Avatar billede xysto Nybegynder
24. maj 2008 - 08:14 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Blæseren kører konstant på min helt nye Zepto 6024W

Hej

Jeg har netop fået en ny bærbar Zepto 6024W, men blæseren kører konstant. Ikke for fulde omdrejninger, men nok til at det er irriterende, derudover ser det ud til, at harddisken også hele tiden tænker en smule (HDD dioden blinker).

Jeg har overvejet at opdatere min BIOS, det er en phoenix version Z14ND06 og inde på Zeptos hjemmeside kan man hente en Z14I006 (ftp://ftp.zepto.dk/Znote6024W/BIOS/)... Jeg mener bare at huske at garantien ryger, hvis jeg flasher BIOS'en og det er jeg jo egentlig ikke interesseret i, når den er helt ny.

Er der nogle der ved, hvad der kan være galt, og hvad der evt. skal gøres?
Mvh Kim Højmark
Avatar billede -zonic- Nybegynder
24. maj 2008 - 10:48 #1
jeg har en kammerat der har haft samme problem. Han skrev til supporten og fik at vide at han skulle opdatere bios'en.. så hvis man gør det den vej ryger garantien ikke... dog viste det sig ikke at virke, og efter flere forsøg efter anvisninger fra supporten blev han nødt til at sende den til rep, hvor de skiftede bl.a. motherboarded før den virkede.. Modellen var 6615WD
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
24. maj 2008 - 12:52 #2
garantien ryger ikke, men du hæfter selv hvis det går galt under bios opdateringen

ang. det med at hdd kører hele tiden, så gætter jeg på at du har vista.
Avatar billede xysto Nybegynder
24. maj 2008 - 13:08 #3
OK, jeg bliver nok lige nødt til at ringe til Zepto inden jeg laver noget BIOS sjov...

Cool--> Hvad har Vista med det at gøre? Ikke at jeg er Vista fan, har haft det i 24 timer og har haft flere problemer end jeg har haft i flere år med XP... Er det fordi Vista tager for meget computerkraft?
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
24. maj 2008 - 13:19 #4
vista er meget resource krævende. og når maskinen hele tiden skal arbejde bliver den jo varm

vista kører indeksing og det får din hd til at arbejde konstant
Avatar billede xysto Nybegynder
24. maj 2008 - 13:25 #5
ok, kan man evt. slå indeksering fra? og hvad betyder det lige?
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
24. maj 2008 - 13:37 #7
indeksering er den funktion der gør det muligt at klikke på start (den runde knap) og bare skrive hvad du vil have fat i.
så ja du kan godt slå det fra, men det er jo ikke ret smart at gøre det da du så vil opleve at det tager (endnu) længere tid at åbne dine dokumenter.

hvis du vil slå det fra, gør du sådan her:
hklik på dit c: drev (skal gøres seperat for hver partition) --> egenskaber --> fjern markeringen ved 'indekser dette drev'
Avatar billede xysto Nybegynder
24. maj 2008 - 13:39 #8
Tak for det...

Vil I lige smide et svar alle 3?
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
24. maj 2008 - 13:46 #9
nope, ingen points til mig, ellers tak

MVH
  COOL_M_F
Avatar billede haverslev Novice
24. maj 2008 - 13:49 #10
Ellers tak, giv dem til -zonic- :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. maj 2008 - 14:09 #11
Nu bedes der om svar - vil det sige at problemet er løst?
Du kan jo også slå alt "pornoen" fra på vista og køre default windows tema - det frigiver også en del ressourser!
Avatar billede xysto Nybegynder
24. maj 2008 - 14:26 #12
Blæserproblemet er ikke løst... Men hdd problemet er løst. Jeg vil jo mene, at computeren skulle kunne køre Vista-Tema, uden at lyde som en anden jet-motor
Avatar billede xysto Nybegynder
24. maj 2008 - 14:27 #13
bliver Vista egentlig aldrig færdig med at indeksere? Hvis jeg nu bare tænder den og lader den køre i fx. 24 timer, så burde der vel ikke være mere at indeksere?
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
24. maj 2008 - 14:55 #14
i teorien bude den jo blive færdig, men har nu aldrig afprøvet det. (og i det sekund du begynder at bruge maskinen skal den jo starte forfra)

en af mine venner havde en 6024W med vista på, det lykkedes aldrig at få den til at gå helt i tomgang. men nøj hvor blev den stille da han lagde xp på istedet for (bonus: han kunne også lige pludselig bruge den hele vejen hjem fra dtu, uden at den løb tør for strøm)
Avatar billede xysto Nybegynder
24. maj 2008 - 15:01 #15
argh, lidt træls at have betalt 800,- for det snot...
Avatar billede longsen Nybegynder
03. juni 2008 - 16:43 #16
Hey xysto

Fik du løst dit problem ved at installere XP? Har en 6324W, og har nøjagtig samme problem. Blæseren kan finde på at gå amok - og så stopper den ikke før en reboot. Det er skide irriterende, at den skal larme som et fly, selvom jeg kun sidder med word åbent.
Avatar billede xysto Nybegynder
03. juni 2008 - 21:47 #17
Har ikke prøvet. Har sendt den tilbage til Zepto...
Avatar billede xysto Nybegynder
10. september 2008 - 17:17 #18
lukket, fik pengene tilbage for den