Avatar billede fskov Nybegynder
10. juni 2008 - 17:30 Der er 10 kommentarer

"Smadret" bærbar efter styrt på cykel.

Jeg var så uheldig at vælte på min cykel for nylig, landede ned oven på min bærbare. Der er en en mørk plet på skærmen på størrelse med en stor 5'er, et par revner i hængslerne og ryggen er blevet bøjet lidt. Jeg har et par spørgsmål:

1: Jeg har ikke prøvet at tænde den endnu. Er det ikke en god ide at vente med at tænde for den, til jeg har prøvet på at redde indholdet på harddisken? Tænker på om dne kan kortslutte eller lign og brænde harddisken helt af?

2: KAN jeg overhovedet redde indholdet, hvis hard disken stadig er ok? Tænker på om jeg kan tage hard disken ud, og sætte den over i en anden Asuz-maskine, kopierer indholdet, sætte hard disken tilbage i den ødelagte bærbare, og prøve at starte den igen.

3: Andre gode råd tages meget gerne imod:)
Avatar billede justrace Novice
10. juni 2008 - 18:42 #1
Er det en sata eller ide hdd?
Avatar billede fskov Nybegynder
10. juni 2008 - 19:13 #2
Nu bruger du to begreber jeg ALDRIG har hørt før:) Kan det sige på andre måder?
Avatar billede justrace Novice
10. juni 2008 - 19:33 #3
??

... ok, hvad er det helt præcist for en model?

Men jo, du kan godt pille din hdd ud og få gemt dine data, men ville bare gerne vide lidt mere så jeg kan hjælpe lidt mere præcist.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
10. juni 2008 - 20:21 #4
Tag disken ud og sørg for en backup inden du prøver maskinen. Men skærmen er vist død!

IDE (ATA) og SATA er måder at forbinde harddisken til computeren, og da der er 2 måder så kan det være at den anden maskine du vil teste i ikke tilbyder den type. Man kan med en adapter også sætte den i den stationære eller med et "USB enclosure" slutte den til en USB port.
Avatar billede fskov Nybegynder
11. juni 2008 - 11:38 #5
Ahh! Så gir det jo meget mere mening!!! Min maskine er en Asus 3500 N. Jeg tror jeg vil prøve at tage hard disken ud, og sætte den i en anden maskine.
11. juni 2008 - 20:44 #6
NB: "...og sætte den i en anden maskine...." - du skal ikke forvente at den så 'bare' ka' boote/starte op på den anden maskine!!! Kun hvis det er præcist samme model/chipsæt vil det måske gå godt. Reslutatet vil sansynligvis være "BlueScreen" ell. lign...
11. juni 2008 - 20:49 #7
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=394809&Sort=Total så ka' du tilslutte hvilken som helst EDI / SATA harddisk og 'se' + copy indholdet via en USB forbindelse til en hvilken som helst PC !!! Ganske smart værktøj...

(Fåes sansynligvis billigere andet sted!)
Avatar billede justrace Novice
11. juni 2008 - 21:52 #8
Ja, men hos shg.dk fås en lign. dims til 349,-

Om der så er den store forskel ved jeg ikke, men ville nok være tilbøjelig til at købe shg's da jeg ved at deres udstyr sjældent er "plastic" som min søn kaldte min bærbare da han hørte den var købt i aldi.
12. juni 2008 - 06:41 #9
http://www.computercity.dk/index.aspx?identifier=DK39958&sName=Kabler+-+USB+kabler er den 'dims' som jeg har fast i min værktøjskassen (199Dkr.)
Avatar billede justrace Novice
12. juni 2008 - 08:22 #10
Sandberg er ok, så jeg har allerede bestilt en.

Har godtnok en docking-station til SATA, både 2," og 3,5", men den her er lige til lommen. Tak, karise_larry.