Avatar billede charley78 Novice
02. maj 2008 - 12:09 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

runde hørne på firkanter

Findes der et redskab i photoshop (svarende til flash's tilsarende), der kan tegne firkanter med 'indstilbar' kanttykkelse/farver og kan lave forskellige grader af runde hjørner?

I s fald hvilket og hvordan bruger man det?
Avatar billede jokkejensen Novice
02. maj 2008 - 14:01 #1
ja brug shape tool.

/JJ
Avatar billede jokkejensen Novice
02. maj 2008 - 14:02 #2
Hedder vist "rounded rectangle tool"..

Sæt radius i px.

/J
Avatar billede jokkejensen Novice
02. maj 2008 - 16:03 #3
Skal jeg forklare yderligere ?
Avatar billede jokkejensen Novice
02. maj 2008 - 16:04 #4
(du får et vector object, det skal man lige lære at behandle, ellers ingen ko på isen.)
Avatar billede flashnoob Nybegynder
03. maj 2008 - 11:03 #5
Ja, gør som jokkejensen skriver. Du kan dog ikke indstille radiusen efter du har tegnet shape'en. Eneste mulighed er at tegne den forfra, med en anden værdi som radius. :)
Avatar billede charley78 Novice
05. maj 2008 - 14:06 #6
- der lader ikke til at være noget der hedder hverken 'shape tool' eller 'rounded rectancle tool' i Photoshop CS3 Extended, og ellers har det gemt sig godt!
Avatar billede jokkejensen Novice
05. maj 2008 - 14:25 #7
Tag shape tool..

Den er der bestemt.

Laaaaangt før cs3.

http://www.ceri.memphis.edu/ps6/images/tools/shape.gif

/JJ
Avatar billede charley78 Novice
05. maj 2008 - 18:08 #8
ok, det jeg var ude efter var et redskab der kunne lave (den farvede sreg) til en firkant, bestemme tykkelsen på den og også hjørnernes swung. Nu har jeg fået et andet, for hvis jeg skal opnå hvad jeg ville med shape tool, må jeg jo udhule min firkant efter at have tent en kompakt firkant og ikke bare en streg "outline" burde jeg nok have skrevet.

Men det kan j i alle tilfælde lade sig gøre v.hj.a. forslagt, så det er fint nok tak!
Avatar billede jokkejensen Novice
06. maj 2008 - 09:34 #9
Du skal bare lige bruge et par timer på at sætte dig ind i vector elementerne som jeg skrev i 4. kommentar, det er ikke "bare" en selection.

Mange tak for points.

/JJ
Avatar billede charley78 Novice
06. maj 2008 - 10:02 #10
undskyld, men jeg forstår ikke pointe i at sætte sig ind i vektorgrafik  denne sammenhæng. Jeg kender forskellen. Hvad var din pointe?

Det redskab jeg efterlyste har ikke noget at gøre med vektorgrafik, så vidt jeg kan se. Det er en linie, der kan tegne en firkan i en given faveeller form - i stedet for Photoshops firkant.
Avatar billede jokkejensen Novice
06. maj 2008 - 10:28 #11
never mind så..
Avatar billede jokkejensen Novice
06. maj 2008 - 10:37 #12
det var ikke vector grafik forståelse men redskaberne til samme i PS du skulle sætte dig ind i.