Avatar billede timbreuning Nybegynder
20. juni 2001 - 14:50 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Deling af Orange ADSL - opsætning af Alcatel Home

Haves: 1 pc med win95 (klient), 1 pc med win2k (server), 1 hub, 1 Alcatel Home ADSL modem (på ethernet) og alle kablerne.

Ønskes: deling af modem via hub.

Jeg har ledt en del og fundet ud af at jeg skal bruge et krydset kabel fra modemet til huben og derfra normale lige kabler - det har jeg klaret, men jeg kan ikke se modemet fra nogen af pc\'erne. Når jeg dropper hub\'en og kobler lige op mod modemet funker det fint! Hub\'en virker ellers upåklageligt.

Her er så spørgsmålet: mangler jeg at lave en speciel indstilling/opsætning i modemet?

Håber der er en haj iblandt jer.

Tim:-)
Avatar billede francke Nybegynder
20. juni 2001 - 15:00 #1
Hajer er der squ nok af !! ;)
Avatar billede timbreuning Nybegynder
20. juni 2001 - 15:32 #2
Hehe. Men du er måske mere en sild? :-))
Er 100 point for lidt?
Avatar billede langben Nybegynder
20. juni 2001 - 15:35 #3
Du kan som udgagnspunkt ikke lave en hardwaremæssig løsning på dit problem med alcatelmodemet fra Orange. Dette er nemlig netop et modem og ikke en router - du har derfor kun mulighed for én (ekstern) ip-adresse. Du er derfor nød til at lave en sofwareløsning, hvilket kræver to netkort i den ene af maskinerne og et proxyprogram - f.eks analogproxy fra www.analogproxy.com. Muligvis kan win2000\'s indbyggede internetdeling kruges på en win95 klient - kig i hjælpfilen. I det ene netkort (i win200 maskinen forestillet jeg mig) sætter du modemet til - installer tcp/ip og sæt denne til automatisk at hente ip-adresse. Det andet netkort i win2000 skal så forbindes til win95-klienten - enten direkte med et krydset kabel eller via hubben med alm. kabler. Derefter sætter du så din proxysoftware op (eller win2000\'s internetdeling) og så burde det køre. Denne løsning kræver desværre at win2000-pc\'en er tændt hvis 95\'eren skal på.

På oranges hjemmeside står der dog at: \"Hvis du ønsker at tilslutte et netværk, kan det desværre ikke lade sig gøre lige nu. Vi vil i den nærmeste fremtid også tilbyde hardware som understøtter dette. Så snart det nye hardware bliver lanceret har du mulighed for at ombytte dit \"gamle\" Orange udstyr til det nye udstyr hvor flere computere kan være on-line samtidigt. Det koster selvfølgelig ikke noget at ombytte udstyr.\"

Så der er håb forude :-)
Avatar billede francke Nybegynder
20. juni 2001 - 15:37 #4
timbreuning>> Det har intet med point at gøre,jeg kom bare i stimen!! ;)
Avatar billede langben Nybegynder
20. juni 2001 - 15:42 #5
Ups sorry - her er det rigtige link: http://www.analogx.com/
Avatar billede timbreuning Nybegynder
25. juni 2001 - 18:36 #6
TAK!!
Det kører bare fint. Gid alle spørgsmål kunne besvares så let.

Reelt burde du kun have haft halvdelen af pointene, da det jo ikke er en hardwareløsning.
Men jeg er bare glad for at det virker.

Tim:-)