Avatar billede ceacer Praktikant
26. maj 2008 - 20:28 Der er 27 kommentarer

Hjemme netværk

Jeg er ved at opsætte et netværk mellem min pc og min nye bærbar. Det gik fint med den gamle bærbar, men jeg kan ikke få det til at virke med den nye. Min pc kører med XP og min nye bærbar har Vista og jeg kan ikke få dem til finde hinanden.
Er der en der vil beskrive processen fuldt ud step-by-step for at sætte et hjemme netværk op mellem de to computere. Gerne udførligt, så jeg kan forstå det. :)
Jeg har trådløst Internet.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
26. maj 2008 - 21:40 #1
Har de begge en korrekt IP og er de begge på samme arbejdsgruppe?

Mht. Vista, så er der en del, du skal tage højde for. Læs denne guide:

http://www.vistaguide.dk/nyheder/nyheder/article/3/guide-til-ne-1.html
Avatar billede ceacer Praktikant
26. maj 2008 - 21:52 #2
De kører begge på samme IP, men jeg ved ikke noget om arbejdsgruppe. Jeg vil gerne sætte det op helt fra bunden af.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
26. maj 2008 - 21:55 #3
H-klik på Computer/Denne computer og vælg Egenskaber.

Her kan du se hvilken arbejdsgruppe de bruger.

Og ellers følg guiden step by step :)
Avatar billede ceacer Praktikant
26. maj 2008 - 23:56 #4
De har samme arbejdsgruppe nu, men jeg synes ikke guiden viser hvordan jeg sætter netværket op. Den siger jo bare at jeg skal trykke på de filer/printere, som skal deles, men ikke hvordan jeg sætter selve netværket op. :S
Avatar billede thesheriff Nybegynder
27. maj 2008 - 06:34 #5
Altså mener du hvilke kabler du skal bruge?
Avatar billede ceacer Praktikant
27. maj 2008 - 12:05 #6
Nej det skal køre uden kabler. Tænker mere på hvordan jeg sætter det op, så jeg kan gå ind i netværkssteder på min stationære og se filerne på min bærbare.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
27. maj 2008 - 12:11 #7
Du H-klikker på den/de mapper du ønsker skal deles og vælger Egenskaber->Fanebladet Deling
Avatar billede ceacer Praktikant
27. maj 2008 - 16:33 #8
vi taler altså helt forbi hinanden! Jeg har sikret mig at de har samme arbejdsgruppe, og højreklikket og valgt deling på de relevante mapper, men jeg kan stadig ikke se den anden computer.
I guiden står der jo intet beskrevet ud over dette. Der står ikke hvordan jeg gør de forskellige ting. Fx "Dernæst skal man finde ud af hvilke netværkstype man høre under.Der findes 3 i Vista som er Domain,Public og Private.Til et alm hjemme netværk skal man benytte Private,da der ikke vil være andre computere der har adgang en dem man har." Hvor gør man fx det? Sidste gang skulle jeg også bruge min USB pen på begge computere for at sætte netværket op osv. osv.
Avatar billede ceacer Praktikant
27. maj 2008 - 16:33 #9
Jeg kan ikke se den anden computer når jeg er inde under "vis computere og enheder".
Avatar billede thesheriff Nybegynder
27. maj 2008 - 16:58 #10
H-klik på Netværk og vælg Egenskaber.

Du har nu åbnet Netværk- og delingscenteret, som er det der bliver gennemgået i guiden.

Der hvor du ændre netværkstypen er markeret med rødt på billedet til højre.

Og jeg har selvsagt ingen idé om hvorfor du brugte en USB-stick sidst :)
Avatar billede ceacer Praktikant
27. maj 2008 - 17:03 #11
netværkstypen står som offentligt tilgængeligt netværk ligesom på billedet. Jeg har delt filer men kan stadig ikke komme i kontakt med den anden pc under vis computere og enheder.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
27. maj 2008 - 17:08 #12
Har du slået Adgangsbeskyttet deling fra?
Avatar billede ceacer Praktikant
27. maj 2008 - 17:23 #13
ja den er slået fra.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
27. maj 2008 - 17:26 #14
Åbn en kommandoprompt (som administrator) og skriv: ipconfig /all

Skriv resultatet for begge pc'ere herind.
Avatar billede ceacer Praktikant
27. maj 2008 - 18:37 #15
der kommer rimelig mange info. noget specielt jeg skal gengive?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
27. maj 2008 - 19:29 #16
Du markere bare det hele og smider det herind :)
Avatar billede ceacer Praktikant
27. maj 2008 - 20:05 #17
C:\Users\Henrik>ipconfig/all

Windows IP-konfiguration

  Værtsnavn. . . . . . . . . . . . . . . . . . : Henrik-PC
  Primært DNS-suffiks. . . . . . . . . . . . . :
  Nodetype . . . . . . . . . . . . . . . . . . : Hybrid
  IP-routing aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej
  WINS-proxy aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej
  Søgeliste for DNS-suffiks. . . . . . . . . . : webspeed.dk

Trådløst LAN-kort Trådløs netværksforbindelse 2:

  Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . : webspeed.dk
  Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Intel(R) Wireless WiFi Link 49
65AGN #2
  Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-13-E8-82-7E-A3
  DHCP aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Ja
  Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja
  Link-local-IPv6-adresse . . . . . : fe80::5d5:a508:b3fa:7593%14(Foretrukken)

  IPv4-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.133(Foretrukken)
  Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
  Rettigheden opnået . . . . . . . . . . . . . : 27. maj 2008 19:55:43
  Rettigheden udløber. . . . . . . . . . . . . : 3. juni 2008 19:57:57
  Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
  DHCP-server. . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
  DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 234886120
  DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
  NetBIOS over Tcpip . . . . . . . . . . . . . : Aktiveret

Ethernet-netværkskort LAN-forbindelse:

  Medietilstand. . . . . . . . . . . . . . . . : Mediet afbrudt
  Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
  Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Intel(R) 82566MM Gigabit Netwo
rk Connection
  Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-1A-6B-CE-57-ED
  DHCP aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Ja
  Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja

Tunnel-netværkskort LAN-forbindelse* 7:

  Medietilstand. . . . . . . . . . . . . . . . : Mediet afbrudt
  Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
  Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : isatap.{13D5FF77-920A-4D15-AE5
E-2F51C4F23E11}
  Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
  DHCP aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Nej
  Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja

Tunnel-netværkskort LAN-forbindelse* 9:

  Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
  Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interf
ace
  Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 02-00-54-55-4E-01
  DHCP aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Nej
  Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja
  IPv6-adresse. . . . . . . . . . . : 2001:0:d5c7:a2ca:20fb:859:af58:60dd(Foret
rukken)
  Link-local-IPv6-adresse . . . . . : fe80::20fb:859:af58:60dd%11(Foretrukken)

  Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : ::
  NetBIOS via TCP/IP . . . . . . . . . . . . . : Deaktiveret

Tunnel-netværkskort LAN-forbindelse* 10:

  Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . : webspeed.dk
  Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP-netværkskort
  Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
  DHCP aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Nej
  Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja
  Link-local-IPv6-adresse . . . . . : fe80::5efe:192.168.1.133%16(Foretrukken)

  Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . :
  DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
  NetBIOS via TCP/IP . . . . . . . . . . . . . : Deaktiveret
Avatar billede ceacer Praktikant
27. maj 2008 - 20:07 #18
Stationær:
Windows IP-konfiguration

      Værtsnavn. . . . . . . . . . . . . . . . . . : ceacer-u8ibb8a7
      Primært DNS-suffiks. . . . . . . . . . . . . :
      Nodetype . . . . . . . . . . . . . . . . . . : Ukendt
      IP-routing aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej
      WINS-proxy aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej

Ethernet-netværkskort LAN-forbindelse:

      Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
      Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : NVIDIA nForce Networking
ntroller
      Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-15-F2-4F-F0-60
      Dhcp aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Ja
      Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja
      IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.6
      Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
      Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
      DHCP-server. . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
      DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
      Rettigheden opnået . . . . . . . . . . . . . : 27. maj 2008 19:45:26
      Rettigheden udløber. . . . . . . . . . . . . : 28. maj 2008 18:57:00
Avatar billede thesheriff Nybegynder
27. maj 2008 - 20:11 #19
I kommandoprompten på XP skriver du: ping 192.168.1.133 og skriver resultatet herind.

I kommandoprompten på Vista skriver du: ping 192.168.1.6 og skriver resultatet herind.
Avatar billede ceacer Praktikant
27. maj 2008 - 20:22 #20
vista (bærbar) Microsoft Windows [version 6.0.6000]
Copyright (c) 2006 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes.

C:\Users\Henrik>ping 192.168.1.6

Pinger 192.168.1.6 med 32 byte data:

Anmodning fik timeout.

Ping-statistikker for 192.168.1.6:
    Pakker: Sendt = 4, modtaget = 0, tabt = 4 (100% tab),

C:\Users\Henrik>
Avatar billede ceacer Praktikant
27. maj 2008 - 20:24 #21
Microsoft Windows XP [version 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.

C:\Documents and Settings\Henrik>ping 192.168.1.133

Pinger 192.168.1.133 med 32 byte data:

Anmodning fik timeout.

Ping-statistikker for 192.168.1.133:
    Pakker: Sendt = 4, modtaget = 0, tabt = 4 (100% tab),

C:\Documents and Settings\Henrik>
Avatar billede thesheriff Nybegynder
27. maj 2008 - 20:28 #22
Det var ikke meget hul igennem...

Har du installeret firewall?
Avatar billede ceacer Praktikant
27. maj 2008 - 20:34 #23
jeg kører ikke med særskilt firewall men måske gennem windows.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
27. maj 2008 - 20:38 #24
Du har i hvert fald et eller andet, der blokerer for trafik på dit LAN.
Avatar billede ceacer Praktikant
27. maj 2008 - 20:39 #25
jeg prøver lige at se om jeg kan slå det fra.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
27. maj 2008 - 20:47 #26
Visse routere kan også blokere for LAN-trafik, så måske du skal logge på den og se om du kan finde noget brugbart.

Men nu kan du pinge for at afprøve de forskellige indstillinger, så prøv dig frem.

Jeg er på igen i morgen.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
30. maj 2008 - 07:37 #27
Jeg kan se, at du har oprettet en ny tråd:

http://www.eksperten.dk/spm/833260

Betyder det, at denne tråd er løst eller har du yderligere spørgsmål? :)