Avatar billede galoppen Nybegynder
02. maj 2008 - 23:42 Der er 17 kommentarer

talgenerator + kriterieopfyldelse

Hej allesammen,

Mit første spørgsmål her på sitet.

Jeg er ikke matematiker og lidt spillegal og tror stadig at man kan vinde den helt store i lotto!!!

Jeg har derfor møjsommeligt udarbejdet en masse forskellige kriterier som jeg mener at min lottorække skal opfylde, pt. 50 kriterier men flere kommer på hverdag.

Jeg har lavet et regneark der checker alle mine kriterier ved at indtaste fiktive lottorækker, men det er simpelthen for svært og tidskrævende) at finde lottorækker der opfylder mine kriterier, så det jeg har brug for fra jer eksperter er:

En talgenerator inde i regnearket der løber alle lottokombinationer igennem og sammenligner med mine kriterier og hvis alle kriterier ( eller et antal der kan indstilles variabelt) er opfyldt, gemmer rækkerne i et seperat regneark, kommaseperaret ascii fil eller allerbedst et printmodul der gør at jeg kan udskrive direkte på lottokuponer.

Jeg har ingen ide om hvor mange rækker der er kvalificeret, men det er nok mellem 10.000 og 50.000.

Glæder mig til at høre fra jer.

PS. Hvis der er nogen fra storkøbenhavn vil jeg gerne komme ud og vise jer det "live".

Hilsen

Morten
Avatar billede jkrons Professor
03. maj 2008 - 11:26 #1
Jeg tror ikke, at det kan betale sig :-). Bare at lave et regneark, der genererer de 8.347.680 muluige lottorækker, er i sig selv en udfordring, ikke mindst for pc'en, der skal gøre det. Desuden skal hver af disse rækker så holdes op mod et antal kriterier (50 og stigende) og ike egenede sorteres fra.

Men hvis det skal gøres, er det som minimum nødbvendigt at kende dine kriterier - og ikke mindst matematikken bag dem.
Avatar billede galoppen Nybegynder
03. maj 2008 - 19:01 #2
Hej Jkrons,

Du har nok ret, men jeg bliver nødt til at prøve og ja, det vil være PC krævende men
jeg har en lynhurtig pc der kan tygge på det i dagevis.

Matematik bag er der vist nok ikke meget af, men jeg kan nævne nogle af kriterierne:

Sammenligner med tidligere udtrukne lottotal og hvor mange der er fra en uge tilbage osv.
antal lige / ulige
Summen af lottotallene
tal i forskellige blokke f.eks. tal fra 1-6, 7-12 etc.  og tal fra 1-10, 11-20 etc.
lodrette blokke, kvadrater.
antal tal mellem tal 1 og 2, dvs. første tal =1 og andet tal = 8 og derfor 7.
antal talpar
antal tal i rækkefølge
første tal i lottorækken

håber det giver lidt forståelse.

Morten
Avatar billede jkrons Professor
03. maj 2008 - 22:59 #3
Hvis der ikke er noget system i kriterierne, tror jeg det er umuligt. Hvis du skalsammenligne med tidligere udtrkne lottotal fx, skal den jo kende disse også. Og hvad sammenligningen skal resultere i. Fx hvor mange tal fra sidste uge, forrige uge, tre uger siden osv. må gå igen, får række skal accepteres/kasseres.

Makroen, der sjal udføre dette arbejde, er nødt til at kende alle dine kriterier, og de beslutninger, dyu ønsker foretaget på grundlag af disse kriterier.
Avatar billede galoppen Nybegynder
03. maj 2008 - 23:26 #4
Jeg har lavet et "kriterie regneark" der henter alle data fra andre regneark så hvergang jeg indtaster en lottorække i det ark checker den om de pt. 50 kriterier bliver opfyldt, så hvis du kan lave en makro, så checker arket det selv, dog skal jeg jo bruge de rækker der opfylder f.eks alle 50 et sted, enten i kriterie arket eller andet.

Morten
Avatar billede galoppen Nybegynder
06. maj 2008 - 00:44 #5
bor du på sjælland, jkrons?
Avatar billede jkrons Professor
06. maj 2008 - 12:40 #6
Det gør jeg - men er i mellemtiden blevet syg, så det er derfor jeg ikke er vendt tilbage.
Avatar billede galoppen Nybegynder
06. maj 2008 - 13:39 #7
Det var ikke godt.  God bedring og vend venligst tilbage når du er blevet frisk.  Jeg har udviklet lidt siden sidst, men det er nok bedst hvis jeg viser dig det persona persona.

Morten
Avatar billede jkrons Professor
12. maj 2008 - 23:20 #8
Såc er jeg back in business, men har brugt min sygdomsperiode til at overveje og teste nærmere. Hvis min pc skal kontrollere alle 8.347.680 lottokombinationer mod omkring 50 kriterier, finde de, der opfylder et givent antal kriterier og flytte disse til et andet sted, vil pc'en skulle køre i døgndrift i omkring 100 døgn for at løse opgaven i Excel. Så du har nok brug for et programmeringssprog, der kan løse opgaven hurtigere.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. maj 2008 - 23:32 #9
Ingen af dine nævnte kriterier vil øge chancen for at få 7 rigtige, eller en gevinst i det hele taget. Tallene bliver trukket tilfældigt, og de der lotto-bolde kan altså ikke huske hvem der blev trukket i sidste uge. Det er fysik ula'siggørligt

Man kan måske finde tal-kombinationer, der giver en lidt større præmie, når man endelig vinder. Det er der så også andre, der har fundet på, så forskellen er beskeden. I forvejen får man kun ca. halvdelen tilbage til spillerne, og om man så får ændret 50% til 51%, så taber man stadig penge - i gennemsnit.

Hvis tipstjenesten var tvunget til i deres reklamer, at gøre det klart, at langt, langt de fleste bare taber deres penge - eller man fik indført kompetent matematikundervisning i folkeskolen, så gik de fallit i morgen.

Men hvad - den anden halvdel af pengene - dem, der ikke kommer tilbage til spillerne, går jo til forholdsvis fornuftige formål, og hvis ikke de dumme lottospillere betalte til det, skulle det jo nok betales over skatten. Så spil endelig videre for dine egne penge...
Avatar billede galoppen Nybegynder
12. maj 2008 - 23:41 #10
Hej Jkrons,

Godt at høre.  Jeg er klar over at det tager lang tid i excel, men hvis du har tid og lyst vil jeg gerne vise dig mine regneark live.

Giv mig en melding.

Morten
Avatar billede jkrons Professor
13. maj 2008 - 14:22 #11
ericjacobsen->c Du glemmer at folk ikke spiller for at vinde, men for at vinde stort. Altså er det for de felste ligegyldigt om de ikke vinder over en lang periode, fordi chancen for at vinde 37 millioner faktisk ER til stede, selv om den er så lille, at den lige så godt ikke kunne være der.

Et autstralsk firma,. der lavede lotterier oplevede, at omsætning steg betragteligt, da de i stedet for at have mange små gevindster, (gevindst på ca. halvdelen af numrene) ændrede strategi, og kun havde en eneste gevindst. Konklusionen var, at man spiller ikek for at vinde et gavekort på 500 til den lokale vinhandel, man spiller for at vibnde bilen til 1 million.

galoppen-> Jeg vender lige tilbage omkring at du kan vise mig dit system. Men jeg er enig med erikjacobsen i, at det på ingen måde vil øge dine chancer :-)
Avatar billede galoppen Nybegynder
13. maj 2008 - 15:00 #12
Det er nemlig rigtigt. Det er den helt store jeg går efter.  Ser frem til at høre fra dig.

Morten
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
13. maj 2008 - 15:13 #13
"Det er nemlig rigtigt. Det er den helt store jeg går efter."  - hvorfor så ikke bare købe lynlotto? Dine kriterier hjælper dig ikke mod den "helt store".
Avatar billede galoppen Nybegynder
13. maj 2008 - 15:24 #14
Jamen kære Erik,

Hvis jeg nu er af den overbevisning at mit "system" vil hjælpe mig til at vinde den store i lotto, så lad mig dog om det.

Det er heldigvis mine penge og uanset om jeg vinder eller ej, har jeg da støttet nogle gode formål.

Morten
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
13. maj 2008 - 15:37 #15
Du skal endelig bruge dine penge på lotto - ingen tvivl om det.

Det var bare for at spare dig for en masse besvær - du ved, hen i retning af: "få dig et liv"-agtigt.

Og som advarsel til andre, der måtte læse med.

;)
Avatar billede galoppen Nybegynder
13. maj 2008 - 15:41 #16
Jeg skal nok give besked hvis den tikker ind...  lol
Avatar billede edron Nybegynder
29. juli 2009 - 14:34 #17
Hej!
Lotto ER tilfældige tal vel at mærke UDEN hukommelse. Men der findes faktisk et system man kan bruge. F.eks. om onsdagen. Her har du 48 tal og du skal prøve at finde 6 rigtige. Du laver 8 blokke á 8 rækker, d.v.s. alle 48 tal i hver blok. To ens tal-par må KUN forekomme i én række og KUN der. eksempel:  14 - 43 dette er to af tallene i én række, disse to må altså kun forekomme én gang sammen i hele systemet.
Måske, der er en god programmør her, der kan lave et script eller program, der kan udskrive det automatisk?
Jeg aner det ikke selv, jeg ved ikke engang, hvordan tallene fordeles(kræver man er en ørn til matematik).