Avatar billede stef_s Praktikant
27. juni 2008 - 22:32 Der er 7 kommentarer

Få bil Strøm ned på 12V

Er lige igang med et projekt hvor jeg skal bruge 12V fra bilen, og 12V som i 11V til 13V, eftersom den dims jeg har sat til åbenbart ikke vil virke medmindre det er inden for det område.
Det skulle umiddelbart ikke være et problem, en bil er jo 12V.....eller ikke hos mig.
De står og losser 13.5V afsted slukket, og 14.5V når den er startet, det er alt for voldsomt til mig ><
Er der ikke en simpel måde hvorpå jeg kan rette den lidt ned, så den faktisk kun giver 12V.

Skal lige siges, at målingerne self er lavet ved belastning, og at jeg skal bruge omtrendt 5A over de 12V.
Avatar billede richardjensen Seniormester
27. juni 2008 - 23:38 #1
Mon ikke du kan klare det med en såkaldt 7812'er (12 volt regulator)  og et par PNP effekttransistorer på køleplade.
7812 er beregnet til max ca 1 A, - og jeg plejer at lade 7812 trække ca 0,5 amp gennem en modstand på ca 1 ohm.-spændingsfaldet over denne modstand kan så bruges til at styre 1 eller flere effekttransistorer efter behov, så de overtager resten af jobbet.  Er du interesseret i ideen men måske usikker på diagrammet kan du sige til, jeg kan ridse diagrammet op - - i morgen.
Avatar billede stef_s Praktikant
28. juni 2008 - 01:12 #2
Ville da være rart at se et diagram :)
Vil et par effekttransistorer ikke ha et spændings fald når belastningen stiger? eller det er der måske taget højde for? Vi må se på det i morgen da.
Avatar billede richardjensen Seniormester
28. juni 2008 - 17:35 #3
Her i eftermiddag har jeg prøvet omtalte regulering med programmet 'multisim', - og 'øvelsen' bekræfter vore bange anelser, - - det kan ikke klare opgaven,- udgangsspændingen kan ikke holdes på de ønskede 12 v.
Der skal være en højere indgangsspænding for at få en stabil reguleret 12 v ud.
Jeg har prøvet at komme i tanke om en brugbar løsning, - desværre foreløbig uden resultat, - beklager.
Avatar billede stef_s Praktikant
28. juni 2008 - 20:21 #4
Hvis du har Messenger eller whatever kunne vi lige ta en snak, hvis det var noget?
Avatar billede richardjensen Seniormester
29. juni 2008 - 10:04 #5
Jeg bruger Outlook Express,e-mail-adr.: RichardJensen@mail.dk og har tlf. med fri taletid.
Avatar billede xited Praktikant
25. juli 2008 - 11:24 #6
Måske http://elektronik-lavpris.dk kan hjælpe - Spørg efter Ole - han er en guru til sådan noget der.
Avatar billede larslennon Nybegynder
06. august 2008 - 15:21 #7
Så må Ole være ansat et andet sted, for det er ingen i den biks der fatter en hat.
Det er ganske almindelig forbruger elektronik de kan hjælpe dig med, du får dem ikke lige til at tegne et kredsløb for dig, de er trætte nok af en når man kommer og spørger efter komponenter.