Avatar billede anders02 Nybegynder
07. juni 2008 - 21:01 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan lave sort 1 px kant/rand om bogstaver i Photoshop?

Hej
Hvis jeg nu vil bruge tekstværktøjet og lave nogle 26 pkt. Verdana bogstaver i hvid, MEN jeg vil have en sort 1 px tynd streg rundt om alle bogstavernes kanter - for at markere dem i forhold til en lys baggrund - hvordan gør jeg så lige det i Photoshop? Jeg har Photoshop 7.0, men det er vel lidt det samme alligevel også i forhold til de nyere udgaver?
Mvh anders02
Avatar billede virtual1ty Nybegynder
07. juni 2008 - 21:13 #1
Nu ved jeg ikke, om Photoshop 7.0 har disse funktioner, men hvis det har, kan du gøre således:

1. Markér den tekst du har skrevet
2. Klik på Layer -> Layer Style -> Stroke.
3. I Size skriver du 1px, og nede ved color vælger du en sort farve.

Så vil teksten have fået en sort kant.
Avatar billede hcma Novice
07. juni 2008 - 22:14 #2
1. dobbeltklik på tekstlaget i lagpaletten
2. sæt flueben i stroke
3. klik på Stroke så der kommer en ny boks op
4. vælg din stregfarve og tykkelse
Avatar billede hcma Novice
07. juni 2008 - 22:15 #3
og så ser jeg at resultatet er nøjagtig det samme som virtual1ty skrev  ;o)
Avatar billede prodic Mester
07. juni 2008 - 23:50 #4
Version 7 er godt nok old-school, men mener bestemt først Layer Style-metoden, som de 2 tidligere hentyder til først blev introduceret omkring CS/CS2, og dermed ikke er akutelt i din version af programmet.

Den "gammeldags" måde at gøre tingene på enten at lave et nyt lag, lave en selection af tekst-layeret, vælge Select->Modify->Expand og så 1px hvorefter du fylder selectionen med sort og flytter layeret under selve tekst-laget.

Mener dog også at version 7 indeholder en Stroke-funktionen under Edit. Hvis den gør så brug den fremfor den rigtig gammeldags metode, og nyd at livet nu er nemmere end hidtil. :-)

Skulle du derimod have en Layer Style/Blending Options-funktion i version 7, så beklager jeg forstyrrelsen. ;-)
Avatar billede hcma Novice
08. juni 2008 - 00:06 #5
Layer Style/Blending Options-funktion findes i version 7  :o)
Avatar billede anders02 Nybegynder
08. juni 2008 - 08:29 #6
Hej
Tusind tak for de mange svar. Jeg smider svar til både virutal1ty og hcma, da de begge har givet svar, der kan bruges i Photoshop 7 - og netop fordi de allerede har givet svar, jeg kan give points på ;o)
Det virker fint. Tak.
Mvh anders02
Avatar billede prodic Mester
08. juni 2008 - 12:15 #7
Fremragende.
Og fik i samme ombæring genopfrisket at v7 var en mindre milepæl fra f.eks. v.3-6.
Uha v.3-6 - those were the days. :-)
Avatar billede hcma Novice
08. juni 2008 - 13:57 #8
;o)    og en STOR TAK til prodic for hendes glimrende site :o)))))
Avatar billede prodic Mester
08. juni 2008 - 15:02 #9
*host* hans *host*

Men tak alligevel. ;-)
Avatar billede anders02 Nybegynder
09. juni 2008 - 08:05 #10
Ja, Photoshop 7 er nemlig ganske udmærket. Det virker fint.
Hvis jeg havde nogle penge at kaste efter en opgradering ville jeg dog gerne op på CS2 - mest fordi det giver mulighed, så vidt jeg har fået at vide - for at lave justeringer på fotos, justere distortioin, arbejde med RAW-filer osv.
Men Photoshop 7 er faktisk rigtig godt - og så fik jeg den hammerbilligt, som original software som opgradering til en Photoshop 6, på ebay!
Mvh anders02
Avatar billede prodic Mester
09. juni 2008 - 12:07 #11
For mange er Photoshop 7 stadigvæk den mest vellykkede version, hvis man udelukkende skal anvende de basale værktøjer til justeringer og lign.
Den kan dog - som du selv bemærker - ikke arbejde direkte med RAW-filer. Såfremt du vil opdatere, så ville jeg dog gå efter CS3-versionen - med mindre du selvfølgelig kan investere i en opgraderings-licens til din nuværende opgraderings-licens, og af den vej få CS2 for en billig penge.
Avatar billede anders02 Nybegynder
09. juni 2008 - 13:48 #12
Tak for rådet, jeg tror nok, at jeg både kan opgradere til CS3 og CS2.
CS2 upgrade er bare noget billigere på ebay.com.
Mvh anders02