Avatar billede thyl Nybegynder
03. maj 2008 - 17:00 Der er 13 kommentarer

Dobbelside print

Jeg har en printer der kan printe på begge sider.

Det klare den også fint nok men den printer nr 2 side på "hoved"
det vil sige at skal man folde siden så det bliver til en slags folder så vender indersiderne på hoved.

Er der en vendelig sjæl der kan hjælpe mig??

Skal lave 250 kopier og ville helst undgå at skulle vende papiret om for at få det til at passe.
03. maj 2008 - 17:44 #1
Det er printerdriveren der sørger for dette. Så løsningen afhænger af, hvilken printer, du har.

Du skal finde en funktion, der "vender" papiret på hhv. den korte eller den lange led.
Avatar billede thyl Nybegynder
03. maj 2008 - 19:52 #2
Det er en Canan mx850

Der er et afkrydsnings felt som hedder "roter 180 grader"
problemet er så bare at den roter begge sider også
er problemet der stadig
Avatar billede egzonrh Nybegynder
03. maj 2008 - 20:46 #3
Hvis du vil have sådan:

Nr. 1 side skal være på den ene side af papiret.
Nr. 2 side skal være på den anden side af papiret.
Men når man vender papiret til nr 2, så vender den på hovdet.

Har jeg forstået det rigtigt?

Hvis det er sådan, så har jeg løsningen.

1. Først printer du side 1 på 250 kopier (KUN nr. 1 først)
2. Så lægger du alle de 250 kopier igen på skuffen, men omvendt.
Så bruger printeren den anden side.
Så har du de 250 kopier både foran og bagved med samme position.

Det letteste er at lave 1 kopi og prøv at se hvad for en vej papiret skal sidde i skuffen efter den nr. 1 er printet ud. Så prøver du med de 250 kopier.
Avatar billede thyl Nybegynder
03. maj 2008 - 21:58 #4
Hvis du lægger et A4 papir ned og folder det på midten så har du en slags lille folder som har en forside og når du åbner det så har du midtersidderne og til sidst bagsiden.

Forside og bagside bliver printet på samme "side" og midtersidderne på samme side.

Det er bare ikke så fedt at når du læser foresiden og blader op på midtersidderne så vender midtersidderne på hoved og bagsiden rigtig.

Det der med først at printe på den ene side også vende papiret om for at printe på den anden side. Det nummer var man nød til at lave for 15 år siden og i dag har man printer der kan printe på begge sider men ikke vende papiret rigtig.

Øv det er træls!!!

Hvad skal man med en printer som kan printe på begge sidder når man ikke kan bestemme hvordan den skal gøre det??

Canon mx850 er ellers en udemærket printer, men ikke en jeg vil anbefale til nogle hvis man ikke selv kan bestemme hvordan den skal printe på begge sider!!
Avatar billede jkrons Professor
03. maj 2008 - 23:03 #5
De fleste printere har en indstilling, der hedder Vend på kort side/Flip on short egde/Vend sider opad eller noget i samme stil. Og detb er den indstilling, du skal vælge. Jeg kender ikke den konkrete printer, men mon ikke den har noget, der ligner.
Avatar billede thyl Nybegynder
04. maj 2008 - 01:22 #6
Det er der også problemet er bare at den vender begge sider også har man ikke vundet noget.
Avatar billede jkrons Professor
04. maj 2008 - 10:29 #7
Det lyder mystisk at den vender begge sider. Hvad hedder funktionen på din printer?
04. maj 2008 - 21:22 #8
Det er IKKE en funktion, der roterer papiret 180 grader, du skal anvende.

Find funktionen der i forbindelse med 2-sidet print, roterer på hhv. den korte/lange led. (som nævnt i mit første indlæg fra den 3.5!)
05. maj 2008 - 10:55 #9
På en Lexmark findes funktionen under Page Layout:
2-sided printing:
- Long edge
- Short edge
Avatar billede jkrons Professor
05. maj 2008 - 12:37 #10
Som supplement til Erik-> På min Xeorx hedder det "Flip on short edge"/"Flip on long edge". På min HP hedder det "Vend siderne opad".
Avatar billede thyl Nybegynder
06. maj 2008 - 22:45 #11
Jeg kan slet ikke finde noget af det i siger. :-(

Jeg har så lavet en print hvor jeg har vendt papiret manuelt og bagefter sat printeren til at kopier (uden brug af pcer) begge sider automatisk og det køre uden problemer men ville mega gerne finde den kanp i henviser til
Avatar billede jkrons Professor
07. maj 2008 - 09:41 #12
Vælg Filer - Udskriv. Væklg din printer. Klik på knappen Indstillinger. Så skulle funktionaliteten gerne findes et sted i den dialogboks, der åbner.
Avatar billede egzonrh Nybegynder
30. maj 2008 - 21:05 #13
Har du fundet løsningen?