Avatar billede laguha Nybegynder
04. maj 2008 - 09:34 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Problem med at installere NAS software på min server!

Hej

Nu har jeg prøvet de sidste par dage at installere forskellige styresystemer på min maskine, den hedder 'Fujitsu-siemens primegy eco 100 s2'.

Når jeg prøver at installere 'freenas' kan den ikke finde cdrom'en, og med 'Debian' heller ikke, og heller ikke 'opensuse'. Når jeg prøver med 'openfiler' er netkortet ikke understøttet, jeg tror ihvertfald at det er det der er problemet, for når jeg installere for jeg slet ikke mulighed at for ændre nogle netværksinstillinger, men ellers kører installationen godt nok, men jeg kan jo ikke konfigurere den bagefter når den ikke har noget netværksnavn.

Nogen der har nogle ideer til hvad jeg skal gøre, enten for at få openfiler til at virker, eller  måske  et andet styresystem er bedre??

Det jeg skal bruge serveren til er: FTP, HTTP, og så skal den gerne kunne konfigures via. web adgang. Og softwaren skal gerne understøtte 'wake op on lan'!
Avatar billede laguha Nybegynder
04. maj 2008 - 09:40 #1
Det jeg håber at ende ud med er et system hvor forskellige folk kan logge ind, og alt efter, hvad jeg giver dem lov til, kan de kun komme til forskellige mapper på serveren, det havde jeg tænkt mig at lave ved hjælp af noget hjemmeside. Derfor HTTP, men ellers er det faktisk heller ikke nødvendigt. Og hvis jeg kunne få en teamspeak/ventrillo, ville det heller ikke være så skidt.!

Har lige undersøgt lidt mht. driveren. De eneste der understøtter mit netkort er, opensuse, redhat, windows.

Men Opensuse virker ikke med cdrom, og windows koster jo penge, men hvis det er det der skal til, så er det det der skal til. Redhat har jeg ikke prøvet endnu.
Avatar billede laguha Nybegynder
04. maj 2008 - 09:49 #2
Ventrilo er understøtter af følgende:

Windows i386 - 32bit (Version 3.0.2)
Linux i386 - 32bit (Version 3.0.2)
Solaris SPARC - 64bit (Version 3.0.2)
Solaris x86 - 32bit (Version 3.0.2)
FreeBSD i386 - 32bit (Version 3.0.2)
NetBSD i386 - 32bit (Version 3.0.2)

Og teamspeak er understøttet af, windows, linux.
Avatar billede lassebm Nybegynder
06. maj 2008 - 15:01 #3
Nu kender jeg ikke lige de andre linux distroer.
Men du nævner at debian ikke kan finde CDRommen. Har du rettet/tilføjet http mirrors til din apt source list? Ellers skal du have den korrekte CD i når du installere og det er jo noget besværligt når der er 9 cd'ere eller hvor mange der er.
Avatar billede langbein Nybegynder
06. maj 2008 - 19:39 #4
Jeg ville satset på å teste ut SME server for dette prosjektet. Basert på Centos  Linux.
Automatisk konfigurering via web basert grensesnitt. Den øverste:
http://distro.ibiblio.org/pub/linux/distributions/smeserver/releases/7/iso/i386/
Avatar billede laguha Nybegynder
07. maj 2008 - 07:28 #5
Det er selve drevet den ikke kan finde efter boot af insatllationsprogrammet, men jeg har tænkt mig at prøve SME serveren! :)
Avatar billede lassebm Nybegynder
07. maj 2008 - 09:40 #6
ok. Er det sata drev eller hvordan?
Det lyder da mærkeligt hvis den godt kan installere fra det, og når du så er færdig at den så ikke kan.
Avatar billede laguha Nybegynder
07. maj 2008 - 21:48 #7
Ja det er en sata drev, men fik mig ikke fomuleret ordenligt. Når den booter installationsprogrammet, søger den efter cdrom drevet, men kan ikke finde en driver til det.! Så den når aldrig at installere systemet!
Avatar billede lassebm Nybegynder
08. maj 2008 - 11:42 #8
Ok, sådan. Jeg ved ikke om den nye debian undstøtter kernel 2.6 som standard eller den stadig installere med 2.4.

Måske det hjælper hvis du skriver linux26 som bootoptions, ellers kan du lige se de andre muligheder der er der.
Avatar billede langbein Nybegynder
09. maj 2008 - 11:16 #9
"Ja det er en sata drev, men fik mig ikke fomuleret ordenligt. Når den booter installationsprogrammet, søger den efter cdrom drevet,"

På de aller fleste Linux distroer inklusive SME server så fungerer det omvendt.

Den finner først CD rom drivet via BIOS og så booter den Linux installasjonsprogram fra CD rommen. Det pleier aldri å være noe problem med å finne driver til CD rom. Kan man installere Windows så kan man også installere Linux, i prinsipp på samme måte.
Avatar billede laguha Nybegynder
13. maj 2008 - 07:28 #10
Mange tak for hjælpen, jeg bruger SME serveren!