anderledes ud.
22. juni 2001 - 13:47 #3
Så er du nødtil, at ændre momssatsen måned for måned - C5 kan ikke det du skriver her.

Alternativt kan din kassekladde laves i Excel, hvor du sætter nogle parametre op udfra summeringen af din indtægt (eller hvad der nu styrer det), og så lave eksport til C5, men det er jo nok nemmere at ændre momskoden i C5 manuelt måned for måned.

Beklager - but that\'s how it works.
Avatar billede cooltie Nybegynder
03. juli 2001 - 00:40 #4
Hvis du vil have C5 til dette, bliver du nød til at programmere dig ud af det....
Og det koster knaster....