Avatar billede Jan Nybegynder
28. maj 2008 - 22:52 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Grafikken hakker

Min grafik hakker sommetider: Hvis jeg fx. trækker et vindue hen over skærmen, ja så sker det i langsomme hak, hvor det jo førhen (og stadig sommetider) skete i glidende bevægelse. Ligeledes flytter markøren sig også i ryk når jeg skriver, som nu *S* Jeg ved ikke om det har noget med Vista Service Pack 1 at gøre... Jeg har fået tjekket computeren for vira, spyware m.m.m. (Spywarefri.dk) Der er intet... Har prøvet med forskellige drivere til mit skærmkort, uden resultat... nVidia Geforce 8500 GT... HJÆLP!!!
Avatar billede kenneth_axelsen Nybegynder
30. maj 2008 - 09:28 #1
Vista har mange funktioner der er sat til at køre som standard, disse kan godt tage mange resourcer - har selv deaktiveret autofetch, indeksering, automatisk start af defragmentering, defender scan, automatisk start af system gendannelse mm. (kan ikke lige huske dem alle) da disse kørte som en gal på min HD udafbrudt.

Interessant at høre hvad hvordan din PC har det, når din hakken i grafikken opstart. Se evt. på resource monitor og fortæl om der er meget HD / CPU aktivitet.

Ellers kan jeg nævne,at download af nyeste drivere til mit Geforce 8800 fra Asus site gjorde, at alle spil hakkede voldsomt. Løste det ved at rulle tilbage til en ældre driver - alt kørte igen flydende.
Avatar billede Jan Nybegynder
31. maj 2008 - 16:04 #2
Der er meget disk-aktivitet, men hvad skal jeg kigge efter: PID? Læsning? Skrivning? Svartid? Og hvor høje må disse tal være?
31. maj 2008 - 16:23 #3
... hvor meget RAM har du ?
Avatar billede Jan Nybegynder
31. maj 2008 - 16:30 #4
3 gb
Avatar billede kenneth_axelsen Nybegynder
02. juni 2008 - 13:48 #5
Jeg ville prøve at reducere harddisk aktiviteten - det kan kun blive bedre for hastighed og levetid for din HD :)

Du behøver ikke kende PID / svartid mm. Start evt. med en google søgning der hedder "Vista harddisk activity" - her vil du kunne læse om rigtig mange der har problemer med konstant HD activity.

Når du støder på HD-krævende programmer som f.eks. Superfetch (som konstant sender programmer op i ubenyttet ram) mm.. Googler du så "disable Superfetch" osv. osv.

Tilsidst skulle HD aktiviteten være stille som den burde. Dvs. din HD diode ikke lyser konstant, men blot blinker nogle gange ved alm. arb.
02. juni 2008 - 16:17 #6
Måske ->

Du er ved at indeksere et eller flere drev, det stjæler en masse kræfter, det kan du deaktivere.
Det gør du ved at klikke Start -> Kør og skrive services.msc i tekstfeltet og klikke "ok". Find indekseringstjenesten - stop den og sæt den derefter til manuel start (højreklik, vælg egenskaber og vælg starttype "Manuelt").
Avatar billede Jan Nybegynder
04. juni 2008 - 22:51 #7
Nu har jeg deaktiveret Superfetch, Defrag og Indeksering/Windows Search, så vil jeg se om det hjælper...
Avatar billede Jan Nybegynder
05. juni 2008 - 16:32 #8
...og det hjalp så ikke noget... prøver at slå System Restore fra (selvom jeg ikke er glad ved det)
Avatar billede Jan Nybegynder
05. juni 2008 - 16:41 #9
...hvad sker der egentligt ved at sætte alle i Tjenester til Manuelt??? Går de automatisk i gang når man bruger dem? Eller hvordan fungerer det?
Avatar billede ejldk Nybegynder
05. juni 2008 - 16:50 #10
Prøv at gå ind i kontrolpanel -> Oplysninger om og værktøjer til ydeevne -> Juster visuelle effekter -> Juster til bedste ydelse, og se om det virker.
Avatar billede Jan Nybegynder
05. juni 2008 - 17:49 #11
...hold da kæft det blev grimt så... *S*
Avatar billede kenneth_axelsen Nybegynder
06. juni 2008 - 14:44 #12
ok - ved dette stadie ville jeg boote op på en boot-DVD/CD, f.eks. PClinux eller Ubuntu og få et fuld system op at køre, uden at rode med filerne på harddisken.

Dette vil vise, om det er hardware eller software der er problemet.

Prøv når det nye OS er bootet op og flyt rundt på vinduer mm. og se om grafikken også hakker her - hvis JA, så er det hardwaren, hvis NEJ så er det Vista.

Der er selvfølgelig den risiko, at Ubuntu (eller hvad du vælger at boote op med) også bruger en grafikkort driver der laver samme problem som Vista, men den risiko ser jeg som næsten ikke tilstede.

Lad os høre resultatet
Avatar billede Jan Nybegynder
06. august 2008 - 21:24 #13
Jeg har fundet en måde til at få den til at køre problemfrit: Når grafikken hakker trykker jeg Ctrl+Alt+Delete og derefter går jeg enten ind i Joblisten eller også Anullere jeg bare... Så kører grafikken fint, i hvert fald indtil problemet kommer igen :-)
Avatar billede Jan Nybegynder
16. september 2008 - 10:54 #14
Er der slet ingen der kan hjælpe mig...???
Avatar billede kenneth_axelsen Nybegynder
16. september 2008 - 15:53 #15
Har du checket om problemet sker ved et andet OS ? (som før nævnt 6.6)

Hvis det viser sig at være OS, ville jeg reinstallere diverse drivere til grafikkort (du kan også gå tilbage i tiden, hvis du har mistanke til nyeste driver fejler).

Alternativt reinstallere hele Vista for ny .... måske stort arbejde, men du kan jo ikke sidde med en PC hvor grafikken hakker.
Avatar billede Jan Nybegynder
16. september 2008 - 18:16 #16
Ja, jeg har selv en mistanke om at det er driveren til grafikkortet. Desværre kan det kun fungere med en bestemt version, da det ellers ikke er muligt at vælge klon skærm uden at skærmopløsningen bliver berørt. Har prøvet samtlige drivere udgivet fra nVidia og kun den som Windows selv henter fungerer.
Avatar billede Jan Nybegynder
29. april 2014 - 08:21 #17
Ja, jeg har selv en mistanke om at det er driveren til grafikkortet. Desværre kan det kun fungere med en bestemt version, da det ellers ikke er muligt at vælge klon skærm uden at skærmopløsningen bliver berørt. Har prøvet samtlige drivere udgivet fra nVidia og kun den som Windows selv henter fungerer.