Avatar billede birkebjerg Nybegynder
01. juni 2008 - 23:26 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

3.5" IDE harddisk til bærbar

Hejsa

Jeg har kunne godt tænke at forvandle min gamle Dell Bærbar til en Windows Home Server. Problemet er at dens 40Gb harddisk ikke er nok, og det ville jo heller ikke skade at få lidt mere ydelse. Jeg kunne derfor godt tænke mig at få sat en 80GB IDE harddisk til. (Senere sikkert mere)

Google har vist mig hvordan jeg selv kan lave det, med en 2.5" til 3.5" konverter og en ekstern strømforsyning.
http://www.applefritter.com/node/10859

Men er der nogen af jer der ved om der findes en færdig konverter der kan købes et sted. Så jeg slap for at lede efter loddekolben ;-)
Avatar billede justrace Novice
02. juni 2008 - 00:03 #1
http://www.shg.dk/p/425220

Men du kunne jo også bruge denne: http://www.shg.dk/p/2104173
Avatar billede justrace Novice
02. juni 2008 - 00:04 #2
Husk forresten lige at læs lidt om begræææænsningerne på understøttede (blokerede) filtyper inden du betaler for en licens.
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
02. juni 2008 - 00:17 #3
ja jeg tror også jeg ville smide en 2,5" disk i, til OS og så kan du altid have en ekstra USB disk stående som STORAGE.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
02. juni 2008 - 05:38 #4
er 40 GB ikke nok til styrresystemet??? Og så data på en USB disk?
Avatar billede birkebjerg Nybegynder
02. juni 2008 - 12:31 #5
http://www.shg.dk/p/425220

Bruges Til:
Med denne adapter kan du konverter din 2.5" bærbar harddisk til 3.5" harddisk ATA stik

Er det her ikke den forkerte vej? Jeg kan bruge den hvis jeg finder en ekstern forsyning som beskrevet i mit link.

At sætte en ny 2.5" er selvfølgelig også en mulighed men jeg prøver at holde prisen på systemet nede til at starte med. Tanken var at bruge de komponenter jeg havde liggende.

40Gb er ikke nok. Jeg prøvede at installere men WHS skrev at den krævede mindst 65 GB harddisk.

Angående de begrænsede fil typer har du så et link?
Avatar billede thov Forsker
02. juni 2008 - 14:01 #7
Hvorfor ikke bare en stor 2,5" harddisk ? 250GB f.eks. http://www.wdc.com/en/products/Products.asp?DriveID=346
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
02. juni 2008 - 16:02 #8
hvis det er en gammel DELL pc med en 40GB disk i så er det formentlig IDE interface og ikke SATA og så er max størelsen på harddisken 160GB. er ret sikker på at jeg aldrig har set en 2,5" IDE disk på over 160GB, hvilket også er det største edbpriser.dk har link til...

Men mon ikke også det skulle være nok.

Grunden til at jeg ville foreslå dig at bruge den 2,5" disk er at den så er beskyttet af computerens kasse og den skal derfor ikke ligge uden for computeren og risikere at blive slået/skubbet til imens den kører...
Avatar billede james_t_dk Juniormester
02. juni 2008 - 16:08 #9
Ikke for at "disse" windows. Men mit Mythbuntu mediecenter med filserver optager ikke 5GB plads på harddisken. Lyder fuldstændigt vildt at det skal fylde 65GB.
Avatar billede birkebjerg Nybegynder
02. juni 2008 - 16:19 #10
james_t: ja det kan du have helt ret i. Jeg kan bare ikke finde ud af linux hvis det ikke virker out of the box. Jeg har tidligere været igang med Mythbuntu, men mit trådløse netkort kunne jeg ikke få til at virke.
Avatar billede thov Forsker
02. juni 2008 - 16:40 #11
netbase.dk -> Du kommer til at 'opdatere' din viden om EIDE (P-ATA).
Kig lige en ekstra gang på mit link - den ER 250GB uden at være S-ATA.
Avatar billede justrace Novice
02. juni 2008 - 18:31 #12
Er der ingen der læser andres indlæg? Mit første linker til en 250gb ide hd.

...og grænsen på 250gb er noget pladder.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
02. juni 2008 - 18:50 #13
Birkebjerg >> Enig, Linux er ikke out of the box, men det er windows heller ikke. Linux er meget tæt på og trådløs support er meget forbedret bare over det sidste halve år. Man kan jo altid prøve, også uden at installere....  ;-)
Avatar billede birkebjerg Nybegynder
02. juni 2008 - 20:07 #14
Det er ikke mere end en måned siden jeg prøvede. Jeg skal bare lige komme mig over mit nederlag. ;-)

Men jeg kan vel antage at der ikke er nogen der kender et kommercielt interface til 3.5" harrdisk til en bærbar?