Avatar billede f28 Nybegynder
08. maj 2008 - 22:47 Der er 11 kommentarer

Sletning af data ved rep. Fair?

Her i dag modtog jeg min computer, en HP-bærbar, tilbage fra reperation fra Bilka. Problemet med computeren var fra starten, at indstikket til strømforsyningen i selve computeren, i løbet af kort tid var blevet defekt, sådan at det ikke var muligt at lade computeren op. Var jeg heldig kunne jeg skrue og dreje på stikket, og måske begyndte den at lade op, dog kun i højst 5 sekunder.
Nu er jeg (indrømmet - desværre) ikke typen der tager backup, men jeg var klar over at det ville være en rigtig god idé at have backup af mine vigtigste filer hvis computeren skulle indsendes til reperation.
Problemet var bare, at der ingen længe ikke var strøm på computeren, og dér var jeg så på skideren, rent ud sagt!

Set i bakspejlet så kunne jeg have ulejliget mig med at pille harddisken ud og sikkerhedskopiere den via en stationær computer - men det fik jeg desværre ikke gjort. Da det også kræver nogenlunde kendskab til hardware, må man ikke gå ud fra at det er noget en alm. forbruger kan gøre.

Jeg indleverer computeren til Bilka hvor jeg har købt maskinen. Jeg beder elektronikarbejderen notere på reperationsbilaget, at data ikke skal slettes fra computeren.

Og nu sidder jeg her, 4 uger efter med en helt blank PC. Alle mine indkøbte musikfiler, fotos med stor affektionværdi og div dokumenter er pist væk. Og med rigtig dårligt humør.

Jeg kan ikke lade være med at undre mig over at maskinen skulle reetableres. Strømforsyningen har vel ingenting med harddisken at gøre? Desuden er mine muligheder for at tage backup inden reperationen meget begrænsede, da jeg som sagt ikke kunne få maskinen tændt.

Jeg overvejer kraftigt at indgive en klage, og giver den ikke pote hos Bilka eller HP, så vil jeg muligvis gå videre til forbrugerstyrelsen. De har haft en lignende sag, som klageren fik medhold i: http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/computere/erstatningsansvar/

Er mine muligheder gode?
Hvorfor tror I, at reperatørerne har reetableret PC'en? - jeg har ikke fået en ny PC.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
08. maj 2008 - 22:55 #1
"fotos med stor affektionværdi" - åbenbart ikke, når du kun har dem liggende eet sted, og ikke i tide har taget backup/sikkerhedskopi. Ikke fordi den skulle til reparation, men fordi enhver harddisk nødvendigvis vil gå i stykker på et tidspunkt.

Der skal såmænd nok stå i nogen betingelser, at man kan forvente at data på harddisk slettes.
Avatar billede Slettet bruger
08. maj 2008 - 23:10 #2
Er det virkelig kampen værd det her?
- Husk på at ligegyldigt hvad forbrugerstyrelsen end måtte træffe af beslutninger så bestemmer Bilka og HP stadig selv om de vil rette sig efter det.

Endvidere synes jeg såmænd ikke der er det helt store problem i at reparatører altid reetablerer tingene. Man kan selvfølgelig sige at det er lidt mærkeligt at de tager sig tid til det her hvor det er helt indelysende at det ikke er harddisken der fejler noget... Men hva... Det ville stadig undre mig hvis de ikke havde gjort det!

Der hvor jeg synes at problemet opstår er at ham Bilka-medarbejderen som du indleverede computeren til "lovede" at der ikke ville blive fjernet noget. Han burde have vidst bedre. Og på det punkt har du lidt en klemme på Bilka - ellers ikke.

Og sidst men ikke mindst. Hvordan ville du så have de skulle erstatte dine ting nu hvor dine data jo er væk?

\Dan
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
09. maj 2008 - 00:09 #3
Citat: "Jeg overvejer kraftigt at indgive en klage, og giver den ikke pote hos Bilka eller HP

Hvad har HP med det at gøre??

Du købte maskinen i Bilka, du indleverede den til rep i Bilka og ikke hos HP

Det er da helt klart en sag mellem dig og Bilka (eller måske sælgeren du talte med)

Noget helt andet, den sag i forbrugerstyrelsen du henviser til, ligner slet ikke din sag.
Den sag handler om at et genskabelsesprogram er slettet (normalt ville det jo netop blive lagt ind på ny og ikke slettet som i den sag)

Der kan være mange grunde til at din maskine er reetableret.
F.eks kan de have skiftet din hd, eller de har måske udskiftet andre dele af maskinen der har gjort det nødvendigt at reetablere

Men lad mig lige afslutte med at anbefale denne her: http://mozy.com
Gratis sikker online backup.
Du skal bruge lidt tid på at oprette din konto (gratis). Så installerer du et lille klient program (gratis)
Så fortæller du programmet hvad det helt præcis er du vil have backup af (dokumentmappen, mails, foretrukne, skrivebordet osv.)

Så laver programmet ellers alt arbejdet for dig.
På den måde har du altid en backup af dine ting (hvis ellers du kan huske koden til din konto)

Fik jeg nævnt at det er gratis

Jeg kan varmt anbefale at bruge de 15 minutter det tager at få det op og køre.
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. maj 2008 - 09:51 #4
GetDataBack fra http://www.runtime.org/ kan finde data på en formateret disk. Du kan downloade den, og se om den finder noget. Du skal dog købe licens, hvis du vil have den til at recover det fundne.

Easy Recovery fra http://www.ontrackdatarecovery.com/ kan det samme.
Avatar billede johnstigers Seniormester
09. maj 2008 - 11:45 #5
Sagen er IKKE en sag mellem slutkunde og Bilka - Bilka har ikke service på HP.
For at sikre en maskine kører perfekt reinstalleres styresystemet for at kunne teste hardware på en ren software/hardware profil. Det er helt normalt og er nævnt i service betingelserne.

Der er ingen sag at gå videre med - beklager.
Avatar billede killer_bee Nybegynder
09. maj 2008 - 13:00 #6
Jeg mener også at de fleste reparation steder har en klausul om at 'de tage ikke ansvar for det data da måtte være på computren'. Du kan måske spørge dem pænt om de har skiftet disken og i så fald om du måtte låne den og tage dine billeder. Ellers hvis de bare har formateret så er der chance for at du kan recover dine data, hvis du ikke har 'skrevet' på disken for meget.
09. maj 2008 - 13:24 #7
Jeg synes du skal klage.

Det er korrekt, at service leverandørene ikke tager ansvar for data tab, som killer_bee skriver.

Og backup er dit eget ansvar.
Tager man ikke backup, har man ikke noget data man ikke vil af med.
Jeg vil anbefale at du har en backup opbevaret, og jævnligt testet, på en anden adresse. I tilfælde af tyveri eller brand.

Men!
Det er uacceptabelt at slette kunders data, uanset hvad. Og specielt når kunden gør opmærksom på det ved indlevering.

Der er ikke noget i rep af din maskine, der gør det nødvendigt at restore maskinen. Ud fra hvad du beskriver, er det nok en mainboard udskiftning. Det kræver ikke en restore.

Den eneste undskyldning, er hvis de har stået med en stendød hard disk.
Avatar billede johnstigers Seniormester
09. maj 2008 - 20:41 #8
"Det er uacceptabelt at slette kunders data, uanset hvad. Og specielt når kunden gør opmærksom på det ved indlevering."

Det vil sige BILKA er gjort opmærksom på dette, selv om Bilka netop ikke er service provider på HP???

Det svarer lidt til at sige til cafeteriadamen i svømmehallen at der en der er ved at drukne....

Der er ingen sag at gå videre med.
Avatar billede johnstigers Seniormester
09. maj 2008 - 20:49 #9
Og dog!
Hvis du ikke har fået at vide ved indlevering (selv om det er alment kendt at der ved rep. kan risikeres datatab) at han kunne risikere at harddisken blev formatteret, så har han faktisk en lille chance for at få gendannet data på harddisken.
Taget i betragtning at det "kun" var et defekt strømstik, så burde man kunne regne med at det ikke er nødvendigt med en formattering af harddisken.

Men jeg tror desværre det er afhængig af om Bilka ikke udleverer en kvittering på indleveringen hvorpå de tager fobehold for tab af data...

Gør de IKKE, har du en sag og gør de, har intet at gå videre med.

http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/computere/harddisk-slettet
Avatar billede f28 Nybegynder
10. maj 2008 - 00:01 #10
Tak for svarene alle sammen. I er vist langt fra alle enige.

Jeg synes uanset hvad, at det er elendig service fra Bilkas side. Det står endda på min reperationskvittering at jeg bad om at ingen data slettes. For det kan da godt være at en maskine kører bedre fra helt ny, men da problemet ingenting havde at gøre med harddisken, udelukkende med fatningen på strømstikket, synes jeg det er dybt godnat at begynde at formatere harddisken. Backup eller ej. Alene installation og opsætning af en helt ren PC kan jo tage lang tid, og hvorfor ulejlige kunden med dette når det er komplet unødvendigt. Set fra producentens side giver det jo også kunden en dårlig oplevelse med produktet.

Uanset om Bilka bare er formidler af reperationen, så har de et klart ansvar overfor at give beskederne videre synes jeg. Eller i det mindste tage telefonen (mit nummer stod på fejlbeskrivelsen som blev sendt ind sammen med PCen) og ringe mig op for at informere mig lidt.
10. maj 2008 - 09:36 #11
Jeps.
Det står på sedlen, som bliver sendt med ind.
Der bør også stå på kvitteringen hvad der er blevet lavet.
Jeg har selv købt ting i bilka, der har været til rep. (Ikke et HP produkt).

Jeg synes du skal klage, og det må blive til Bilka.
Bilka er sælger, og har ansvaret over for dig - Det siger købeloven. At de så har valgt service levenrandør xxxx, er deres problem, og xxxx har "kvajet" sig, det er også Bilka der må tage den med xxxx.

Det er forhåbenligt et tele nr. du kan svare i dag timerne. De skal jo kunne få fat i dig, i dag timerne.