Avatar billede wind90 Nybegynder
09. maj 2008 - 00:16 Der er 2 kommentarer

Rækkevidde på trådløst netkort dårligere end før

Jeg har haft en del problemer med min bærbar computer og den har tit været til reperation. Den sidste reperation indebar at computeren skulle formateres, men lige siden reperatøren formaterede computeren og installerede windows, har computeren haft en dårlig rækkevidde. Der må faktisk ikke komme særlig meget i vejen før den ikke kan klare det.
Mit netkort er Atheros AR5006EG og jeg kører med vista 32.
Mit net og rækkevidden har været meget bedre før og jeg havde slet ikke problemer med det før.
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. maj 2008 - 09:44 #1
Et skud i tågen. Hovedparten af netkort indbygget i bærbare, har en strømsparefunktion, for at spare på batteriet, hvor netkortet skruer ned for transmisionsstyrken. Med en nyinstalation, kan denne funktion være aktiveret som default.
Gå ind under egenskaber for netkortet. Jeg kan dog ikke huske om det er under faneblad generelt eller faneblad avanceret du kan deaktivere dette, men prøv om du ikke kan finde det. Hovedsagen er at resultatet er at den altid transmiterer med største styrke.

Det kan dog også være at en af dine naboer har fået trådløst net, som kører på en kanal tæt på din, og derfor forstyrer dit netkort. Løsningen på dette er at skifte kanal. Du skal mindst være 2 kanaler og helst 5 kanaler værk fra andre net. Nogle netkortsdriver har indbygget en lille funktion, hvor du kan se andre trådløse net, og hvilke kanaler de anvender. Har du ikke dette, må du forsøge dig frem. Du skal dog vide, at de fleste trådløse routers/accespunkter oftest anvender kanal 11 som default, og derfor er der mange net der kører på kanal 11.
Avatar billede wind90 Nybegynder
25. maj 2008 - 23:42 #2
Jeg har fået ny bærbar nu hvor netkortet virker rigtig godt. Jeg fandt aldrig ud af hvad der var galt med den gamle bærbar. Jeg kiggede på strømsparefunktionen og den var okay. Ellers tak for indsatsen.
Men nu er der ikke grund til at fortsætte dette spørgsmål.