Avatar billede hansk Nybegynder
16. maj 2008 - 13:04 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

C5 ver 3.0 build 61 terminerer

Hej,
Vi kører C5 ver 3.0 med flerbrugerversion.
Ofte har vi problemet med at c5 går ned. Det er på særskilte brugere vi har problemet. Eks opretter vi en bruger ved at kopiere fra supervisor og i et stykke tid fungerer brugeren fint.
Men så efter et stykke tid, brager c5 ned ved bryg af bestemte funktioner, eks når vi skal udskrive en kassekladde.
Nogen ideer om hvad der kan være galt?
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2008 - 21:16 #1
En af de ting, der virkelig kan få C5 til at gå i hårdknude er ironisk nok printere og printeropsætning. Når I kopierer opsætningen fra supervisor, kopierer i også alle opsætninger på rapporter mv. mht. til hvilken printer der skal anvendes, hvilken font, der benyttes osv. Hvis en given kombination fra supervisoren så ikke eksisterer på den nuværende computer, crasher C5 med en unhandled exception.

Det er et større oprydningsarbejde at fjerne alle brugeropsætninger - men I kan tage det en rapport af gangen - fx med udskrift af kassekladden, skal I gå ind som supervisor - vælge udskrift og så trykke på knappen 'Opsætningen' og vælge for 'For alle brugere'. For alle andre funktioner kan I anvende CTRL+F9 (skærmbilleder, kørsler mv.)

Det fjerner desværre samtidig al den opsætning I måtte have oprettet - men der er som regel ikke nogen vej udenom.

Håber det hjælper - ellers har jeg et par andre fifs, I måske kan anvende. Som et generelt råd skal man aldrig oprette brugeropsætninger som supervisor med mindre, man har en rigtig god grund til det.
Avatar billede hansk Nybegynder
17. maj 2008 - 19:35 #2
Kassekladden kan jeg slet ikke komme ind på for supervisor. Den crasher før jeg kommer ind på billedet.
Men jag kan oprette en ny bruger som kopi af supervisor, og så kan jeg komme ind på kassekladden og slette brugverrettelser.
Hvis jeg nu går ind på denne nye bruger jeg har lavet og vil rette brugerprinter til får jeg at vide at der ikke er defineret nogen printere i windows på denne nye bruger. Det er der dog hvis jeg går ind på "alle brugere".
Det forstår jeg ikke rigtigt? Skal printere oprettes specifikt på de enkelte brugere selv om de er oprettet for alle brugere?
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2008 - 20:32 #3
Du skal have slettet brugerrettelserne for supervisor - det er ikke nok at slette dem for den kopierede bruger, da alle andre brugere bruger supervisor's opsætning som udgangspunkt. Hvis du har mulighed for at rette i forms, kan du også slette brugerrettelserne inde i udviklingsmenuen.

Hvis du har mod på det, kan du slette den .tbl fil der ligger for supervisor i c5-mappen som en sidste udvej.

Når brugerprinteren er oprettet for 'alle', kan alle brugere anvende dem. Det som programmet 'mener' er at der ikke er oprettet nogle printere, som kun eksisterer for denne bruger.
Avatar billede hansk Nybegynder
17. maj 2008 - 21:34 #4
Det fungerede ved at slette tbl filen.
Så fremgangsmåden må være at kopiere brugere fra supervisor til de enkelte brugernavne og ikke bruge supervisor som bruger - er det korrekt forstået?

Hvis du lægger et svar kan jeg give dig point. (og sige mange tak for hjælpen).
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2008 - 22:35 #5
Det er korrekt - supervisor-brugeren skal man som udgangspunkt kun anvende, hvis der skal laves tilretninger.

Godt du kom videre ;-)
Avatar billede hansk Nybegynder
19. maj 2008 - 20:00 #6
Tak for hjælpen