Avatar billede vangster Nybegynder
10. maj 2008 - 21:57 Der er 8 kommentarer

Sort skærm ved opstart på nybygget PC

Hej eksperten

Jeg har lige samlet min computer, men når jeg tænder for den starter skærmen ikke op. CPU-fan og gfx-fan kører som de skal - skærmen tænder bare ikke.

Jeg har testet gfx-kortet i en vens computer, og der virker det fint. Jeg har også prøvet med hans gfx-kort i samt prøvet med hans skærm - også mens hans gfx kort var - stadig intet resultat.

Jeg har prøvet at tage alt unødvendigt ud af computeren - stadig uden resultat. Det lader til at min speaker ikke fungerer, for når jeg ikke har ram eller gfx-kort indsat kommer den ikke med de i manualen omtalte bib-lyde. Den er bare helt stille mens blæserne starter og kører.

Jeg har også prøvet at montere gfx-kortet i den anden PCI-E port. Det eneste tidspunkt computeren har givet lyd fra sig, var da jeg undlod at sætte strøm til gfx kortet. Der kom der en lang hyletone.

Der er grønt lys i bundkortets diode når jeg sætter strøm til computeren.

Håber at I har nogle ideer til hvordan jeg kommer videre, for synes det virker yderst mærkværdigt.

Mine specs er som følger:

CPU: Intel E8400 3 GHz

Bundkort: Asus P5K/EPU

Gfx: ASUS EN8800GT/G/HTDP (512 MB)

Strømforsyning: Corsair VX550W

Ram: Kingston HyperX 2 x 2 GB (4 GB) / DUAL RAM / DDR II SDRAM / PC2-6400 / 800 MHz

På forhånd tak for hjælpen!
Avatar billede venturer Nybegynder
10. maj 2008 - 22:06 #1
Umiddelbart vil jeg mene din PSU er for lille. Jeg mener 550W er lige i underkanten til et 8800 kort og en 3GHz cpu.
Jeg kan tage fejl, men synes det lyder som lidt.
Avatar billede Jensen DK Novice
11. maj 2008 - 06:41 #2
Det er vel ikke sådan at du har en 4 polet ledning som skal sidde i bundkortet og den så ikke er monteret?
Avatar billede vangster Nybegynder
11. maj 2008 - 09:43 #3
@silbidor
Du er spot on. Det var problemet. Opdagede det desværre før jeg så din post og efter næsten 1 dags fejlfinding. Grunden til at jeg ikke opdagede fejlen var at min PSU havde 2 4-pins 12V ATX stik som var sat sammen til en 8-pins. Derfor opdagede jeg ikke at jeg havde mulighed for at tilslutte den til bundkortet.
Hvis du lige smider et svar her i tråden får du dine points - det kunne meget vel ha været dig der reddede min røv hvis jeg ikke selv havde opdaget det i en sen nattetime :)

Takker for hjælpen!
Avatar billede venturer Nybegynder
11. maj 2008 - 10:54 #4
Det er altid rart når man kan nøjes med de simple løsninger :)
Avatar billede Jensen DK Novice
11. maj 2008 - 13:19 #5
Ok glad for at det var det rigtige skud bare synd at jeg så dit spørgsmål så sent.
Avatar billede Jensen DK Novice
09. juni 2008 - 07:19 #6
Kan der lukkes her, problemet er jo løst.
Avatar billede Jensen DK Novice
01. september 2008 - 07:50 #7
Sker der noget her?  Kan der afsluttes?
Du kan læse her hvordan man lukker / giver point i sine spørgsmål.

http://expfaq.dk/behandling_af_svar#behandling_af_svar
Avatar billede Jensen DK Novice
29. november 2008 - 08:31 #8
Det er mærkeligt at dem med problemer kan finde ud af at skrive her ind, men de kan ikke finde ud af at markere et navn og klikke accepter for at give point for hjælpen.