Avatar billede richardski Praktikant
07. maj 2008 - 18:27 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Den angivne dimension er ugyldig for den aktuelle diagramtype?

Efter at have oprettet et Excelark og lavet en macro som uploader mit ark som en webfil til en mappe på mit webhotel ser det ud til at virke og jeg kan med en tastekombination få den til at uploade til min webside som jeg ønsker det. Men når jeg efter at have gemt excel filen i det opringelige format xlsm dom er filtypen for exceldokumenter, henter dokumentet frem igen og vil kører macroen får jeg denne meddelse "runtime error 1004 - den angivne dimension er ugyldig for den aktuelle diagramtype" ?

Hvad betyder dette og hvordan unggår jeg denne fejlmeddelse så jeg kan kalde mit excel dokument og bruge den macro jeg har gemt dokumentet med ?
Avatar billede jaakko Nybegynder
10. maj 2008 - 11:16 #1
Det betyder formodentligt at macroen ikke kan finde et område den skal bruge til en graf/diagram. En "klassisk" fejl er, at den fil og/eller det ark macroen skal "kigges på" er blevet omdøbt. Prøv at trykke på "Alt+F11" og lokalisér de filnavne macroen bruger; Passer de med fil/ark navne i dit  upload ark?

Hvis du kender il macroer, er jeg sikker på du vil forså hvad jeg mener, ellers skriv igen.
Avatar billede richardski Praktikant
10. maj 2008 - 14:15 #2
Jeg kender ikke meget til macroer ud over dem jeg har prøvet at oprette i Excel. Når jeg klikker på alt+F11 som du skriver ser jeg en macrokode under moduler som ser således ud og som er korekte med såvel dok navn som sti-angivelser...

Sub Dennis()
'
' Dennis Makro
'
' Genvejstast:Ctrl+d
'
    ActiveWorkbook.SaveAs Filename:= _
        "ftp://www.harking.dk/public_html/billard/statistikker/dennis.mht", FileFormat _
        :=xlWebArchive, CreateBackup:=False
End Sub

Jeg har moslet utroligt meget med at prøve at lave en makro knap som oploader direkte fra Excel dokumentet, men uden at dette endnu er lykkedes mig. Dog skal det alligevel siges, at efter at have oprettet et Excel ark og lavet en makro som oploader mit ark som en webfil til en mappe på mit webhotel ser det ud til at virke og jeg kan med en tastekombination få den til at oploade til min webside som jeg ønsker det og hvor alt vises korrekt på hjemmesiden. Problemet opstår først når jeg efter at have gemt Excel filen i xlsm formatet som jo er filtypen for Excel dokumenter med vedhæftet makro, henter dokumentet frem igen og kører min makro, så går jeg i stå og får denne meddelelse "runtime error 1004 - den angivne dimension er ugyldig for den aktuelle diagramtype" og så sker der ikke mere!
Jeg har lavet et netværksdrev på min pc som Excel kan oploade til, men det virker som sagt ikke efter hensigten. Når jeg først har haft lukket arket ned og forsøger at køre macroen efter at have hentet arket ind igen går macroen i stå og oploader ikke som da jeg lavede macroen og endnu ikke havde lukket Excel ned og startet det op igen for at afprøve min macro! Hvad søren er problemet her ?
Avatar billede jaakko Nybegynder
11. maj 2008 - 09:35 #3
Tryk på "alt+F11" => Vælg "Tools" => Vælg "VBAProject Properties..." => Vælg faneblad "Protection" => Fjern flueben i "Lock project for viewing" => klik "OK". Gem filen og prøv igen.

Hvis fluebenet allerede er slået fra, kan dette ikke løse dit problem.
Avatar billede jaakko Nybegynder
11. maj 2008 - 09:43 #4
Iøvrigt tror jeg ikke det er sikkert af det er den marko du nævner der giver fejlen. Der må være flere makroer, men prøv lige det andet før jeg evt. kan prøve at hjælpe dig med finde de andre makroer frem.
Avatar billede richardski Praktikant
11. maj 2008 - 10:38 #5
Dette har jeg prøvet nu og fluebenet ud for "Lock project for viewing" var slået fra, så det er ikke der vi skal lede!
Avatar billede jaakko Nybegynder
11. maj 2008 - 16:38 #6
Prøv (igen) at trykke "Alt+F11" => Vælg "View" => "Project manager" og se om der er andre makroer, der refererer til til et område/ark. Kobler på igen i morgen formiddag.
Avatar billede richardski Praktikant
21. februar 2011 - 18:41 #7
Lukker