Sletning af data ved rep. Fair?
Her i dag modtog jeg min computer, en HP-bærbar, tilbage fra reperation fra Bilka. Problemet med computeren var fra starten, at indstikket til strømforsyningen i selve computeren, i løbet af kort tid var blevet defekt, sådan at det ikke var muligt at lade computeren op. Var jeg heldig kunne jeg skrue og dreje på stikket, og måske begyndte den at lade op, dog kun i højst 5 sekunder.Nu er jeg (indrømmet - desværre) ikke typen der tager backup, men jeg var klar over at det ville være en rigtig god idé at have backup af mine vigtigste filer hvis computeren skulle indsendes til reperation.
Problemet var bare, at der ingen længe ikke var strøm på computeren, og dér var jeg så på skideren, rent ud sagt!
Set i bakspejlet så kunne jeg have ulejliget mig med at pille harddisken ud og sikkerhedskopiere den via en stationær computer - men det fik jeg desværre ikke gjort. Da det også kræver nogenlunde kendskab til hardware, må man ikke gå ud fra at det er noget en alm. forbruger kan gøre.
Jeg indleverer computeren til Bilka hvor jeg har købt maskinen. Jeg beder elektronikarbejderen notere på reperationsbilaget, at data ikke skal slettes fra computeren.
Og nu sidder jeg her, 4 uger efter med en helt blank PC. Alle mine indkøbte musikfiler, fotos med stor affektionværdi og div dokumenter er pist væk. Og med rigtig dårligt humør.
Jeg kan ikke lade være med at undre mig over at maskinen skulle reetableres. Strømforsyningen har vel ingenting med harddisken at gøre? Desuden er mine muligheder for at tage backup inden reperationen meget begrænsede, da jeg som sagt ikke kunne få maskinen tændt.
Jeg overvejer kraftigt at indgive en klage, og giver den ikke pote hos Bilka eller HP, så vil jeg muligvis gå videre til forbrugerstyrelsen. De har haft en lignende sag, som klageren fik medhold i: http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/computere/erstatningsansvar/
Er mine muligheder gode?
Hvorfor tror I, at reperatørerne har reetableret PC'en? - jeg har ikke fået en ny PC.