Avatar billede jaxo Nybegynder
16. juni 2008 - 10:01 Der er 6 kommentarer

Backup af Harddisk

Hejsa, jeg er ved at starte en bogholderi virksomhed, jeg kunne godt tænke mig at få lavet en eller anden form backup løsning. Jeg synes at have hørt noget om en speciel form for raid om cloner harddisken, så man altid kan kører videre på den hvis noget går galt.

Er det rigtigt? I så fald hvad hardware skal jeg så bruge? Jeg har allerede en stationær masine med Sata2 som jeg mener kan kører raid, det ville da være nice hvis jeg bare lige skulle købe et par ekstra diske.
Avatar billede scubaken66 Nybegynder
16. juni 2008 - 10:10 #1
Jeg går udfra at i har en server der hvor du er ansat. Så vill ejeg mene at det bedste ville være at i tager backup på denne. Så kunne en løsning være at bruge symantec backup for servers.
Avatar billede jaxo Nybegynder
16. juni 2008 - 11:23 #2
Hvis du lige læser den første linje... Så kan du se at jeg selv har startet en virksomhed og derfor ikke er ansat nogen steder i den forbindelse.. Jeg skal ud og have det hele fra scratch
Avatar billede scubaken66 Nybegynder
16. juni 2008 - 11:32 #3
Jamen så er sagen jo en anden :)

Så vil jeg anbefale dig at prøve det her program http://www.pcworld.com/downloads/userreviews/fid,64657/userreviews.html#

Med det i hånden kan du lave din backup af data. Hvis du skal have lavet en komplet backup af en systemdisk, så vil jeg anbefale dig at bruge RAID1 ( http://en.wikipedia.org/wiki/RAID_1#RAID_1 )
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2008 - 19:39 #5
Forslag:

A:
Hvis du ønsker at tage dagligt backup af dine regnskaber, så skal du finde en anden løsning end af rode med RAID-systemer, vil jeg anbefale. Fordi, RAID-systemer er primært tiltænkt større PCér og servere, i større firmaer og lign. Desuden skal du ha 4-6 hardiske (eller måske endnu flere), for at sikre en backup. På RAID 0 (2 harddiske) eller lign., ryger data fra begge harddiske, hvis den ene går ned. Du får dobbelthastighed ved RAID 0, men dårlig backup/sikkerhed.

Løsningen med at tage dagligt backup af dine regnskaber, må derfor være, at finde et enkelt backup-software som tager dagligt backup af dine regnskaber, som kopieres over på en anden harddisk.
Denne anden harddisk kan enten være indbygget, i et skuffesystem i PCén, eller en exern harddisk som du enten kan tage med hjem og/eller placere i en brand- og tyverisikker boks.

B:
Eller hvis du ønsker en anden løsning, hvor du vil tage backup af hele din primære harddisk - med operativ system, alle programmer, opsætninger, regnskaber osv. - så skal du have en backup-løsning som cloner (kopierer/afspejler) hele harddisken over til en anden hardisk.
Igen, kan den anden harddisk enten være indbygget, i et skuffesystem i PCén, eller en exern harddisk som du enten kan tage med hjem og/eller placere i en brand- og tyverisikker boks.
Til B løsningen kan jeg varmt anbefale "Acronis True Image Home", som laver den slags cloninger hurtigt og fejlfrit.

Eller også må du præcisere mere klart og tydeligt, hvad du ønsker/har brug for. :-)
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2008 - 19:50 #6
Jeg mener at have set, at man kan få en extern harddisk, hvorpå man kan tidsindstille, hvorfra og hvor tit den skal tage backup, ar udvalgte data fra din PC.
Den kan du så evt. bare tage med hjem, hver dag. :-)

Jeg selv bruger et skuffesystem i min PC, hvortil jeg har 2 extra harddiske. Alle harddiske er de hurtige Raptor på 40 GB. stykket.
Og ca. 1 gang om måneden, tager jeg backup af min primære harddisk, direkte over på mine 2 andre harddiske.
På den måde laver jeg en cloning af hele hardisken, incl. hele mollevitten, og tager på den måde ingen chancer med, om Operativ Systemet pludselig når ned, virus, eller hvad ved jeg. Jeg er altså hel-garderet. :-)