Avatar billede foxterri Nybegynder
30. maj 2008 - 22:41 Der er 5 kommentarer

Uskarpt billede på TV når tilsluttes computeren.

Hejsa, jeg har lige købt et nyt tv. Et 37” full HD tv fra philips (37PFL5603D). Kan ses her:
http://www.p4c.philips.com/files/3/37pfl5603d_10/37pfl5603d_10_pss_dan.pdf

Jeg købte delvist tvet til at slutte til computeren og bruge den som en sekundær skærm. Men når jeg slutter den til med et DVI-HDMI kabel er billedet uskarpt. Der er så uskarpt man næsten ikke kan tyde teksten på ikonerne, ude på skrivebordet. Jeg har taget 3 billeder:

http://peecee.dk/upload/view/116733
http://peecee.dk/upload/view/116734
http://peecee.dk/upload/view/116735

Billederne er måske af en lidt ringe kvalitet, men efter min mening kan man tydelig se at det er uskarpt, det ser i hvert fald ikke meget værre ud end det er i virkeligheden.

Jeg har prøvet følgende:

Jeg har prøvet at skrue op for DPI’en, har både prøvet at forøge den til 120 og 140. Dette hjalp lidt på at læse ikonteksten, men billedet er dog stadig meget uskarpt og det hele blev meget stort, hvilket jo gør jeg ikke kan udnytte opløsningen 1920 x 1080 optimalt. Jeg har selvfølgelig også prøvet at ændre skærmopløsningen, hvis den kører en skærmopløsning på 1280x800 (tror jeg det var ) blev billedet sådan okay. Men som sagt igen, så vil jeg altså køre 1920 x 1080.

Mit grafikkort er et Geforce fx 5200, hvilket selvfølgelig ikke er det bedste grafikkort, men det burde kunne køre det. Den har følgende specs i sissoft sandra (hvis dette overhoved er interessant. ):

http://peecee.dk/upload/view/116739

Jeg håber i kan hjælpe mig, På forhånd tak
Avatar billede foxterri Nybegynder
30. maj 2008 - 22:49 #1
Skal lige siges at jeg tilslutter tvet med et DVI(i computeren)-HDMI(til fjernsynet) kabel.
Avatar billede foxterri Nybegynder
30. maj 2008 - 23:23 #2
det er mit grafikkort det er galt med. :).
Avatar billede tosa Nybegynder
31. maj 2008 - 01:19 #3
har du sat opløsningen for TV'et rigtigt i opsætningen af dit grafikkort?
Avatar billede tosa Nybegynder
31. maj 2008 - 01:26 #4
og hvad slags kabel bruger du til overførsel af billedet?

-brug helst DVI->HDMI, hvis det er muligt.
Avatar billede Beach Mester
31. maj 2008 - 04:30 #5
Syntes ikke rigtigt jeg kan se du har forsøgt med den nøjagtige opløsning der passer til dit LCD panel.
Prøv at sætte den til 1920x1080 eller den nøjagtige opløsning der står i manualen til panelet. Så skulle alt stå knivskarpt med 72dpi.
Det hjælper ikke at "snyde" med dpi og opløsningen på et LCD panel. Får den ikke nøjagtig den data den er bygget til så ligner det bæ:-(

//Beach