Avatar billede singeluser Nybegynder
16. juni 2008 - 12:04 Der er 10 kommentarer

2 public IP'er, 2 routere på en ADSL forbindelse

Jeg har I forbindelse med noget IP-Telefoni fået oprettet en ekstra statisk public

IP adresse hos TDC på den samme internetforbindelse, problemet er at jeg gerne vil konfigurere en router til hver af de 2 IP-adresser, så jeg for 2 forskellige LAN netværk.

Jeg har sat en switch direkte på modemmet, og som routerne er sat til, men det er kun den ene router som for forbindelse.

Disse statiske public IP’er er indtastet manuelt, da TDC ikke vil levere dem pr. DHCP.

De er også på forskellige scopes, de hedder 80.xxx.xxx.xxx, og 80.yyy.yyy.yyy.
Avatar billede leif Seniormester
16. juni 2008 - 13:35 #1
Har du fået dem som LAN eller WAN adresser ?

Har du fået dem som LAN skal du selv route dem videre
Avatar billede leif Seniormester
16. juni 2008 - 13:37 #2
Og du kan derfor IKKE lave det trick du har gjort der, så skal din switch være en router, så du reelt skal bruge 3 routere.

Se http://www.ljnet.dk/exp/835090/Tegning1.jpg
Avatar billede riversen Nybegynder
16. juni 2008 - 14:46 #3
har også på fornemmelsen det er LAN ip'er. Som regel hvis TDC giver flere IP adresser vil det være i samme scope... har i hvert fald aldrig oplevet andet.
Avatar billede mbw Nybegynder
16. juni 2008 - 15:13 #4
Har aldrig hørt om 80.x.x.x som en LAN IP. Eller at man skulle bestille flere LAN IP adresser hos TDC.

Hvad hvis du dropper switchen og bare tilslutter den router som ikke funker direkte til modemmet. Kan du så komme online? Ellers lyder det som om den er konfigureret forkert med hensyn til IP.
Avatar billede riversen Nybegynder
16. juni 2008 - 16:12 #5
burin: ikke desto mindre så er det noget de leverer... offentlige LAN ip'er. Definitionen er bare, at du selv er ansvarlige for at route til det offentlige net du har fået tildelt. Det at du har ansvaret for routning kalder TDC "offentlig LAN ip".
Avatar billede mbw Nybegynder
16. juni 2008 - 18:23 #6
riversen: har du et link til det produkt? lyder helt tåbeligt for mig. bliver lidt nysgerrig. :)
Avatar billede riversen Nybegynder
16. juni 2008 - 19:54 #7
nej, men det står som en del af informationen på IP-brevet.. om man har det eller ej
Avatar billede riversen Nybegynder
16. juni 2008 - 19:54 #8
kan godt maile et til dig...
Avatar billede leif Seniormester
16. juni 2008 - 21:21 #9
burin -> Vi er enige om at det kan lyde tåbeligt, men det er sådan man får det som standard og det er en ren vanesag at det laves sådan, da man blot skal tænke en lille smule anderledes i sin netværksopsætning
Avatar billede telly Nybegynder
26. juni 2008 - 15:26 #10
Som jeg forstår det så har du 2 public LAN addresser som begge rammer det samme TDC modem på WAN siden?
Hvis det er tilfældet, så kan du løse det hele ved at bruge en Layer 3 switch/router der supporterer VLAN.