Avatar billede freddy04 Nybegynder
12. maj 2008 - 16:29 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvilke regler i Comodo firewall

Hej

Jeg har installeret Comodo firewall på en Vista pc, men kan ikke helt få styr på reglerne.

Under globale regler har jeg pt to som
1) blocker al ingående trafik (IP any)
2) tillader al udgående trafik

Udgående trafik skal først passere application rules, så er det nødvendigt at give lov til alt under global rules? Det bør vel ske efter behov i application rules?

Indgående trafik skal først passere global rules - så hvordan kan jeg blocke alt her? Jeg kan fx godt bruge nettet lige nu - kræver det ikke indgående trafik? Alle mine application rules er tilsyneladende kun udadgående...

Hvilke globale regler har I?
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
12. maj 2008 - 18:08 #1
du skal lige have styr på dine begreber, med indgående trafik (burde hedde indgående forbindelser) menes der ikke at du henter noget men derimod at der startes en forbindelse ude fra nettet og ind til din maskine

så udgående trafik er når du opretter forbindelse til f.eks http://www.eksperten.dk/spm/831058

retningen bestemmes altså af hvem der opretter forbindelsen og ikke hvad vej data flyder

dine globale regler ser rigtige ud (sålænge du ikke skal have adgang til delte printere/mapper på din pc)
Avatar billede freddy04 Nybegynder
12. maj 2008 - 18:28 #2
ahh tak se det giver jo lidt mere mening :-)

Men bør jeg så ikke ændre den sidste globale regel til at blocke/spørge om udgående forbindelser fremfor bare at tillade dem. Hvis jeg tillader al udgående under global rules behøver jeg vel i princippet slet ikke application rules?
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
12. maj 2008 - 18:58 #3
nej, du skal ikke ændre den udgående regel, den kigger først på de lokale regler, og derefter på de globale

så først spørger den application, og hvis den så kommer igennem der spørger den den globale

på den måde kan du angive tilladelser for programmerne (applikation) og samtidig sætte nogle overordnede regler (selv om du godt vil have at iexplore går på internettet er det måske ikke alle sider den må kunne få adgang til. kan bruges til at blokke farlige adresser)
Avatar billede freddy04 Nybegynder
12. maj 2008 - 20:52 #4
ok tak så tror jeg jeg har fattet det :-) lægger du et svar?
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
12. maj 2008 - 21:01 #5
nope, ingen points til mig, ellers tak

MVH
  COOL_M_F
Avatar billede freddy04 Nybegynder
12. maj 2008 - 21:12 #6
ok