Avatar billede thore Nybegynder
21. maj 2008 - 10:10 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Opgradering af computer

Nu har jeg i en længere periode tænkt på og skifte til Vista, og med udgivelsen af Age of Conan, kunne min computer godt trænge til en ordentlig opgradering

Jeg har overvejet bare og købe en ny computer, men det må da være billigere, at købe delene enkeltvis, da ting som min Harddisk, DVD-drev, Cd-brænder og kabinet jo sikkert kan genbruges.

Min computer ser sådan her ud i øjeblikket:
CPU: AMD Athlon64 PR3700+ S-939
Mainboard: Asrock 939S56-M S-939
RAM: 2x 512MB DDR Ram PC3200
Grafikkort: 256MB Inno3D GeF 7600GT DDR3 PCI-E
Harddisk: 200GB Maxtor 7200rpm 8MB SATA
Yderligere har jeg et DVD drev, og en CD-brænder.
Kabinettet hedder: Codegen 3307 CA 300W

Jeg har en 6-7.000 kr. til rådighed, hvilket vel burde kunne sikre mig en rimelig god computer.

Jeg har dog brug for noget hjælp til hvad for noget hardware der ville være godt, så det samtidig også passer sammen
Håber på lidt hjælp herinde fra :)
Avatar billede toonblood Nybegynder
21. maj 2008 - 12:09 #1
for det første vil jeg anbefale dig at holde dig langt væk fra windows vista hvis du vil bruge din computer til at spille på, vista bruger alt for meget af dine ram.

til det med computeren så vil jeg sige du skulle tage at købe dele til en helt ny computer, så kan du altid beholde den anden til et eller andet, der er nemlig ikke rigtig nogle af de dele i den der kan bruges til spil. og slet ikke et spil som age of conan der er meget CPU/RAM krævende både på grafik kort og prosessor..

prøver lige at se hvad du kan få for dine 6-7000 så vender jeg tibage
Avatar billede maejsh Nybegynder
21. maj 2008 - 12:21 #2
http://www.topdata.dk/product.asp?product=5192&sub=326 for de 7k bare. god computer helt sikkert, og du ville sikkert også kunen få mere/spare noget, ved at samle den selv :)
Avatar billede maejsh Nybegynder
21. maj 2008 - 12:21 #3
for vil give toonblood ret i at det bedre ville kunne betale sig at købe en helt ny comp :)
Avatar billede toonblood Nybegynder
21. maj 2008 - 13:00 #4
her er så mit forslag til en sammel selv computer. det er en AMD prosessor med dual channel ram 2x2GB (vigtigt at de kan arbejde sammen som dual channel hvis du vælger nogle andre ram) og så et geforce grafik kort 9800GTX. grafikkortet sparker røv! har det selv, kan kun anbefales.

der er slef mange andre sammensætningsmuligheder, men priserne på hardware idag er så billige at det kan ikke betale sig at spare og købe "sidste års model" køb det bedste som det er nu, så er du også sikker på din computere er nogen lunde fremtidsikret. samlet pris på de ting jeg har linket er ca 5000 så har du 1-2000 tilbage til harddiske brænder osv

prosessor 1027,- http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=393556&searchArea=&Soegeord=
bundkort  1089,-  http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=384243&searchArea=&Soegeord=
ram      1058,- http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=409182&searchArea=&Soegeord=
grafik    2061,- http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=442210&searchArea=&Soegeord=
Avatar billede toonblood Nybegynder
21. maj 2008 - 13:02 #5
lige en sidste ting.. ta at køb alt dit hardware fra det samme sted. så du ikke køber fra 3-4 forskellige forhandlere.. det giver kun problemer, plus at du har mulighed for at snakke dig til lidt rabat hvis du køber det et sted
Avatar billede thore Nybegynder
21. maj 2008 - 13:24 #6
Tak for svarene :)

Den computer som Meajsh linker til ser bestemt også god ud. Men hvad ville være bedst, at købe den samlet computer, eller købe delene som toonblood henviser til?
Avatar billede toonblood Nybegynder
21. maj 2008 - 13:33 #7
hmm jeg har også lige kigget på den maejsh har linket. det jeg har linket og så den computer minder meget om hinanden.. den han har linket er en intel mens den jeg har foreslået er en amd.. men ellers er der ikke de store forskelle.. det eneste der er ved det når du køber en samlet computer er at du får ikke så mange tekniske data med. du kan f.eks. ikke se hvad der er for nogle ram.. om det er 4GB ram der køre dual channel, eller hvad det er for et bundkort. de skirver bare asus kvalitets bundkort.. men asus kan man helt sikkert stå inden for.

jeg er nu overbevist om at du kan spare penge ved at købe delene og så samle den.. men jeg kan helt sikkert også se det samarte i at købe den samle og så bare knalde den i stikkontakten så køre den.. det må vel være op til dig hvad du vil bruge krafter på ;)
Avatar billede thore Nybegynder
21. maj 2008 - 13:37 #8
Ja det er selvfølgelig klart :)
Men jeg tænker stadig på og genbruge mit kabinet, DVD-drev og harddisk fra min nuværende computer.. udover min nuværende har jeg allerede en computer og en bærbar, så har egentlig ikke brug for endnu en der bare står.

Er der nogle speciele krav til kabinet osv. til de dele som du forslår?

Jeg kan i øvrigt ikke Accepter dit svar, selvom jeg trykker på knappen sker der ikke rigtig noget :/
Avatar billede thore Nybegynder
21. maj 2008 - 13:37 #9
Okay nu gad den så godt :)
Avatar billede toonblood Nybegynder
21. maj 2008 - 13:56 #10
her er et kabinet med strømforsyning til.. men der findes et utal af kabinetter.. gå ned i din lokale computerforhandler og køb der der (kan godt blive dyrt i fragt da de er lidt tunge og store) det skal bare være et kabinet der passer til et ATX bundkort

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=435612&searchArea=&Soegeord=
Avatar billede thore Nybegynder
21. maj 2008 - 14:15 #11
Avatar billede toonblood Nybegynder
21. maj 2008 - 14:22 #12
den ville også passe.. men jeg syns måske 350W lidt i underkanten.. jeg ved ikke om du vil kunne komme i problemer med det. jeg vil sige 400W eller der over. så er du i sikret, ellers skal du snakke med dem i SHG og lave en aftale om du kan komme igen med strømforsyningen og få den byttet til en støre hvis ikke det går.
Avatar billede thore Nybegynder
21. maj 2008 - 14:37 #13
Ellers har de sikkert også en med 400W, så kravene til et kabinet er:
400W og ATX, vel og mærke til det hardware du havde fundet.

Så er der styr på:
prosessor, bundkort, ram, grafikkort, kabinet.. et DVD-drev har jeg selv en del af.. Så mangler der vel egentlig bare harddisk, min nuværende er en SATA 1, den kan vel også bruges til et nyt bundkort?

Ellers er der vel egentlig ikke brug for mere, medmindre jeg har overset noget? :)
Avatar billede maejsh Nybegynder
21. maj 2008 - 14:55 #14
ellers kig på antecs kabinetter, de er super lækre, med gennemførte.
har selv bestilt et Antec Sonata Designer 500, det koster så 915kr, men er også med en 500watt PSU i fra starten :)
Avatar billede thore Nybegynder
21. maj 2008 - 15:16 #15
De ser også spændende ud..
Jeg syntes på mange af de kabinetter som jeg har set på, er der kun to ups tilslutninger, det er da ikke synderlig mange?
Avatar billede thore Nybegynder
21. maj 2008 - 15:33 #16
Eller de fleste UPS porte sidder jo nok egentlig på bundkortet :)

Nu har jeg aldrig selv bygget en computer fra bunden.. sådan noget som strømstik og bananstik til et DVD-drev.. dem til strøm er vel med når man køber et kabinet?
Avatar billede squazz Novice
09. juni 2008 - 21:59 #17
De følger med din PSU :P (så vidt jeg er orienteret i hvert fald :)
Avatar billede maejsh Nybegynder
10. juni 2008 - 10:36 #18
alle kabler og ledninger osv. plejer at følge med dit bundkort, og strømførende med PSU'en. så det burde ikke være noget problem med dem, med mindre du skal have 5 harddiske og 3 dvd drev eller noget lign. så kan det godt ´være du lige skal bestille lidt ekstra med ;)