Avatar billede bodyguard Nybegynder
19. juni 2008 - 19:19 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Lille hjemmekontor netværk

Hej Exp,

Jeg er ved at lave et lille hjemmekontor, vi har tre arbejdsstationer med stationære computere, samt fem bærbare.

De funktioner vores netværk skal have er følgende:
-> Central bruger styrring
Admin kan oprette og administrer diverse brugere.

-> Fællesdrev på serveren

-> Hver bruger skal have sin egen personlige mappe/drev på serveren.

-> Når man tager sin bærbare computer med ud til møder i byen og logger på via andres internetforbindelser skal man stadig kunne få adgang til fællesdrev og sit eget drev.

Hvordan skal jeg gribe dette an?

Vi har ikke bestilt internet endnu men umiddelbart tænkte jeg noget ligne 10 mbit i download og 2 i upload.

Det skal lige siges at det ikke er store filer som skal behandles, det er hovedsageligt word dokumenter.

Og hvad bruger vi så af styresystem, altså de fleste computere kører XP home eller Media, en enkelt XP pro og to bærbare køre med Fista...

Jeg har en halv gammel computer stående med Windows 2000 server edision, men den har et hav af underlige opsætninger og jeg kan ikke få kontrol over den :)

Vi lejer os ind på MS Outlook Exchange via www.WebExchange.dk via Wannafind, men jeg synes det er ualmindeligt dyrt, kan det betale sig at hoste/kører det selv?

Tusinde tak, til dem af jer som vil hjælpe mig i gang :)
Avatar billede hartnet.dk Nybegynder
19. juni 2008 - 20:34 #1
Exchange:
Du kan sagtens have en stående der hjemme, men så vil jeg anbefale at du for et prof firma til at sætte den op for dig, så alt er som det skal være...

Fælles/personlig drev:
Kan være på samme maskine, ikke noget problem.

VPN
Adgang udfra er heller ikke noget problem... men igen, få et andet firma til at lave det for dig...

Det hele koster selvf. hvis andre skal lave det for dig... men så kan du også være sikker på at det spiller...
Avatar billede bodyguard Nybegynder
20. juni 2008 - 01:57 #2
Ville egentligt gerne selv opsætte hjemmeserveren og VPN, nogle som kender nogle ultra gode artikler...?
Avatar billede telly Nybegynder
26. juni 2008 - 15:14 #3
Central brugerstyring:
Her vil jeg anbefale at du kører AD (Active Directory), det kan sættes op på Windows 2000 Server, men jeg vil anbefale, da du har en ældre PC, at du slår det hele sammen og investerer i en nye server med Windows 2003 OS. Med AD kan administratoren netop centralt styre brugere, rettigheder osv.

OBS: Vær opmærksom på at alle dine klienter skal minimum kører Windows XP Pro. Det virker ikke på en Home edition da man ikke kan melde en WinXP Home ind i et domæne.

Fællesdrev på server:
Da der ikke er mange PC'er i brug, ville det være overkill at investerer i en seperat Filserver og her ville jeg foreslå at man brugte den samme Windows 2003 server, som nævnt tidligere, til dette formål.

Remote adgang (ude i byen):
Her er løsningen en VPN concentrator. Hertil skal alle laptops være udstyret med en VPN klient.

Mail:
Der er ingen der siger at det skal absolut være en MS Exchange løsning. Bare fordi de sidder på det meste af markedet betyder ikke at der ikke findes andre lige så gode og absolut billigere løsninger :)

Lige en reminder, husk at kigge på backup løsning :)
Avatar billede bodyguard Nybegynder
31. august 2009 - 20:23 #4
telly> kom med et svar :)
Avatar billede telly Nybegynder
01. september 2009 - 08:28 #5
Hej Bodyguard,

Hermed et svar :)

Må man høre hvilke løsninger du valgte?

Mvh

telly
Avatar billede bodyguard Nybegynder
02. september 2009 - 15:15 #6
Jeg opgav projektet.