Avatar billede gudmund_nielsen Nybegynder
30. maj 2008 - 09:57 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Backup af database Navision version 3.55

Jeg har et spørgsmål om backup af Navision databasen i version 3.55: kan man tage en kopi af databasen medens Navision serveren kører? F.eks. kopiere databasen til en anden lokation, brænde databasen på en CD eller måske tage en tapebackup. Men som sagt skal det ske medens Navision serveren kører.
Avatar billede didb Nybegynder
30. maj 2008 - 10:37 #1
Du kan ikke tage en kopi af databasen, men du kan tage en sikkerhedskopi indefra Navision. Det gøres i allerførste billede du møder i Navision.
Avatar billede gudmund_nielsen Nybegynder
30. maj 2008 - 11:04 #2
Vil det sige at hvis man f.eks. tager en god gammle DOS kopi af databasen  så vil Navision ikke virke hvis man gendanner databasen fra DOS kopien?
Avatar billede didb Nybegynder
30. maj 2008 - 11:20 #3
Jo, det kan du sagtens. Hvis du kopierer filen uden an serveren kører.
Når serveren kører er filen jo optaget
Avatar billede gudmund_nielsen Nybegynder
30. maj 2008 - 11:30 #4
Ja ok, men selvom serveren kører kan jeg godt tage en kopi... Spørgsmålet er så om det virker hvis databasen skal gendannes fra kopien. Ved du hvilke processer (navne) Navision serveren kører (har jeg brug for at vide hvis jeg skal stoppe serveren og starte den igen efter at kopien er taget)? Servereb kører på en Windows NT 4 server.
Avatar billede Slettet bruger
30. maj 2008 - 13:36 #5
Servicen hedder default enten naviserver eller naviserver1
Avatar billede alfalfadata Nybegynder
15. juni 2008 - 01:13 #6
Tja... Jo, du kan godt kopiere databasen selvom serveren (servicen kører)...

I praksis må databasefilen (*.db) godt være åben, der må blot ikke være skrivninger igang (brugeropdatering).

:-) Alfalfa