Avatar billede Slettet bruger
23. maj 2008 - 19:02 Der er 1 kommentar

Kablingen af telefonledningen

Hej

Mine forældre har fået ADSL - og har i den forbindelse nogle spørgsmål. De har valgt en løsning med VOIP, hvor de i en periode kører med deres alm. analoge telefon ved siden af (skillefilter).

Det ser ud til at ledningen/første stik er i køkkenet. Da computeren står på kontoret, har jeg sat skillefilteret i stikket på kontoret og derefter routeren. Det viser sig nu, at internetforbindelsen kun virker, hvis der sidder et telefonstik i stikket i køkkenet. Prøvede at bare sætte et skillefilter i det stik - men det var ikke nok. Hvordan kan det være???

Kan det have indflydelse på hastigheden? De har bestilt 1024/512 Kbits. Den målte hastighed er 882/112 Kbits - synes at der er stor forskel på uploadhastigheden.
Avatar billede falexp Nybegynder
24. maj 2008 - 00:45 #1
Skillefilter skal altid sidde på det første stik for at installationen kan virke korrekt.
Ved at ændre lidt på ledningerne i det første stik " der er normalt flere par i kablet" kan du hurtigt ændre rekkefølgen på stikkene i huset.
Da der jo er forbindelse mellem det første stik i køkkenet og det stik som er i kontoret er det et spørgsmål om at frakoble de to ledninger som sidder på det første stik, sæt dem sammen med det par som forbinder til stikket på kontoret. Sæt så et ekstra stik op på kontoret ved siden af det som sidder der, forbind et ledigt par ledninger til det og forbind det samme par til det stik som du har i køkkenet.
Skillefilter sættes nu i stikket på kontoret, alt efter hvilket skillefilter type du har skal du forbinde phone med det nye stik i kontoret, og du har analog forbindelse til stikket i køkkenet.