Avatar billede mooncrasher Nybegynder
24. juni 2008 - 20:10 Der er 7 kommentarer

Min PC bliver "overanstrengt" og fryser, når den ikke får pauser

Hej eksperter
Jeg har et, synes jeg selv, underligt problem med min PC. Den har en slem tendens til at fryse lige idet Windows XP starter op, det vil sige netop når logoet er igang med at fade frem. Altså står jeg så tilbage med et halvgennemsigtigt windowslogo og muligheden for at genstarte i håbet om at det så lykkes den at komme helt igennem opstarten (hvilket det sjældent gør).

Det pudsige er, at når jeg ikke har brugt computeren i et godt stykke tid, virker den upåklageligt, men ligeså snart den har fået lov at arbejde lidt mere (vel omkring 10 timer pr. dag i 2-4 dage), fryser den før eller siden (går altså ikke i sort, men intet, heller ikke musen, giver respons), og når jeg så genstarter begynder den at fryse i opstarten som først beskrevet.

Her må jeg så vente et stykke tid til jeg tror, den er klar til at starte, og så ellers krydse fingre for at det lykkes. Resultatet er, at jeg typisk kun kan bruge den hver anden, og ikke al for lang tid ad gangen.

Hvis det er en hardware-fejl (og det synes jeg selv det kunne tyde på), undrer det mig især, at den skal bruge +24 timers pause for at virke igen - hvis det var noget med overophedning eller lignende, burde en enkelt nat da være mere end rigeligt.

Er der nogen med nogle skarpe bud?

PC'ens specs:
ASRock 775TWINS-HDTV, LGA775
Intel Pentium Duo CPU, 3,hGHz
1 Gb DDRII ram
Geforce 7600GT 256MB DDR3
Avatar billede mooncrasher Nybegynder
24. juni 2008 - 20:19 #1
glemte lige psu og hd:
NQ4775-500S, 500 watt
Maxtor diamond9, 105 gb
Avatar billede haverslev Novice
24. juni 2008 - 21:21 #2
Prøv først og kør en MemTest på dine RAM.
Du kan hente den enten til CD eller diskette:

Til CD:
http://www.memtest.org/download/1.70/memtest86+-1.70.iso.zip

Til diskette:
http://www.memtest.org/download/1.70/memtest86+-1.70.floppy.zip

Sådan bruger du MemTest:

Hvis du kan bruge diskette:
For at køre MemTest skal du pakke den downloadede fil ud på HD’en. Derefter dobbeltkikker du på filen: install.bat.
Nu bliver der så oprettet en diskette, som du skal boote maskinen op på og så starter programmet MemTest automatisk.

Hvis du ikke har diskette drev, men kun et CD-drev:
Pak den downloadede fil ud på HD’en.
Åbn dit brænderprogram og vælg "Brænd image" og henvis til den *.iso-fil, du lige har hentet/gemt.
Brænd CD’en og lad pc`en boote op på CD’en.
Når MemTest er startet, så lad den køre, til den har kørt minmum 2-3 fejlfrie gennemløb, så skulle dine RAM være ok.
Hvis der er fejl, så er dine RAM ikk ok og du skal have fat i nogle nye.
Du kan se antallet af gennemløb, dér hvor der står: "Pass".
Testen stopper først når du trykker på "Esc"

Hvis ikke ovenstående viste nogle fejl:
Smid din XP cd i drevet og boot op på den, i første skærmbillede "Velkommen til Installation", trykker du på F10 eller tryk på ” R ” for at reparere.
Når Windows Genoprettelseskonsollen er startet, får du vist følgende meddelelse:
Microsoft Windows(R) Genoprettelseskonsol

Genoprettelseskonsol indeholder funktioner til systemreparation og -genoprettelse.
Skriv EXIT for at afslutte Genoprettelseskonsol, og genstart computeren.

1: C:\WINDOWS
(Hvis den spørger efter admin.kode og du ikke bruger nogen, så tryk blot på Enter)

Hvilken Windows-installation vil du logge på:  1                (+tryk på ENTER )
Efter : <C:\WINDOWS >    Skriver du:  chkdsk c: /p /r    (+tryk på ENTER )
Når den er færdig med at scanne, skriv: Exit + enter
Avatar billede mooncrasher Nybegynder
25. juni 2008 - 19:56 #3
der er intet at spore ved rammene eller i selve windows, desværre :(
25. juni 2008 - 20:47 #4
UltimateBoot CD http://www.ultimatebootcd.com/ + http://www.fromsej.saknet.dk/html/ubcd.html
(Der er alverdens Hardware test programmer; uafhængig af evt. software du ellers har på dit system...)
Avatar billede haverslev Novice
26. juni 2008 - 20:05 #5
Har du nogel USB eller andre enheder tilkoblet maskinen ? - hvis ja, prøv at frakoble dem.
Og din pc er opdateret på alle fronter ?
Fået tjekket maskinen for snavs ?
Avatar billede mooncrasher Nybegynder
27. juni 2008 - 12:04 #6
haverslev> vil jeg fluks prøve. Der er imidlertid sket det, at efter at have kørt MemTest, gider computeren slet ikke starte op mere - der vises nu kun sort skærm når jeg tænder. Nogen der ved hvad det kan skyldes?
Avatar billede haverslev Novice
27. juni 2008 - 19:41 #7
Kunne tyde på ram problemer, har du mulighed for at kun køre med en stang af gangen
Eller låne nogle ram og prøve med.