Avatar billede rasmusr Nybegynder
21. juni 2001 - 00:39 Der er 18 kommentarer og
4 løsninger

TBird 1333 crash!

Heysa

Jeg har lige anskaffet mig en ThunderBird 1333 MHz og et asus A7M bundkort samt 256 MB 2100 pqi DDR-SDRAM.

Problemet er at når jeg jeg sætter FSB til 133 og multipiler står fast på 10 (den kan jeg altså ikke ændre). Så crasher computer efter ganske få sekunder.

Derfor tror jeg ikke det kan være grund af varmen for den lavede det samme nummer første gang jeg startede den op (og der var den jo så ikke blevet varm endnu).

Nu køre den 1200 MHz. og er stabil (120 x 10). Men den vil bare ikke når jeg sætter den op på 133. Det er meget mystisk synes jeg nok da det altså er en 1333 MHz processor!!

Håber der er nogen der kan hjælpe?
Avatar billede teknik Juniormester
21. juni 2001 - 00:57 #1
NÅr den kan køre ved 1200, men ikke 1333, så er der to muligheder.
1. Din CPU er dårlig....
2. Den køles ikke tilstrækkeligt.
Når du siger få sekunder, så er mulighed 2 ikke relevant, da temperaturstigningen tager længere tid.

Hvis det var minutter, så passede mulighed 2 bedre.

Hvis det var et OC-job, så kunne den sikkert reddes ved at sætte Vcore lidt op, men med en NY CPU, så bør du i stedet få den byttet på garantien.
-------
Symptomet kunne godt skyldes en for hård overclocking, som har beskadiget CPU\'en delvist.
Så hvis den skal byttes bør der ikke være noget spor af forsøg på at \"Lukke L1 broerne\".

Pas i øvrigt meget på ikke at beskadige hjørnerne af CPU når køleren afmonteres...de er noget sarte. - Og evt. skader kunne besværliggøre en garantiombytning.

Surt at skulle bytte(undvære) helt nyt grej men sikkert den bedste løsning.

mvh :-)
Teknik
Avatar billede rasmusr Nybegynder
21. juni 2001 - 01:03 #2
Der er ikke nogle spor af OC da det slet ikke har min interresse i det her tilfelde.

Hehe hvad skal man dog også med mere en 1333 MHz!
Avatar billede 3dmaxer.dk Nybegynder
21. juni 2001 - 01:06 #3
min kammerat havde samme problem (dog med en 1200 mhz). Problemet var at den ikke fik nok volt (selvom den stod på default) - så efter han havde haævet den tilførte volt en tak op så kørte det hele stabilt - og gør det stadig.

Så det behøver ikke være fordi din cpu er dårlig eller for varm.
Avatar billede rasmusr Nybegynder
21. juni 2001 - 01:39 #4
Har tænkt på lidt af det samme.

Det kunne jeg da prøve (i morgen).

CPU\'en bliver dog lidt varm.

Jeg har en Thermeltake mini chopper crome orb duo og den bliver alligevel op til 71 grader når cpu\'en rigtig er på arbejde (og er sat op til at køre 1200 MHz). Men tror alligevel ikke det er derfor at den crasher når det allerede er efter 10-25 sek når den står på 1333.
Avatar billede zeusmedia Nybegynder
21. juni 2001 - 04:03 #5
71 grader? Så ville jeg løbe skrigende rundt for at finde en pulverslukker! :)

Mine 2 866MHz P-III bliver HØJST 43-47 grader ved fuld belastning i dagevis og kører i \"idle-mode\" med 32-35 grader - med standardkølere.

Uden at være noget geni indenfor overclockingens finurlige verden (hvor følgende teknik bruges), ved jeg at temperaturen teoretisk bør falde, hvis en transistor tilføres en højere spænding og dermed trækker mindre strøm.

Prøv at hæve VCore med 0.1V, men vent lige til andre har haft en mulighed for at læse dette og korrigere mig hvis jeg tager fejl!

//zeusmedia
Avatar billede spacey Nybegynder
21. juni 2001 - 04:30 #6
zeus>>> Jeg ved ikke om en tbird må være 71 grader, men AMD\'erne er altid noget varmere end pentiumer...

//Jens
Avatar billede zeusmedia Nybegynder
21. juni 2001 - 04:43 #7
spacey:

Det er rigtigt nok - de sluger jo også dobbelt så meget strøm, men eftersom temperaturmåleren sidder monteret på bundkortet 2-3mm fra selve CPU\'en, vil den reelle temperatur være noget højere (et gæt: 5-7 grader). Efter hvad jeg har opsnappet rundt omkring skulle 60-65 grader være grund til bekymring selv for en T-bird 1333!

//zeusmedia
Avatar billede 3dmaxer.dk Nybegynder
21. juni 2001 - 10:55 #8
Rasmusr>
Har du kølepasta mellem cpu og køler? Det kan sænke temperaturen op til 10 grader
Avatar billede rasmusr Nybegynder
21. juni 2001 - 11:37 #9
Hvis jeg bruger kølepasta ryger garantien efter hvad jeg har hørt.

Avatar billede rasmusr Nybegynder
21. juni 2001 - 13:34 #10
Men jeg ved ikke om det passer?

Jeg har lige prøvet at slå JumperFree mode fra og så sætte busen manuelt, det gav det samme resultat, prøvede også at sætte vcore op, men det hjalp heller ikke.

Jeg prøvede også at sætte volt på \"clock generator\" op det hjalp lidt. Der gik ca. 5-10 sek mere før den frøs fast. Prøvede også at sætte volt op til chipsættet og ramne men det gjorde ikke rigtig nogen forskeld.

Nu har jeg igen slået JumperFree mode til og køre 120 X 10 igen.

Jeg har også fået sendt en mail til www.imw.dk som jeg har købt cpu\'en hos. Så jeg venter på et svar fra dem også.
Avatar billede rasmusr Nybegynder
21. juni 2001 - 20:29 #11
hmm Fejl på eksperten.
Avatar billede halifax Nybegynder
22. juni 2001 - 00:28 #12
Datatid juli af 21/6 har T-pipper 1,4GHz og P4 i test. Ved fuld belastning kommer T-Bird på 59 grader, P4 på 52,5. Uden belastning: T-Bird 52, P4 34,2 grader. I forhold hertil ligger du noget højere på 71 grader!
Artiklen indeholder endvidere oplysning fra AMD om, at selve KERNEN i cpu kan tåle 95 grader. Så det kan være et spørgsmål om at din kerne bliver for varm, når du udenfor trods alt måler 71 grader. Citat fra artiken: \"En repræsentant fra AMD fortøller dog, at man uden problemer kan køre processoren med temperatur på 75 grader.\" - Realiteter elelr reklamegas?
Avatar billede rasmusr Nybegynder
22. juni 2001 - 00:52 #13
Jeg har fundet ud af at den bliver ekstrem hurtig varm.
Når den har været tænt 3 min. er den allerede 52 grader!
Jeg kan så bare ikke forstå at den bliver så varm. Der står på pakken fra Thermaltake at det er den bedste socket A køler (fra Thermaltake) jeg har fået fat i!
Er det så fordi at cpu\'en er defekt på en eller anden måde at den bliver så utrolig varm?

Jeg har yderligere fundet ud af at jeg max kan få den op på 1288 MHz (129 x 10....tjaaa) hvis jeg sætter den på 130 x 10 så fryser den efter 1 min.

Kan jeg være sikker på at det er cpu\'en der er defekt eller er det virkelig en dårlig køler jeg har fået fat i??????

Jeg skal være sikker på at cpu\'en er defekt hvis jeg returnere den ellers skal jeg punge ud med 300 kr og så får jeg den tilbage igen!
Avatar billede halifax Nybegynder
22. juni 2001 - 01:18 #14
Hvis du er sikker på at alle settings på MOBO og i BIOS er sat og gjort rigtigt til 133 (og multiplier er fast på 10) = 1333 og den ikke vil køre, men godt vil ved 120x10 og 129x10, så er jeg faktisk ening i det første svar fra teknik om at cpu er defekt. Dokumenter (overbevis) forretningen om det.
Når den er købt som 1,33GHz skal den også virke som sådan. Og jeg synes ikke du skal finde dig i at betale kr. 300,00 for en evt. ombytning. Spørg forretningen om de er klar over køberlovens bestemmelser om et års garanti, gælder om det er skrevet eller ej. Sådan er loven. Og så skal du ikke betale dem ekstra penge for at de skal overholde den. Og en evt. påstand om \"at sådan er fores forretningsbestemmelser\" er ulovlig.
Avatar billede rasmusr Nybegynder
22. juni 2001 - 01:27 #15
citat: Jeg skal være sikker på at cpu\'en er defekt hvis jeg returnere den ellers skal jeg punge ud med 300 kr og så får jeg den tilbage igen!

Det \"ellers\" betyder at hvis den ikke er defekt (de tjekker alt hvad der bliver sendt tilbage) skal jeg betaler 300 kr. Hvis den ER defekt så koster det mig ikke noget.

Fandt forresten lige ud af at der faktisk var noget kølepasta med til køleren. Det faldt ud af pakken. En meget lille sag.

Skal jeg prøve at proppe det på? Hvordan gør man det....Skal det på kølerens underside og så montere den eller skal det på processoren og så køleren ovenpå...Eller er det ligemeget?

Jeg har ikke set nogle steder at garentiden skulle forsvinde ved det, kun hørt det af en jeg kender og han er ikke sikker.

Eller skal jeg bare holde fast i at cpu\'en er defekt og få den byttet?
Avatar billede halifax Nybegynder
22. juni 2001 - 01:33 #16
Ups, Ups - kølepasta. Det er meget, meget vigtigt at få det på. Se oxo svar fra 3dmaxer.dk. Følg vejledningen. Husk det skal smøres på hele cpu\'en i et så jævnt og tyndt lag som muligt.
Se at få det gjort og om det hjælper. Vær rigtig forsigtig med af- og påmontering af køler. Som det før blev skrevet er hjørnerne sarte.
Avatar billede sofficer Nybegynder
22. juni 2001 - 01:52 #17
der er også den mulighed at når FSB sættes op hæves frekvensen på AGP og PCI også medmindre det er sat til default, så muligvis kan det være et af udvidelseskortene der ikke vil med \"derop\".
kig evt. i manualen til dit mobo og se efter om du kan indstille det i bios
Avatar billede rasmusr Nybegynder
22. juni 2001 - 12:07 #18
Kølepasta længe leve!!!
Vildt nu er min max temperatur omkring 50 grader!!
Den funker nu alle 1333 MHz. og den kan garanteret overclockes også. Det gider jeg dog ikke.

Tak for hjælpen allesammen. Det var meget lærerigt.

Hygge
Avatar billede halifax Nybegynder
22. juni 2001 - 14:02 #19
rasmusr -> Tillykke med det! - Måske skulle jeg have givet et svar og ikke kun kommentarer, for at få lidt del i din pointgivning? ;)
Nå, pyt med det og længe leve problemløsningerne her på Eksperten. Det er det primære.
Avatar billede rasmusr Nybegynder
22. juni 2001 - 14:03 #20
Du må da godt få nogle points hvis du vil have det halifax :P
Avatar billede halifax Nybegynder
22. juni 2001 - 14:17 #21
Oh, tak! - Nej vi stopper her. Jeg glæder mig bare på dine vegne, og som du selv skriver, har det været lærerigt oven i alle problemerne.
Avatar billede rasmusr Nybegynder
22. juni 2001 - 15:01 #22
Okey som du vil. Har ellers nok af dem (pointsne).

Endnu engang tak for det hele.

Over and out.